۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
منطق روابط اقتصادی پکن «برد-برد» است/ الگوی توسعه چینی جنبه امپریالیستی ندارد
گلوبال تایمز بررسی کرد

منطق روابط اقتصادی پکن «برد-برد» است/ الگوی توسعه چینی جنبه امپریالیستی ندارد

چین معتقد است که برقراری ارتباط همیشه ضروری است زیرا ایالات متحده آمریکا در مورد چین قضاوت نادرستی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: چین معتقد است که برقراری ارتباط همیشه ضروری است زیرا ایالات متحده آمریکا در مورد چین قضاوت نادرستی دارد. چه از طریق تماس های دیپلماتیک، تبادل نظر، یا از طریق تأیید مداوم کلمات با اقدامات واقعی، چین می خواهد ایالات متحده آمریکا به تدریج برخی از مواضع اساسی خود و منابع اطمینان خود را در دفاع از آنها درک کند.
شش نکته ای که چین باید به ایالات متحده آمریکا بفهماند عبارتند از:

اول اینکه چین هیچ جاه طلبی ژئوپلیتیکی در منطقه آسیا و اقیانوسیه ندارد. توسعه چین ناشی از تمایل بیش از یک میلیارد نفر به امرار معاش بهتر است. ارضای بیشتر این خواسته، محور اصلی حاکمیت سیاسی چین است. چین معتقد نیست که توانایی یا ضرورت آن را دارد که با گسترش امپریالیستی توسعه را دنبال کند. تاریخ ثابت کرده است که همکاری مبتنی بر سود متقابل با سایر کشورها قابل اعتمادتر و موثرتر است.

دوم، چین مجموعه ای از روش های حاکمیت داخلی را متناسب با شرایط ملی خود کشف کرده است. برخی اختلافات ایدئولوژیک بین چین و غرب وجود دارد، اما چین هیچ خصومتی با غرب ندارد.

آمریکا مهار استراتژیک چین را که باعث بدتر شدن فضای امنیتی چین شده است، آغاز کرد و چین را مجبور کرد تا سرعت توسعه قدرت نظامی خود را تسریع کرده و مبارزه ایدئولوژیکی را انجام دهد. با این حال، چین استراتژی دفاعی خود را در قبال غرب حفظ کرده است.

سوم، چین هرگز دخالت آمریکا در امور داخلی خود را نخواهد پذیرفت. چین هرگز دریچه ای برای اعمال صلاحیت بازوی طولانی در امور داخلی خود به نیروهای خارجی نخواهد داد. آنچه چین می تواند انجام دهد این است که به ایالات متحده کمک کند تا منطق سیاسی چین و اساس اخلاقی همه اقدامات حکومتی آن را بفهمد. چنین گفتگویی به این معنا نیست که چین احتمالاً در برابر فشارهای آمریکا تسلیم خواهد شد.

چهارم، درست است که چین با برخی از همسایگان خود اختلافات ارضی دارد، اما موضع ثابت چین در مورد این اختلافات حل مسالمت آمیز است. چین همیشه گفته است که اختلافات ارضی نباید به جنبه غالب روابط دو جانبه تبدیل شود و نباید در همکاری بین چین و سایر کشورها اختلال ایجاد کند. چین در موقعیت خود برای مدیریت اختلافات ارضی محکم است.

پنجم، حق مقدس چین برای توسعه است. چین هرگز بعنوان یک هدف ژئوپلیتیک احتمال سبقت گرفتن از رشد اقتصادی آمریکا طی چند سال را تصور نکرده و همچنین هرگز به فکر جایگزینی هژمونی آمریکا با هژمونی چینی نیست. این امید صمیمانه پکن است که قرن بیست و یکم برای چین، ایالات متحده و سایر کشورها قرن برنده باشد. توسعه چین فقط یک پیروزی با حاصل جمع جبری صفر نخواهد بود، بلکه باید به منافع مشترک در سراسر جهان تبدیل شود.

ششم، چینی ها اطمینان دارند که توانایی دفاع از امنیت ملی خود را دارند و هر چقدر آمریکا تلاش کند، نمی تواند چین را مهار کند. اگر ایالات متحده آمریکا مایل به همزیستی و همکاری صلح آمیز با چین باشد، چین از این موضوع استقبال می کند و سخت تلاش خواهد کرد تا این رابطه را عملی سازد. اگر ایالات متحده آمریکا مصمم به رویارویی باشد، چین تا پایان جنگ خواهد کرد.

خاطرنشان می شود که دولت جدید ایالات متحده آمریکا تلاشهای زیادی برای تغییر سیاست در قبال چین انجام داده است. این کشور مجموعه ای از جلسات مقدماتی را با متحدان خود برگزار کرده و علائمی را در تلاش برای ایجاد اثر پیشگیرانه ارسال کرده است.

با این حال، روابط کشورهای بزرگ براساس چنین ترفندهای کلاهبرداری ساخته نشده است. تطابق قدرت ملی و اراده عمومی وقتی است که کشورهای بزرگ سعی می کنند با یکدیگر کنار بیایند. یادآوری این نکته مهم است که ایالات متحده درجه تطبیق قدرت ملی خود و تخیل استراتژیک خود را برای مهار چین بسیار جدی ارزیابی کرده است.

کد خبر: ۸۰٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha