۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
۱۱ درصد انرژی مصرفی دنیا از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود
طبق گزارش ارایه شده در سال ۲۰۱۹؛

۱۱ درصد انرژی مصرفی دنیا از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود

افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی مورد نیاز دنیا در سالهای اخیر چشمگیر بود. آمار نشان می دهد کشور ایسلند ۷۹ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می کند و نروژ در این زمینه جایگاه دوم را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که  تغییرات جوی و بحران های ناشی از افزایش سطح دی اکسید کربن در دنیا به مشکلی اساسی در دنیا تبدیل شده است، استفاده از تکنولوژی های جدید برای تولید انرژی مورد نیاز دنیا یک ضرورت است.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت ourworldindata، در سال قبل ۱۱ درصد از انرژی مورد نیاز دنیا از  منابع تجدیدپذیر تامین شده بود که این منابع عبارتند از انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی آبی و دیگر منابع انرژی پاک تامین می شود.

 بررسی های انجام شده از سال ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۹ نشان می دهد همواره سهم انرژی آبی در تامین انرژی مورد نیاز دنیا بیش از دیگر منابع تجدیدپذیر بود و سرعت رشد استفاده از این منبع هم بیش از دیگر منابع بود.

درسال ۲۰۱۹ میلادی۴۲۴۶ تراوات ساعت برق با استفاده از انرژی آبی در دنیا تولید شد در حالیکه میزان برق تولیدی با استفاده از انرژی بادی در دنیا برابر با ۱۴۱۷ تراوات ساعت، با استفاده از انرژی خورشیدی ۷۱۱ ترا وات ساعت و دیگر منابع انرژی ۶۶۶ تراوات ساعت برق تولید شده بود.

جالب اینجاست که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی سرعت رشد استفاده از انرژی خورشیدی در دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرده است و در نتیجه این رشد توانست سومین جایگاه را در تامین برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در دنیا داشته باشد.

 در سال ۲۰۱۰ میلادی میزان برق تولیدی برا استفاده از انرژی آبی در دنیا برابر با ۳۴۲۲ ترا وات ساعت بود در حالیکه با انرژی بادی تنها ۳۴۶ ترا وات ساعت برق تولید شده بود و با استفاده از انرژی خورشیدی ۳۲ تراوات ساعت برق  به بازار عرضه شده بود.

میزان انرژی تجدیدپذیر استفاده شده در دنیا چقدر است
طبق گزارشهای موجود در سال ۲۰۱۹میلادی  ۷۰۲۷ تراوات ساعت انرژی برق با استفاده از منابع تجدیدپذیرتولید شد که نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۵۰۰ تراوات ساعت رشد کرده است. در سال ۲۰۱۵ میزان انرژی برق تولیدی در دنیا با استفاده از منابع اتجدیدپذیر برابر با ۵۵۰۰ تراوات ساعت بود و در سال ۲۰۱۰ برابر با ۴۱۹۵ تراوات ساعت برق با استفاده از منابع پاک تولید شده بود.

در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها ۲۸۷۰ تراوات ساعت برق با استفاده از این منابع تولید شد. بررسی ها نشان می دهد سرعت رشد  تولید برق با استفاده از منابع تجدیدپذیر در دنیا بسیار بالا بود که دلیل ان افزایش توجه دنیا به مشکلات ناشی از انتشار کربن و تغییرات جوی بود.

در این گزارش در مورد دیگر منابع انرژی تجدیدپذیر این طور آمده است:«از جمله منابع احیا شدنی دیگری که در دنیا استفاده می شود می توان به انر.ی زمین گرمایی، انرژی موج و انرژی سوختهای زیستی اشاره کرد که در بسیاری از کشورها استفاده می شود. به عنوان مثال در کشور برزیل استفاده از انرژی سوختهای زیستی رواج زیادی دارد  که به کاهش انتشار کربن در این کشور انجامیده است.»

سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید انرژی مورد نیاز هر کشور چقدر است
 اما برای اینکه تصویری از وضعیت این روزهای دنیا ارایه کنیم به بررسی تفکیکی سهم انرژی احیا شدنی در تولید انرژی مورد نیاز کشورهای مختلف می پردازیم. بر طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت ourworldindata ایسلند در این زمینه رکورددار است و ۷۹ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می کند. کشور نروژ در این حوزه جایگاه دوم را دارد و ۶۶ درصد از انرژی مصرفی این کشور از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

 کشورهای دیگر هم در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کردند ولی تا  رسیدن به شرایطی که این دو کشور تجربه می کنند فاصله زیادی دارند. به عنوان مثال در کشور برزیل  ۴۵ درصد از انرژی مورد نیاز از منابع تجدیدپذیر تامین می شود و در سوید این سهم به ۴۲ درصد می رسد. سهم انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی مورد نیاز فنلاند ۲۶ درصد، اتریش ۳۳ درصد،پرتقال ۲۴ درصد، اکوادور ۳۰ درصد، ترکیه ۱۸ درصد و آلمان ۱۷ درصد بود.

 اما در امریکا تنها ۸.۷۱ درصد ، در کانادا ۲۷ درصد، در استرالیا ۸ درصد،در شیلی ۲۲درصد، در چین ۱۲ درصد و در هند ۷ درصد از انرژی مورد نیاز کشور با استفاده از منابع احیا شدنی تامین شده بود.

کشورهای امریکای لاتین در این حوزه بسیار فعال بودند و از فرصتهایی که داشتند برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کردند. به عنوان مثال در کشور پرو بالغ بر ۲۷ درصد، کلمبیا ۲۴ درصد و ونزویلا ۲۵ درصد  از انرژی مورد نیاز کشور از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

کد خبر: ۸۰٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha