۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کرونا مهمان نامبارک برای گردشگری استان سمنان؛ توریسم تعطیل شد
بازار بررسی کرد؛

کرونا مهمان نامبارک برای گردشگری استان سمنان؛ توریسم تعطیل شد

سمنان - بسیاری از مکان‌های گردشگری استان سمنان مانند مقبره و مجموعه تاریخی بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی در شاهرود این روزها به ظن شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند آن‌هم درست در روزهایی که باید مملو از توریست و گردشگر باشند.

به گزارش خبرنگار بازار، ویروس کرونا کوچک است اما اثرگذاری‌اش این روزها بر زندگی ما فراوان محسوب می‌شود این ویروس توانسته آثار منفی بر روی اقتصاد استان سمنان بگذارد.

یکی از بخش‌هایی که متأثر از این امر شده، گردشگری و توریسم است سال‌های قبل به‌خصوص در اسفند و فروردین شهرهای نمونه گردشگری استان سمنان شامل شاهرود، مهدیشهر، شهمیرزاد و بسطام مملو از جمعیت گردشگران داخلی و خارجی بودند، اما امسال کرونا سبب شده تا بسیاری از مکان‌های گردشگری استان تعطیل شوند.

بناهای تاریخی و محل تجمع مردم

نمونه بارز این امر مقبره ابوالحسن خرقانی در بسطام شاهرود است بنای تاریخی که سال‌های سال است محل تجمع گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و امسال براثر شیوع کرونا ابتدا تا مرز تعطیلی رفت و درنهایت هم‌زمان با دومین هفته اسفندماه به‌طورکلی تعطیل شد.

درست است که این تعطیلی‌ها می‌تواند آثار سوئی بر اقتصاد گردشگر محور شهرهای نمونه گردشگری شهمیرزاد و بسطام بگذارد اما چه کسی می‌تواند اذعان کند که جذب گردشگر از سلامت جامعه مهم‌تر است؟

فرصت‌هایی که می توانست درآمد باشد

در این گزارش سعی داریم به این موضوع بپردازیم که آیا راه بینابینی برای کاهش ضرر اقتصادی بخش گردشگری استان سمنان وجود دارد؟

در همین ابتدا باید گفت استان سمنان نزدیک به ۱۰۰ بومگردی دارد لذا اگر فرض کنیم ۸۰ بومگردی ۲۰ روز پیک تردد یعنی یک هفته به عید تا پس از تعطیلات نوروزی را یا تعطیل باشند و یا مردم به آن‌ها مراجعه نکنند و هرروز فقط و فقط ۱۰ مسافر را هم از دست بدهند با توجه به اینکه هزینه اقامت یک نفر مسافر در کنار شام و ناهار و صبحانه و اقامت و .. متوسط ۸۰ هزار تومان است می‌توان دریافت که ضرری قابل‌توجه یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان به آن‌ها می‌رسد.

از سوی دیگر استان سمنان ۳۳ موزه دارد که اگر در این ۲۰ روز روزانه ۲۰۰ نفر هم از آن‌ها بازدید می‌کردند می‌توانستیم شاهد بازدید روزانه بیش از شش هزار و ۶۰۰  نفر باشیم که اگر از هر نفر فقط دو هزار تومان به‌عنوان بلیت دریافت می‌شد و درنهایت این ارقام می‌توانست حداقل بخشی از هزینه خود این مجموعه‌ها تأمین شود.

گردشگری مجازی دیگر راه کار

یک راهنمای گردشگری و توریست دراین‌باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: در گردشگری به‌خصوص توریسم کافی است نقطه‌ای منفی مانند اشاعه یک ویروس در قبال منطقه‌ای بر سر زبان‌ها بیفتد همین امر کافی است تا گردشگران حتی در مواردی به صفر نیز برسند نمونه آن را می‌توان درباره چین ۲۰۲۰ یا ماکائو ۱۹۸۷ یا حتی چرنوبیل مشاهده کرد.

محمدعلی شریعتی بیان می‌کند: در این موارد به نظر می‌رسد می‌توان به راه‌های جایگزین روی آورد امروز باوجود فضای مجازی به نظر می‌رسد بهترین حالت این است که امکان تماشای بناهای تاریخی از راه دور و با امکان واقعیت مجازی مانند آنچه درباره مکه مکرمه صورت گرفته، را فراهم کرد.

وی افزود: می‌توان این کار را مثلاً در قبال مقبره ابوالحسن خرقانی با دوربین‌های قدرتمندی فیلم‌برداری و تدوین کرد، سپس آن را آنلاین در اینترنت گذاشت و برای بازدید از آن از راه دور مبلغ اندکی مثلاً یک دلار برای خارجی‌ها و ۵۰۰ تومان برای ایرانی‌ها در نظر گرفت و این مبالغ را به‌حساب مجموعه گذاشت تا هم بتواند مخارجش را تأمین کند و هم بتواند هزینه‌ای قرار بود دربیاورد اما به دلیل کرونا نتوانسته را جبران کند.

جایگزین‌های گردشگری کم فایده

این فعال گردشگری می‌گوید: البته باید گفت این کارها هرگز جایگزین گردشگری نمی‌شوند اما بازهم کم‌فایده نیستند و می‌توانند در شناساندن ظرفیت‌های گردشگری مؤثر باشند کافی است به این امر فکر کنید که یک گردشگر تصاویر مقبره بایزید یا ابوالحسن را ببیند و سال دیگر تصمیم بگیرد که به این سفر بیاید یک‌باره تمام آن ضرری هم مجموعه امسال کرده، سال بعد جبران می‌شود.

یک کارشناس دیگر نیز می‌گوید: می‌توان همین امروز هم گردشگران را با تدابیر بهداشتی به محل‌های دیدنی راه داد مثلاً موزه‌ها را آنتی باکتریال کرد، لباس مخصوص به گردشگران داد و ... اما این امر اصطلاحاً گردشگری‌های ریسک است یعنی ریسک بسیاری دارد و البته مقرون‌به‌صرفه هم نیست درنتیجه این مکان‌ها تعطیل می‌شوند.

علی‌محمد شیرنگی که خود یک اپلیکیشن گردشگری نیز در استان گلستان دارد، ابراز می‌کند: حتی اگر بتوان مثلاً مقبره ابوالحسن را هم استریل کرد این گردشگری که به این مکان می‌آید بالاخره نیازمند استراحت است، جای خواب، غذا و اقامت و ... نیز نیاز دارد آن‌ها را که دیگر نمی‌توان آنتی باکتریال کرد درنتیجه یکی از اولین راه‌ها برای کاهش ریسک به خطر افتادن مردم تعطیلی مکان‌ها است.

وی افزود: باید در نظر بگیرید که گردشگری بخشی از زندگی مردم است نه اینکه زندگی مردم بخشی از گردشگری باشد درنتیجه هزاران میلیون تومان سود از طریق گردشگری هم به جان یک انسان نمی‌ارزد اما راه‌کار به نظر این است که دولت به کمک ابنیه و مکان‌های تاریخی بیاید مثلاً اعلام کند به‌واسطه تعطیلی ۲۰ روزه مقبره ابوالحسن آن‌هم در پیک مسافران نوروزی و گردشگران خارجی ۵۰ میلیون تومان به این مکان اهدا کند.

تعطیلی مجموعه ها تا اطلاع ثانوی

این کارشناس حوزه گردشگری معتقد است: بهترین راه به نظر من به اشتراک گذاشتن ویدئوها و عکس‌ها در فضای مجازی و گردشگری مجازی است اما می‌توان در قبال آن از مردم پول هم دریافت کرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان شاهرود از تعطیلی دو مجموعه پربازدید بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی خبر داد و گفت: مصوبه شورای تأمین شهرستان این مکان‌ها را موقتاً تعطیل کرد همچنین تعطیلی همه موزه‌های این شهرستان نیز شامل این قانون می‌شوند.

حمیدرضا حسنی بیان کرد: تمام موزه‌ها شامل موزه عرفان شرق بسطام، موزه تاریخ طبیعی شاهرود ، موزه مردم‌شناسی مرج، موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، موزه آب و ... موقتاً تعطیل هستند.

وی می‌افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا این قانون مصوب شده اما حقیقتاً باید گفت که در این ایام کمتر کسی از این مکان‌ها بازدید می‌کرد یعنی به‌عبارت‌دیگر خود مردم هم در این ایام که کرونا شیوع پیداکرده رغبتی به حضور در موزه‌ها نداشتند.

رونق صنایع دستی منوط به روی خوش کرونا

مهدی جمال مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز روز گذشته گفت: «برپایی هشت بازارچه صنایع‌دستی در نوروز ۹۹ در استان منوط به فروکش کردن کرونا شده است» و این صحبت یعنی امکان دارد بازارچه‌های صنایع‌دستی هم امسال در استان باز نباشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: اسکان در خانه‌ معلم و اردوگاه‌های دانش‌آموزی استان برای نوروز ٩٩ به منظور مقابله با ویروس کرونا لغو شد و متقاضیان پذیرش نمی‌شوند.

محمد دستورانی با بیان اینکه به منظور پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا رزرو اینترنتی اسکان در اماکن تحت پوشش آموزش و پرورش لغو شده است، ابراز کرد: لغو اسکان در مدرسه‌ها در دست بررسی است و وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کند تا در سراسر کشور پذیرش لغو شود یا برعهده استانداران باشد.

مشکل در جذب گردشگر

این امر نشان می دهد که استان سمنان امسال در جذب گردشگران مشکل خواهد داشت؛ حال که موزه‌های استان و مکان‌های دیدنی و تاریخی مسقف غالباً تعطیل‌شده‌اند و بازارچه‌های سنتی ورودی شهرها نیز جای خودشان را به چادرهای هلال‌احمر برای سنجش تب و بیماری مردم داده‌اند، به نظر می‌رسد امسال گردشگری در استان سمنان رونق چندانی نیابد.

هرچند هستند کسانی که این روزها به کرونا بی‌توجهی نشان می‌دهند و قطعاً راه مسافرت را در عید پیش خواهند گرفت و در کنار آن‌ها زائران رضوی که از استان سمنان تردد می‌کنند، در این استان حضور خواهند یافت اما با تعطیلی مکان‌ها احتمال ضرر به‌خصوص به بخش خصوصی شامل بومگردی تا رستوران ها و ... بیش از هر سال است.

کد خبر: ۷٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha