۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
«دولت» مهمترین رکن مانع زدایی از تولید است/ سیاست‌های دولت درمانگر نبود
کارشناس اقتصادی:

«دولت» مهمترین رکن مانع زدایی از تولید است/ سیاست‌های دولت درمانگر نبود

سمنان- طباطبایی کارشناس و فعال اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهمترین ارکان مانع گذاری بر سر راه تولید ساختار غلط دولتی و همچنین بزرگ بودن بیش از اندازه دولت است، گفت: بوروکراسی، قوانین مختل کننده تولید، عدم حمایت و نداشتن نقشه راه برای توسعه تولید داخلی، مشکلات حوزه اقتصاد هستند.

سیدرضا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مهمترین رکن مانع زدایی از تولید دولت است، تاکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بلافاصله بعد از جهش تولید، مانع گذاری را بیان می‌کنند مفهوم بسیار روشنی دارد و آن هم اینکه ایشان هشدار می‌دهند که موانع بزرگی بر سر راه جهش تولید داخلی کشور وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که اگر دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه در از بین بردن موانع تولید موفق عمل می‌کردند آیا مجدداً امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید می‌کردند؟ افزود: وقتی ایشان باز هم بر این امر تاکید دارند باید بدانیم که یک جای کار درست نیست و این نشان می‌دهد که قطعاً مجلس در اصلاح قوانینی که خودش مانع تولید است درست عمل نکرده، امروز در مجلس قوانینی وجود دارد که متعلق به دهه ۲۰ خورشیدی و درباره ساز و کار تصادف قاطر و گاری با عابر پیاده یا گله گوسفندان است! با این مجلس قرار است مانع‌های تولید برداشته شود؟

سیاست‌های دولت درست اجرا نمی شود
این فعال اقتصادی با بیان اینکه مسئول اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور دولت است و در نتیجه وقتی یک امر در این حوزه لنگ می‌زند باید دانست که مسئولیت مستقیم آن اتفاقاً بر عهده دولت است، تاکید کرد: سیاست‌های دولتی واقعاً به درد نخوردند که اگر این چنین نبود، باز هم امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع تولید اشاره نمی‌کردند.

اگر دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه در از بین بردن موانع تولید موفق عمل می‌کردند آیا مجدداً امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید می‌کردند؟

طباطبایی با بیان اینکه بوروکراسی دولتی خودش یک نوع مانع اصلی برای تولید محسوب می‌شود، ابراز داشت: سرمایه گذار برای ایجاد یک کارخانه کاغذ سنگی برای مثال در استان سمنان پنج سال تمام است در حال دوندگی است این سرمایه گذار روز اول اعلام کرد که بدون ریالی وام و تسهیلات و… قصد دارد بزرگترین کارخانه را ایجاد کند اما چرا هنوز موفق نشده حتی سوله‌های آن را کار بگذارد؟ مگر پنج سال افت و خیز برای بی رغبت کردن یک سرمایه گذار کافی نیست؟

وی افزود: عملکرد نا مناسب دولتی‌ها در استان سمنان که حتی ۵۰۰ متر جاده را به این کارخانه ندادند، سبب شده تا دیگر سرمایه گذار رغبتی برای ادامه نداشته باشد در نتیجه قید ۲۵ میلیارد تومان پولی که در شاهرود خرج کرده را نیز زده است و مطمئن باشید که دیگر به این شهر باز نمی‌گردد و از سوی دیگر به دیگر سرمایه گذاران دانه درشت هم می‌گوید که به این استان نیایند.

دولت بسیار بزرگ و ناکارآمد است
این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت آنقدر بزرگ است که در تمام ارکان اقتصاد دخالت دارد و وقتی یک دولت ناکارآمد باشد دیگر بدتر؛ یعنی در واقع تمام ارکان اقتصاد می‌تواند توسط دولت فلج شود پس بیکاری اشاعه می‌یابد، تورم رشد می‌کند، تولید داخلی ورشکسته می‌شود و ده‌ها معضل دیگر.

طباطبایی بیان کرد: چه معنی دارد که یک سرمایه گذار برای استعلام ساده مثلاً گاز و آب ماه‌ها در حال دوندگی باشد؟ یک سرمایه گذاری چرا برای استعلام اینکه ببیند بانک آیا به او «ال سی» و یا ارز می‌دهد باید یک سال تمام معطل بماند که فقط بانک اعلام کند بلی، یا خیر! این مانع گذاری بر سر راه تولید نیست؟ اگر نیست چه چیزی نام دارد؟ بدون شک بدانید که قوانین کهنه مجلس و عدم داشتن برنامه اجرایی درست قوانین و سیاست‌ها از سوی دولت دو عامل و مانع بزرگ بر سر راه تولید است که ما را یک روز به این نتیجه می‌رسد که باید ساختار نظام اداره اقتصادی کشورمان تغییر کند.

قوانین کهنه مجلس و عدم داشتن برنامه اجرایی درست قوانین و سیاست‌ها از سوی دولت دو عامل و مانع بزرگ بر سر راه تولید است

وی با بیان اینکه استانداری سمنان خودش نخستین مانع برای تولید است، گفت: اگر ذوب آهن شاهرود و کارخانه کاغذ سنگی در هر استان دیگری جز سمنان بودند تا امروز بعد از پنج سال کاغذ را نیز تولید کرده بودند آیا این مغایر با سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست؟ چرا مسئولان وقتی نمی‌توانند کاری را انجام دهند، استعفا نمی‌دهند؟ لذا ما معتقد هستیم که خود دولت بزرگترین مانع برای تولید است از سوی دیگر مجلس دومین مانع بزرگ است زیرا سال‌های سال است که حتی از عهده لغو قوانین قدیمی و کهنه مانع تولید بر نمی‌آید تا مردم از خودشان این سوال را بپرسند که بالاخره نماینده‌های مجلس برای چه در بهارستان هستند؟

کد خبر: ۸۰٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha