۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
موز به قیمت یارانه؛ بازار میوه شب عید کساد است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

موز به قیمت یارانه؛ بازار میوه شب عید کساد است

مشهد- باوجود اینکه شب عید فرارسیده و انتظار می‌رود بر حجم خریداران در بازار میوه و شیرینی افزوده‌شده باشد اما خلوتی مغازه‌های میوه‌فروشی و مشتری‌های اندک در فروشگاه‌ها چنین نتیجه‌ای را به ذهن متبادر نمی‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت میوه از ابتدای سال با نرخ تورم لجام گسیخته افزایش چشمگیری داشته است به گونه ای که میوه فروشی ها در آستانه شب عید رونق سال های گذشته را نداشته  و سبد شهروندان سبک تر و با تنوع کمتری همراه شده است.

اگرچه متصدی فروشگاه‌های میوه مدعی هستند که کرونا سایه سنگینی بر روی کسب و کار آن‌ها داشته است اما با مردم که هم‌صحبت می‌شویم قریب به‌اتفاق پای گرانی را پیش می‌کشند، در همین رابطه یکی از شهروندان مشهدی به ما می‌گوید: تمامی میوه‌های میهمان پسند قیمت‌هایشان به سمت کیلویی ۲۰ هزار تومان سوق پیداکرده است.

این شهروند به ما می‌گوید: کیوی، لیموشیرین، پرتقال ، توت‌فرنگی و سیب مجلسی همگی روی خط ۱۷ تا ۲۴ هزار تومان نشستند.

وی اظهار می کند: هرسال اعلام می‌شد که برای حمایت از مصرف‌کننده و اقشار آسیب‌پذیر میوه شب عید توزیع می‌کنند اما سیب توزیع‌شده هم قیمت بازار بوده و پرتقال هم فقط کیلویی هزار تومان با بازار آزاد قیمت دارد لذا این چگونه حمایتی است؟

موز به قیمت یارانه؛ <a class=بازار میوه شب عید کساد است " height="401" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/06/24/4/28892.jpg" width="600" />

این شهروند بابیان اینکه قیمت یک کیو موز از بهای یارانه یک شهروند ایرانی بیشتر است بیان می‌کند: تنها میوه به‌اصطلاح ارزان خیار است که به ازای هر کیلو باید ۱۱ هزار تومان پول داد.

فاکتورهای صوری
در همین راستا با احسان مقدم یکی از بارفروشان میدان میوه و تره و بار سپاد هم‌صحبت می‌شویم و علت گرانی میوه را جویا می‌شویم.

وی در این رابطه به مامی گوید: گرانی میوه این روزها تنها دست دلالان نیست بلکه کرایه ماشین و حمل بار روی این موضوع تأثیر داشته است.

این فروشنده میوه البته برخی تخلفات و یا دست‌به‌دست شدن میوه را نیز بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: برخی افراد در میدان هستند که بار را همان زمان که به میدان می‌رسد خریداری کرده و یکدست می‌چرخانند و یا آن را انبار می کنند.

وی بابیان اینکه برخی افراد هم به‌طور حتم طبیعی خواهان دریافت سود بیشتر هستند و لذا با استفاده از فاکتور های صوری پس از اعمال ۳۰ درصد سود خود را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهند از همین همه این موضوعات دست‌به‌دست هم داده و میوه را گران به دست مصرف‌کننده می‌رساند.

مقدم می‌گوید: در برخی میوه‌ها واقعاً دورریز و ضایعات آن زیاد است اما برخی محصولات هم مانند سیب‌زمینی دورریز چندانی نداشته و لذا سودهایی که دریافت می‌شود قبول دارم که اجحاف در حق خریدار است.

وی به‌طور مثال به کیسه‌های سیب‌زمینی پیش رویش اشاره داشته و می‌گوید: کیلویی دو هزار تومان می‌خریم اما برخی افراد سیب‌زمینی‌ها را دست‌چین کرده و در بازار از ۵ تا ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو به مشتری می‌فروشند به عبارتی سود آن‌ها از کشاورزی که ماه‌ها پای این محصول انتظار کشیده است بیشتر تمام می‌شود.

 کاهش قیمت میوه
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد بابیان اینکه در طی هفته گذشته شاهد کاهش محسوس قیمت میوه در بازار بودیم به خبرنگار ما می‌گوید:  در حال حاضر قیمت هر کیلو پرتقال تامسون جنوب بین ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، سیب زرد بین هشت تا ۱۴ هزار تومان، سیب قرمز بین پنج‌تا ۱۴ هزار تومان، لیموشیرین نیز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

حیدر ساکن برجی بابیان اینکه قیمت موز نیز در طی روزهای گذشته کاهش داشته و از کیلویی ۶۰ هزار تومان به ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان رسیده است ریشه گرانی میوه را در گرانی نهاده‌های تولید، افزایش دستمزد کارگر، هزینه ماشین‌آلات کشاورزی و هم‌چنین هزینه‌های جانبی آن اعم از افزایش نرخ حمل‌ونقل عنوان می‌کند.

وی بابیان افزایش قیمت‌ها فقط برای مردم تبعات نداشته است می‌افزاید: فروش میوه در مغازه‌های سطح شهر هم چون گذشته رونق ندارد و ازآنجاکه قدرت خرید مردم کم شده تا آنجا بارهای ارسال‌شده به میدان‌ها بار مشهد به فروش نرفته و بخشی از آن انبار می‌شود.

موز به قیمت یارانه؛ بازار میوه شب عید کساد است

برجی بابیان اینکه برخی از مردم بر ای باورند که با این قیمت‌ها باغداران سود بسیاری مطلوبی عایدشان می‌شود اظهار کرد: متأسفانه به دلیل کاهش صادرات نه باغدار قادر به فروش محصول است و نه خریدار به دلیل افزایش قیمت قادر به خریداری میوه است لذا از این‌طرف مغازه‌داران نیز ضرر کرده و لذا دود این گرانی به چشم همه می‌رود و تبعات آن تمامی این زنجیره را فراگرفته است.

تعیین نرخ مصوب
اگرچه بنا بر اظهارات برخی از شهروندان توزیع میوه شب کمی دیر است اما قیمت‌های مصوب نیز ظاهراً نتوانسته مانند سال‌های گذشته موجب استقبال از این طرح و ایستگاه‌های فروش میوه بشود.

کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه میوه شب عید به نرخ مصوب و تعیین‌شده باید عرضه شود به ما می‌گوید: در این طرح باید هر کیلوگرم پرتقال و سیب زرد را باقیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب قرمز را هشت هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کنند.

بخش علی بیاتی بابیان اینکه بازرسان سازمان صمت به‌منظور اجرای طرح ویژه نظارتی بر بازار  تا پایان تعطیلات به‌طور مستمر بر کالاهای اساسی نظارت خواهند داشت می افزاید: در همین راستا در ایام نوروز تعداد۲۵۰ بازرس در مشهد و دیگر شهرستان‌ها فعالیت خود را  با همکاری ۲۰۰ ناظر افتخاری برای نظارت بر بازار فعالیت خواهند داشت.

وی عنوان می کند: همراه با نظارت بر بازار اقلام نوروزی، نظارت ویژه‌بر توزیع میوه طرح تنظیم بازار نیز در سطح استان آغازشده است و بازرسان در قالب گشت‌های مشترک یا انفرادی، بازدیدهایی را نیز از سطح مراکز عرضه کالا و خدمات ویژه نوروز در سال ۱۴۰۰ خواهند داشت.

این کارشناس اداره صمت خراسان رضوی ادامه داد: در این ایام نظارت ویژه بازرسان بر عرضه کالاهای پرمصرف نوروزی مانند شیرینی و شکلات، آجیل و خشکبار، کیف و کفش، لباس، خدمات دفاتر مسافرتی، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، مراکز اقامتی، مراکز گردشگری، مجتمع‌های رفاهی و تفریحی و خدماتی خواهد بود.

سبد خرید آب می رود
این روزها روز به روز قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است! بعد از گوشت، مرغ، لبنیات، روغن و... حالا نوبت به گرانی میوه رسیده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کم رنگ یا حتی محو شود.

جایگاه داران میدان‌ها میوه و تره‌بار درباره واسطه‌گری در بازار میوه می‌گوید: «انباردارها میوه را از کشاورز می‌خرند و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند، سپس میوه‌ها به بنکداران میوه فروخته می‌شود و بنکداران میوه را به جایگاه داران در میدان‌ها میوه و تره‌بار می‌فروشند و بعدازآن خرده‌فروشان میوه را از جایگاه داران خریداری می‌کنند تا به دست خریدار برسانند.» نگاهی به این روند نشان می‌دهد که تا میوه از کشاورز به دست مصرف‌کننده برسد حداقل چهار واسطه را باید پشت سر بگذارد. بااین‌حال ،معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره این‌که گرانی‌های اخیر در بازار میوه به دلال‌بازی و واسطه‌گری از باغ تا بازار برمی‌گردد، می‌گوید: «برخی مدعیان گرانی میوه، تفاوت قیمت تولید تا مصرف را به دلال‌بازی و واسطه‌گری ارتباط می‌دهند، درحالی‌که دلال و واسطه جزو زنجیره است و امکان حذف آن وجود ندارد و تنها باید آن را سامان‌دهی کرد چراکه یک عده تخصص این کار رادارند و سال‌ها در این زمینه کارکرده‌اند.»

کد خبر: ۸۰٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha