۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
حریم مشهد و بینالود به مرز اختلاف تبدیل شد؛ ۱۳سال بلاتکلیفی ارمغان مدیران شهری
بازار گزارش می‌دهد؛

حریم مشهد و بینالود به مرز اختلاف تبدیل شد؛ ۱۳سال بلاتکلیفی ارمغان مدیران شهری

مشهد- اختلاف بر سر تعیین تکلیف حریم مشهد با شهرستان طرقبه شاندیز یا همان بینالود حالا به بیش از یک دهه رسیده است به گونه‌ای که بسیاری از مسئولان در کش‌وقوس این اختلاف برخی از صاحبان زمین در این مرز را نیز بلاتکلیف گذاشتند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اختلاف مسئولان مشهدی با شهرستان مجاور خود یعنی طرقبه شاندیز بر سر تعیین مرز و حریم  این دو شهر افزون بر ۱۳ سال است که به طول انجامیده است.

بنا بر گفته شهردار مشهد باوجود مشخص شدن مرز مشهد و طرقبه شاندیز اما میان مرز تصمیمات سیاسی و طرح جامع مشهد، اختلاف وجود دارد که به دلیل همین بلاتکلیفی شاهد زمین‌خواری در این محدوده هستیم و ضمن اینکه در این خصوص دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند؛ نمایندگان مشهد و طرقبه شاندیز هم باید با تعامل بر سر تعیین تکلیف این محدوده به توافق برسند و این موضوع تنها با توافق حل‌شدنی است.

گفتنی است باوجوداینکه تاکنون هشدارها و تهدیدات بسیاری پیرامون تعیین تکلیف این محدوده از طریق مسئولان و رسانه‌ها اعلام‌شده اما ظاهراً هنوز برای میانجیگری بین مشهد و طرقبه شاندیز شخصی پا پیش نگذاشته است.

سردرگمی مردم
به گزارش خبرنگار بازار درست در نقطه‌ای که مرز مشهد و بینالود قرارگرفته اراضی چندین شرکت تعاونی ازجمله دانشگاه آزاد، شرکت پست خراسان رضوی و هم‌چنین نقلیه شهرداری مشهد قرارگرفته که افزون بر ۳۰ سال صاحبان آن بلاتکلیف و سرگردان هستند.

حریم مشهد و بینالود به مرز اختلاف تبدیل شد؛ ۱۳سال بلاتکلیفی ارمغان مدیران شهری

بنا بر گفته محمدرحیمی دارنده صاحب یکی از همین زمین‌های واقع‌شده در جوار پل مهندس پرتوی ۳۰ سال از واگذاری این زمین‌ها می‌گذرد و با اینکه سند ثبتی در دست داریم و به امید ساخت مسکن برای خوانواده بودیم اما حالا  یک عمر گذشته و هنوز نتوانستیم سرپناهی درست کنیم.

وی بابیان اینکه چندی پیش در این اراضی برای تعیین تکلیف تجمع کردیم تا شاید یک نفر به ما جوابی بدهد به بازار گفت: اما در جواب تعدادی از مردم را بازداشت کردند و در سال گذشته نیز با لودر به جان دیوار ها و درخت ها افتادند.

وی بابیان اینکه مردم و صاحبان اراضی در این منطقه چوب اختلاف مسئولان را می‌خورند بیان می‌کند: ۳۰ سال از واگذاری این زمین‌ها می‌گذرد اما یک نفر پاسخ نمی‌دهد شرکت تعاونی یک اداره ۲۰۰ متر زمین را برای چه منظوری به کارمندش اهدا کرده؟ برای کاشت گندم و یا برای پس‌انداز خاک؟

این شهروندمی‌گوید: در حالی این اراضی مشاع و بلاتکلیف هستند که درست در مقابل آن‌یک نمایندگی بزرگ خودرو احداث‌شده و سراسر کوچه از باغ تالارهایی ساخته‌شده و مشغول کاسبی هستند لذا اگر ساخت‌وساز و چیدن یک آجر اینجا ممنوع است پس چه شخصی اجازه ساخت تجاری به این افراد می‌دهد؟

رحیمی بابیان اینکه متأسفانه به‌صورت کاملاً سلیقه‌ای با موضوع تغییر کاربری‌ها برخورد می‌شود می‌افزاید: مسئولانی که برای تعیین حریم شهر پس از ۱۳ سال هنوز نتوانسته تصمیم بگیرند چطور می‌توان به آن‌ها برای اداره شهر اعتماد کرد؟

نوشدارو پس از مرگ سهراب
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در همین رابطه می‌گوید: قبل از این‌که اراضی حریم مشهد و طرقبه شاندیز قطعه‌قطعه شده و کاربری آن عوض شود باید فکری به حال این محدوده برداشت.

محمدهادی مهدی نیا در گفت‌وگو با بازار بیان می کند: شهرستان طرقبه شاندیز از گذشته محل تفریح و تفرجگاه شهروندان مشهدی بوده است اما بااین‌وجود برخی بر این باورند که نباید شرایط را به نحوی تسهیل کنیم تا شهروندان مشهدی برای گذران اوقات فراقت به طرقبه و شاندیز مراجعه کنند که به نظر بنده این نظر مغایر با توسعه پایدار است.

وی بابیان اینک اختلاف دیرینه بر سر تعیین حریم این دو شهر موجب از دست رفتن بسیاری از پتانسیل‌ها می‌شود می افزاید: باید مسئولان استانی ازجمله استاندار محترم و هم‌چنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این اختلاف کهنه را حل‌وفصل کنند.

حریم مشهد و بینالود به مرز اختلاف تبدیل شد؛ ۱۳سال بلاتکلیفی ارمغان مدیران شهری

مهدی نیا بابیان اینکه این بلاتکلیفی در درازمدت به ضرر هر دو شهر تمام می‌شود می‌افزاید: از استانداری و شوراهای شهرستان طرقبه-شاندیز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا اختلافات  را پس از یک دهه کنار گذاشته  و این مشکل را که موجب از دست رفتن پتانسیل‌های زمین و استعدادهای واقع در فاصله بین دو شهرستان شده پایان دهند.

وی اذعان می کند: مشکلات این حوزه سبب شده تا ظرفیت‌های زمین در محدوده طرقبه شاندیز از بین برود و لذا اگر نگاهی به یک دهه قبل بیندازیم مشاهده می کنید که اراضی بزرگ اکثرا قطعه قطعه شده اند و لذا احیای آن ها در آینده امکان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه می دهد: باید مسئولان استان و همچنین مدیران شهری مشهد و طرقبه شاندیز با دلسوزی برای جلوگیری از فرصت های پیش رو نسبت به حل این موضوع اهتمام ورزند.

اختلاف بین وزارتخانه‌ها
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در این رابطه اختلافات وزارت کشور و هم چنین راه و شهرسازی را هم مزید بر علت دانسته و می گوید: بخشی از اختلاف بین دو شهرستان ناشی از اختلاف بین این دو وزارتخانه است.

هادی نیا بیان می کند: وزارت کشور و اداره کل تقسیمات کشوری یک خط تقسیم‌بندی را تعریف کرده‌اند و شورای عالی معماری و شهرسازی که به‌نوعی وزارت راه و شهرسازی است تعیین کرده که این دو مرزبندی باهم تعارض دارند.

وی می‌گوید: به همین دلیل عملاً وقتی این دو وزارتخانه به یک توافق واحد برسند موضوع حل می‌شود که برای حل سریع‌تر این موضوع استانداری باید از این دو وزارتخانه درخواست کند موضوع را به نحوی بررسی کنند که این معضل چندین ساله حل شود.

مشهد در انتظار تصمیمات تهران
اختلاف ۱۳ ساله مشهد و طرقبه شاندیز خود گواه این مدعاست که این اختلاف بین مسئولان این دو شهرستان قابل‌حل نیست زیرا معاون سیاسی و اجتماعی فرماندارمشهد هم بر این نکته مهر تائید زده و می‌گوید: بعد از ارتقای طرقبه و شاندیز، دو روستا و بخشی از اراضی همچنان در حریم مشهد هستند لذا برای رفع این تداخل یا باید شورای عالی شهرسازی در خصوص حریم مشهد بازنگری کند یا هیئت‌وزیران در خصوص مرز تقسیماتی مناطق حریم مشهد تجدیدنظر کنند.

احمد ریواده با اشاره به اینکه از منظر تقسیمات  کشوری بین مشهد و بخش طرقبه شاندیز که از ما جداشده و به شهرستان بینالود ارتقا پیداکرده اختلافی نداریم، اظهار می کند: واحدهای تقسیمات کشوری ما مشخص هستند و روستای بلاتکلیفی نداریم.

حریم مشهد و بینالود به مرز اختلاف تبدیل شد؛ ۱۳سال بلاتکلیفی ارمغان مدیران شهری

وی خاطرنشان می کند: مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما یک محدوده خدماتی در روستاها و یک حریم در شهرداریم، که مسؤولیت تعیین حریم با شورای عالی شهرسازی است که حریم شهر را ابلاغ می‌کند و شهرداری هم مطابق آن وظایفش را انجام می‌دهد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مشهد بابیان اینکه بعد از ارتقای طرقبه و شاندیز دو روستا و بخشی از اراضی همچنان در حریم مشهد هستند، متذکر می شود: برای رفع این تداخل یا باید شورای عالی شهرسازی در خصوص حریم مشهد بازنگری کند یا هیئت‌وزیران در خصوص مرز تقسیماتی مناطق حریم مشهد تجدیدنظر کنند.

وی تصریح می کند: برای تعیین تکلیف این موضوع در تهران تصمیم‌گیری می‌شود، البته از سال گذشته در فرمانداری مشهد پیگیر این موضوع هستیم تا مصوبه هیئت دولت را در این خصوص بگیرد.

ریواده بابیان اینکه مطالعاتی دراین‌باره صورت گرفته و در حال مغایرت گیری هستیم، می افزاید: امیدواریم به‌زودی موضوع واحدهای تقسیمات کشوری تعیین تکلیف شود.

سال برداشتن موانع
ازآنجاکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال پشتیبانی و مانع زدایی نام‌گذاری کردند لذا انتظار می‌رود که مسئولان این شعار را در دستور کار خود قرار داده و موانع توسعه این دو شهرستان را که سال‌ها موجب اختلاف شده حل و در راستای مانع زدایی برای تعیین حریم مشهد گام بردارند.

کد خبر: ۸۰٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha