۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
تلاقی تلفات جاده ای و کرونا با شروع سفرهای نوروزی
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

تلاقی تلفات جاده ای و کرونا با شروع سفرهای نوروزی

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات بدون برنامه‌ریزی شده برای مسافرت‌ به استان‌های شمالی و بی برنامگی در کنترل بیماری کرونا در استان‌های جنوبی شرایط کشور را به لحاظ کنترل کرونا ناخوشایند کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی با انتقاد از بی برنامگی در سفرهای نوروزی گفت: تصمیمات بدون برنامه‌ریزی شده برای مسافرت‌ به استان‌های شمالی و بی برنامگی در کنترل بیماری کرونا در استان‌های جنوبی شرایط کشور را به لحاظ  کنترل کرونا ناخوشایند کرده است، در حال حاضر آمار مرگ و میر کرونا  در کشور مناسب نیست.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: هنوز نتوانستیم اپیدمی کرونا را در حد ملی کنترل کنیم اما شاهد مسافرت مردم به شهرهای مختلف کشور هستیم که متاسفانه تجربه  ثابت کرده آمار تلفات جاده‌ای به سه دلیل از عوامل انسانی گرفته تا جاده و خودرو رو به رشد بوده است.

وی ادامه داد: هر ساله با نزدیک شدن  به سال جدید شاهد وقوع تصادفات در جاده‌های شهری و برون شهری هستیم که بخش عمده ای از این خسارت‌های جانی و مادی را به دنبال داشته است همچنین بر سلامت روان خانواده‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

 به مدد کرونا در طول یکسال اخیر شاهد کاهش کشته‌های جاده‌ای  بودیم
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:  به مدد کرونا در طول یکسال اخیر کاهش رفت و آمدهای جاده‌ای در هفت ماهه نخست سال ٩٩ نسبت به سال ٩٨ منجر به تغییر و کاهش ۱۴٫۶ درصدی متوفیان شد. این آمار در سال ٩٩ و تا پایان مهر ماه ۹۴۱۷ نفر اعلام شد در حالی که این آمار در مدت مشابه سال نود و هشت ۱۱۰۲۶ نفر بود.

یوسفی یادآور شد: کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده نه تنها در میزان مرگ و میر جاده‌ای کاهش نداشت بلکه مصدومان و معلولیت‌های ایجاد شده به تبع حوداث جاده‌ای به میزان زیادی کاهش یافت طبق آخرین آمار در سال جاری مصدومان ۱۷۲۹۲۹ نفر بود که این تعداد در مدت مشابه ٩٨ به ۲۲۸۱۴۹ نفر می‌رسید؛ جاذبه‌های گردشگری ایران از شمال تا جنوب کشور بر همگان واضح است اما باید بپذیریم تمام متولیانی که می‌توانند در کاهش مرگ و میر جاده‌ای نقش مؤثری داشته باشند نسبت به کاهش این معضل عکس العمل مثبتی نداشته که امروزه تمام مرگ و میرهای جاده‌ای مزید بر تمام مرگ و میرهای کرونایی شده است.

نماینده مردم در مجلس اظهار کرد:  براساس ماده ٢٣ قانون راهنمایی و رانندگی درآمد حاصل از جرائم رانندگی باید برای کاهش نقاط حادثه خیز شهری باشد، باید نقاط حادثه خیز را اصلاح کنیم که حدود ۲۰ درصد آن به شهرداری و ۲۰ درصد به نیروی انتظامی اختصاص داده می‌شود، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل جرایم رانندگی بوده که زیر ۲۰۰ میلیون تومان را به شهرداری و بهیاری پرداخت شده است. این ماجرا نشان می‌دهد منابع مردم را گرفته‌ایم و در جای دیگر هزینه کرده و این چرخه نابخردانه هر ساله تکرار می‌شود و بهبودی در نقاط حادثه خیز جاده‌ها نمی‌بینیم.

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس پژوهش‌هایی در این خصوص  انجام شده علت ۸۵درصد از حوادث جاده‌ای در کشور عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است. رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه‌مندی به سبقت‌های غیرمجاز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران و نداشتن تمرکز از اساسی‌ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می‌روند. امیدواریم مردم همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند تا  شاهد داغدار شدن خانواده‌های بیشتر در ایام نوروز نباشیم.

کد خبر: ۸۰٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha