۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
رونق بنگاه های راکد مازندران نیازمند مانع زدایی
بازار گزارش می دهد

رونق بنگاه های راکد مازندران نیازمند مانع زدایی

ساری - مانع زدایی از پیش روی ۳۰ درصد بنگاه های اقتصادی غیرفعال و راکد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران مستلزم حمایت و پشتیبانی متولیان امر است.

بازار؛ گروه استان ها: سال ۱۴۰۰ با تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد و این درحالی است که بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران راکد هستند و رفع موانع فراروی نیازمند پشتیبانی ها و حمایت های متولیان امر است.

در حال حاضر بیش از دو هزار و ۶۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در مازندران دارای مجوز هستند که طی گذر زمان حدود ۳۰ درصد به دلیل موانع فرارو با مشکلات و چالش هایی عدیده ای مواجه شده اند.

پایش علل غیرفعال بودن واحدهای صنعتی و تولید، مشکلاتی نظیر نداشتن نقدینگی، مسائل مالیاتی و گمرکی، تامین اجتماعی، علت بدهی های معوق و غیره را برملا می سازد. طی سال گذشته با تلاش های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، موانع مختلف از پیش روی ۷۶ واحد تولید برداشته شد و این واحدها به چرخه تولید بازگشتند و ضرورت شتاب بخشی به این حرکت در سال جاری بیش از گذشته احساس می شود.

کارخانه ای با رفع مانع به تولید بازگشت
کارخانه لبنیات عباس آباد از جمله کارخانه هایی بود که سال قبل با دریافت اندک تسهیلات توانست به چرخه تولید برگردد و برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 رجبعلی کیایی رئیس هیئت مدیره این کارخانه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه واحدهای تولیدی بیش از گذشته نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی هستند، افزود: این واحد تولیدی در زمینه تولید انواع لبنیات شامل پنیر و ماست و پنیر فعالیت می کند.

وی با اظهار اینکه ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای راه اندازی کارخانه دریافت شد، اظهار داشت: برای توسعه فازهای بعدی نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات هستیم و در صورت تامین اعتبار نسبت به راه اندازی واحدهای شیرخشک وبسته بندی اقدام می شود.

رونق بنگاه های راکد مازندران نیازمند مانع زدایی

وی عنوان کرد: در صورت تکمیل فازها برای ۱۰۰ نفر در شهرستان شغل ایجاد می شود.

به رغم آنکه سال قبل هفت واحد تولیدی در شهرستان عباس آباد به چرخه تولید برگشت اما همچنان ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی دیگر در تملک بانک ها قرار دارند و نیازمند مانع زدایی و پشتیانی های بخش های مختلف هستند.

خودتکا به تولید آمد
گروه صنعتی خودتکا از دیگر واحدهای تولید و بزرگی است که سال ها گرد وخاک بر ماشین آلات آن نشسته بود و در سال جهش تولید، با رفع موانع در مدار تولید قرار گرفت، احمد حسین زادگان استاندار مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گروه صنعتی خودتکا از جمله کارخانجات مهم استان بوده که با رفع موانع به چرخه تولید بازگشته است، افزود: در سال جاری باید تلاش بیشتری برای رفع موانع تولید و مانع زدایی ها انجام دهیم.

وی حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع فراری تولید و پشتیبانی از صنعتگران را برای رونق بخشی به تولید را امری مهم دانست و گفت: همه دستگاه ها باید حمایت های لازم را از تولیدات به عمل آورند.

وی درباره احیای گروه صنعتی خودتکا آن را از بزرگترین شرکت های استانی دانست و گفت: با رفع موانع فراروی تولید شاهد بازگشت این مجموعه و رونق اقتصادی هستیم که می تواند برای دو هزار نفر شغل ایجاد کند.

کارخانجات تولید قطعات خودرو در مازندران با نامگذاری سال جاری به تولید، پشتیبانی ها و مانع گذاری ها به رفع موانع چندین ساله فراروی تولید دلگرم تر شدند، آنان که تاکنون از نبود حمایت های مسئولان و دستگاه های متولی گلایه مند بودند و به گفته دفتری یکی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان قطعات خودرو در شهرک صنعتی آمل، این مجموعه تولیدی به رغم آن که برای ۸۰ نفر شغل ایجاد کرده است، ولی مدت ها برای تامین برق آن حمایت های لازم صورت نمی گرفته است.

رونق بنگاه های راکد مازندران نیازمند مانع زدایی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه برای راه اندازی برق مجموعه ریختگری با مشکل مواجه بودیم و سرانجام با ورود متولیان امر بخشی از مسال حل شد، گفت: بخش خصوصی و تولید در سال جاری به حمایت بیشتر دستگاه های وابسته نیاز دارد تا بتواند به سمت جهش تولید گام بردارد.

وی افزود: با تکمیل چرخه تولید، نیروهای کار جدیدی به مجموعه اضافه می شود و باید نسبت به رفع موانع و چالش های فراروی تولید حل شود.

کاهش تملیک واحدهای تولیدی در مازندران
حسن خیریان پور معاون استاندار مازندارن نیز در گفتگو با خبرنگار بازاربا اشاره به توقف روند تملیک واحدهای تولیدی توسط بانک های استان اظهار داشت: ابتدای سال جاری ۱۸۶ واحد تملیکی در استان وجود داشت و با دایر کردن کمیته ای در شهرک های صنعتی و برگزاری ۳۰ جلسه، شمار واحدهای تملیکی کاهش یافته است.

وی شمار واحدهای کنونی تملیکی را ۶۷ مورد ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۲۱ واحد تملیکی فعال هستند و ۲۸ پرونده واحدهای تملیکی در دستگاه قضایی در حال بررسی است.

خیریان پور همچنین درباره واحدهای ورشکسته تولیدی نیز گفت: در حال حاضر در استان ۱۰۶ واحد ورشکسته وجود دارد که از این تعداد ۲۰ واحد فعال هستند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ای برای تعیین تکلیف واحدهای تولیدی ورشکسته درباره احیای واحدهای راکد تولیدی نیز گفت: تاکنون ۷۹ واحد تولیدی و صنعتی استان دوباره احیا شد و به تولید بازگشته است.

کارخانه های دیگری در مازندران وجود دارند و رونق تولید آن منتظر رفع موانع فراروی بوده است و پیش بینی می شود با رفع موانع تولید در سال جاری، چراغ تولید در استان روشن شود.

کد خبر: ۸۰٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha