۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
اما و اگرهای پروسه تولید موبایل در ایران| سرانجامی که به اتمام نرسید!
«بازار» گزارش می‌دهد

اما و اگرهای پروسه تولید موبایل در ایران| سرانجامی که به اتمام نرسید!

یکی از جنجال هایی که در سال ۹۹ با آن رو به رو شدیم مساله تولید گوشی داخلی و ورود شرکت‌های قدیمی به پروسه این تولید و حواشی همراهش بود.

مژده باقری؛ بازار: تولید داخلی گوشی تلفن همراه موضوعی است که سال‌هاست در کشور مطرح شده و هر بار به نوعی به بن‌بست خورده است. درواقع تولید گوشی از زمان ورود نخستین تلفن همراه به کشور همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده که نتوانسته رنگ واقیت به خود بگیرد.

 تعرفه واردات این کالا از زمان ورود سیم‌کارت به ایران، تا سال‌ها چهار درصد بود و به‌ یکباره بعد از تصمیم دولت نهم به بهانه تولید داخلی گوشی، تعرفه واردات یک شبه ۵۶ درصد افزایش یافت و به ۶۰ درصد رسید. همان زمان هم صحبت از سه شرکت تولیدکننده گوشی بود و تولید ۶ میلیون دستگاه گوشی ظرف مدت دو سال هدف‌گذاری شد. اما درنهایت خبری از تولید نشد!

سناریوی تکراری تولید گوشی چینی به نام گوشی ایرانی!
در آن زمان هنوز گوشی‌های هوشمند به شکل امروزی در دسترس همه‌ی کاربران نبود و اکثر مردم از گوشی‌های فیچرفون (گوشی‌های ساده) استفاده می‌کردند؛ بر این اساس بنای تولید بر ساخت گوشی ساده گذاشته شد، با این وجود باز هم تولیدکنندگان داخلی نتوانستند از پس تولید این مدل‌ها هم بربیایند و آنچه وارد بازار شد گوشی‌های ری‌برندی بود که از کشور چین وارد می‌شد! سناریویی که یکبار هم در ۹۹ تکرار شد!

فروش کم این گوشی ها و صدالبته عدم رضایت کاربران از کیفیت این گوشی‌ها سبب شد که تولید داخلی گوشی به طور کامل متوقف شد.

اما طرح تولید دوباره گوشی ایرانی از سال ۹۹ دوباره به موضوع روز بدل شد. دی ماه سال ۹۸ وزیر ارتباطات اعلام کرد که در مدت دو سال، به تولید دو میلیون گوشی تلفن همراه خواهیم رسید و قرار بود در همان زمان شرکت‌های تولیدکننده محصولاتی که انتظار می‌رفت این بار فراتر از گوشی‌های سرهم‌بندی‌شده قطعات وارداتی باشند، رونمایی شوند.

سلفی جنجالی وزیر با گوشی آریا
در همان روزها بود که وزیر جوان یک عکس سلفی با گوشی جدیدی با نام «آریا» گرفت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کرد که پس از تست‌های اولیه با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وارد بازار می‌شود؛ حتی از کاربران خواست که برای تست و بررسی گوشی پیش‌قدم شوند تا پیش از عرضه‌ی عمومی مشکلات احتمالی این دستگاه برطرف شود، اما بعد از مدتی این گوشی هم به دست فراموش سپرده شد و خبری از آن در بازار نشد!

چند ماه بعد یعنی اوایل سال ۹۹ وزیر ارتباطات دوباره وعده‌ی ساخت ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی داخلی را داد و قرار شد تا پایان سال به شکل اقساطی در دسترس مشتریان قرار گیرد. وزیر ارتباطات همچنین از تقاضای منابع مالی از دولت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد که باز هم این موضوع مسکوت ماند تا اینکه رئیس مرکز ملی فضای مجازی از توسعه‌ی گوشی هوشمند ایرانی با سیستم‌عامل بومی با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد.

در ادامه خبری مبنی بر حمایت شرکت ایدرو از تولید داخلی گوشی و همکاری با شرکت‌های آسیای منتشر شد و این شرکت اعلام کرد که فعالیت خود برای تولید گوشی هوشمند را به‌صورت قطعات منفصله اعم از SKD و CKD و ازطریق به‌هم‌رسانی فعالان داخلی با شرکای آسیایی توانمند آغاز کرده است.

گوشی صا ایران جنجالی وارد میدان شد!
اما در همین گیر و دار صا ایران برند قدیمی تولید گوشی در ایران پررنگ پر سر و صدا وارد میدان شد و ۲۴ شهریور ۹۹ بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد سری اول گوشی‌های ساخت صاایران آماده شده‌اند. بنابراین نخستین گوشی هوشمند صاایران با دوربین سه‌گانه، حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی، اندروید ۹ و قیمتی رقابتی و صد البته با نام صاایران ویرا V۵ و با قیمت دو میلیون ۹۵۰ تومان به بازار کشور پا گذاشت.

اما هنوز ۴۸ ساعت از انتشار عکس های رسمی این گوشی نگذشته بود که حواشی از گوشه و کنار سر بر آورد. بر اساس اخبار منتشر شده ظاهرا این گوشی نیز کاملا ساخت ایران نبوده است.

پس از انتشار این خبر دوباره مطلبی با عنوان تشابه گوشی‌های صاایران با موبایل‌ چینی حاشیه‌ساز شد، منتشر و اعلام شد که این گوشی‌ها ساخت شرکت صاایران بوده و این دو گوشی قرار است به زودی توسط ایرانسل به صورت باندل و احتمالا به صورت قسطی به دست مشتریان برسد.

ما تکنولوژی تولید گوشی را صفر تا صدی در کشور نداریم!
چند روز بعد در خلال یک نشست خبری آذری جهرمی در جمع خبرنگاران با عنوان اینکه از جنجال‌هایی که گوشی «ساخت ایران صاایران» در مدیای ایرانی به پا کرده است گفت: «من هم مثل شما دیدم. در هر حال اینکه ما تکنولوژی تولید گوشی را صفر تا صدی در کشور داشته باشیم و همه را روی پای خودمان بایستیم و انجام دهیم که در حال حاضر این توان را نداریم، بنابراین طبیعی است که در تولید با مدل‌هایی مثل اس‌کی‌بی یا سی‌کی‌بی شروع کنند و بعد به سایر مراحل برسند.»

جهرمی در ادامه اعلام کرد که ماجرا به صورت دقیق پیگیری نکرده، اما تصاویر ارسال شده توسط دوستان را دیده و نکته منفی در آن مشاهده نکرده است. او معتقد است «اینکه با یک کشور خارجی به تفاهم رسیده باشند که محصولات آن را در کشور تولید کنند، همین هم برای فاز اول خوب است.»

خلاصه اینکه ۱۴۰۰ از راه رسید اما همچنان خبری از عرضه این گوشی حتی به شکل باندلینگ نیست و پروژه تولید گوشی ملی ظاهرا همانند سال های گذشته قرار است به پرونده ای بایگانی شده تبدیل شود!

کد خبر: ۸۰٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha