۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
صادرات ممنوع و واردات آزاد؛ بازارهای اقتصادی پَر
بازار گزارش می‌دهد؛

صادرات ممنوع و واردات آزاد؛ بازارهای اقتصادی پَر

ساری- قوانین دست و پاگیر و مزاحم سبب شده تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای صادرات محصولات و کالاها با مانع روبرو باشند و این مشکلات سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بررسی آمارهای مبادلات کالا و تجارت خارجی در مازندران نشان می دهد که حجم واردات چهار برابر میزان صادرات است و تولیدکنندگان و تجار موانع فراروی و قوانین دست و پاگیر را از جمله دلایل پایین بودن میزان صادرات مطرح می کنند.

اتخاذ سیاست های نامناسب اقتصادی و جلوگیری از صادرات محصولات و کالاها در زمان برداشت و بخشنامه های خلق الساعه سبب شده تا بسیاری از تولیدات مازندران در انبارها خاک خورد و از سوی دیگر اجناس مشابه به آسانی به استان وارد شوند.

بخشنامه های ضد ونقیض مانع تولید
امیر میران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخشنامه های جدید و خلق الساعه تولید کنندگان و صادرکنندگان بخش های مختلف را با مشکل مواجه کرده است، افزود: تولید با این بخشنامه ها دچار مشکل شده است.

وی همچنین باتاکید براینکه اگر بخواهیم وضعیت تولید مازندران و استان ها را مهار کنیم اول باید تهران را کنترل کنیم زیر صدور بخش نامه های ضد ونقیض ای سوی مرکز آسیب زا شده است، افزود: امروز بخشنامه ای مبنی بر صادرات صادر و فردا بخشنامه دیگری آن را لغو می کند.

این عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: صادرات سیب وپرتقال در زمان برداشت میوه ممنوع می شود و یا در زمان دیگری برنج را بی رویه وارد می کنند.

وی همچنین ساخت وسازهای متعدد و بی رویه کنار واحدهای تولیدی و کشاورزی را نگران کننده دانست و گفت: خوش نشین هایی که از مرکز به مازندارن آمدند با ساخت و ساز واحدهای تولیدی استان را با مشکل روبرو کرده اند.

صادرات ممنوع و واردات آزاد؛ بازارهای اقتصادی پَر

میران ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران رتبه اول تولید مرغ گوشت رادر کشور دارد بخشی از تولیدات آن روانه تهران می شود و افزایش قیمت مرغ در تهران ارتباطی به تولیدکننده و کشتارگاه ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تصریح کرد: رتبه هشتم و نهم و دنیا را در بخش طیور داریم و سرمایه گذاری زیادی در این بخش شده است ولی جلوی صادرات را می گیرند درحالی که قرار بود ۱۰ درصد تولیدات صادر شود.

رتبه هشتم و نهم و دنیا را در بخش طیور داریم و سرمایه گذاری زیادی در این بخش شده است ولی جلوی صادرات را می گیرند درحالی که قرار بود ۱۰ درصد تولیدات صادر شود

وی ادامه داد: پس از آنکه چهار درصد تولیدات را صادر کردیم، جلوی صادرات را گرفتند و کسی در این بخش پاسخگو نیست و دولت به بهانه ارز ۴۲۰۰ تومانی کارها را خراب کرده است.

میران سامانه بازارگاه را که قرار بود سامانه ای برای حمایت از تولید باشد، آن را مخل تولید دانست و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون بیشترین نوسانات قیمتی را در نهاده های دامی شاهد بودیم و نتوانستیم این بازار را کنترل کنیم.

ام دی اف مازندران در انبارها خاک می خورد؛ واردات کالاهای مشابه خارجی
۷۰ درصد تولیدات ام دی اف کشور و صنایع سلولوزی در مازندران و گیلان تولید می شود و تولیدکنندگان این محصولات برای ورود به بازارهای خارجی با چالش های عدیده ای روبرو هستند. ربیع فلاح عضو گروه صنعتی آرین سینا در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه واحد تولیدی در گیلان و مازندران هزار وو ۹۰۰ پرسنل دارد و ۳۰۰ هزار مترمکعب ام دی اف تولید می کند، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد ام دی اف کشور را تولید می کنیم.

وی با اظهار اینکه تمام کارخانه های گروه آرین سینا مملو از ام دی اف است، واردات بی رویه را از چالش ها بیان کرد و گفت: هر روز شاهد واردات بی رویه ام دی اف و مصنوعات چوبی از خارج هستیم و جالب آنکه واردات آزاد و صادرات ممنوع است.

وی ادامه داد: گروه آرین سینا می خواهد محصولات را به کشورهای حاشیه دریای خزر و همجوار صادر کند که جلوی صادرات را گرفتند و ممنوع شده است در حالی که کارخانه ها جای سوزن انداختن ندارند و انبارها مملو از تولیدات است.

فلاح تامین ارز را از دیگر چالش ها بیان کرد و با اشاره به افزایش روز افزون هزینه ها خواستار حمایت تولید شد و گفت: تامین مواد اولیه از دیگر نیازمندی ها و دغدغه های این واحد تولیدی بوده که به کارها لطمه زده است.

بهبود کسب و کار و صادرات مستلزم بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی است
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز  در گفتگو با خبرنگار بازاربا انتقاد از قوانین و بخشنامه های خلق الساعه و دست و پاگیر فراروی توسعه صادرات اظهار داشت: بسیاری از دستورالعمل ها و بخشنامه ها شفاف و دقیق نیست و باید با استفاده از ظرفیت شورای گفتگو برای بهبود کسب و کار و صادرات بهره گیری کنیم.

صادرات ممنوع و واردات آزاد؛ بازارهای اقتصادی پَر

وی با بیان اینکه در بسیاری از جاها از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیری نمی شود، تصریح کرد: اگر دولت بیشتر در کنار بخش خصوصی باشد و از نظرات آن استفاده کند، بهتر می تواند به توفیقات در حوزه اقتصادی دست یابد.

وی عنوان کرد: اگر قانون به درستی اجرا و نظارت شود بسیاری از موانع فرا روی بخش خصوصی و صادرات حل می شود زیرا در حال حاضر ظرفیت های فراوان در حوزه های کشاورزی، گردشگری و اقتصادی بهره گیری نمی شود.

مهاجر عدم رسیدگی به مصوبات مبنی بر خلع ید ۴۶ هکتار از یک قطعه زمین ۸۰ هکتاری صنعتی در امامزاده عبدالله آمل از جمله دغدغه ها است، افزود: برای خلع ید زمین صنعت از شرکت خاص در این شهرک صنعتی بارها و بارها جلسه گذاشتیم که تاکنون محقق نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خواستار اجرای قانون و مطالبه گری برای باز پس گیری زمین مورد نظر شد و گفت: طرح صنعتی توسط شرکت خاص در این شهرک صنعتی اجرا نشد و باید زمین مورد نیاز خلع ید شود.

مشکلات متعدد مالیاتی، قانونی و بخشنامه های خلق الساعه سبب شد تا سال گذشته فقط حدود ۶۲۰ هزار تن انواع محصولات مختلف از گمرکات مازندران صادر شد و در عوض بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع کالا به راحتی به استان وارد شده است.

کد خبر: ۸۰٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha