۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
گندمکاران یارانه پردازِ مردم نیستند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

گندمکاران یارانه پردازِ مردم نیستند

ساداتی نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مگر می شود کشاورز محصولی را بکارد ولی یک عده دولتی در شورای اقتصاد دست به تعیین قیمت بزنند که از قیمت واقعی نیز کمتر باشد؟ مگر کشاورزان ما خیر هستند و باید به مردم یارانه بدهند؟

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد در خصوص چگونگی اجرای قانون انتزاع و نیز کنار گذاشتن آن در گذشته اظهار کرد: کشاورزی باید تحت یک فرماندهی متمرکز باشد و لذا تصمیم گیری و پاسخ دهی واحد خواهد بود.

وی با اشاره به پیشینه تصمیم گیری درباره کشاورزی در کشور، به تصویب قانون انتزاع اشاره کرد که مسئولیت های وزارت جهاد را از صمت ستانده و به جهاد وا می گذارد.

ساداتی نژاد افزود: تولید و تنظیم و تعرفه گذاری و صنایع کشاورزی باید به وزارت جهاد باز گردد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت برخی از این وظایف را به جهاد وانگذارد، گفت: صنایع کشاورزی و تعرفه گذاری مورد عدم واگذاری به جهاد قرار گرفت.

ساداتی نژاد ادامه داد: از سال ۹۸ ستاد اقتصاد دولت، کل اختیارات را مجدد به وزارت صمت باز گرداندند که تا ۱۴۰۰ طول می کشد و می بینیم چه آشفته بازاری در حوزه محصولات کشاورزی داریم.

این نماینده مجلس دلیل این مصوبه را کنترل و تنظیم بازار عنوان کرد که البته به مقصود نرسیده است.

ساداتی نژاد گفت: امروز هیچ کنترل و ساماندهی در بازار از سوی وزارت صمت اتفاق نیفتاده است.

وی بر لزوم بازگشت اختیارات به وزارت جهاد تاکید کرد و افزود: پیشتر همواره در جلسات مربوط به میوه، مرغ، تخم مرغ و... میان دو وزارتخانه دعوا بود که یکی تامین و دیگری توزیع را متهم می کردند.

ساداتی نژاد مجلس را تنها یک نهاد نظارتی دانست و گفت: برای خراب شدن یک موضوع باید آن را به چند دستگاه بسپارید تا دیگر قادر به کنترل آن نباشید.

وی افزود: در حوزه محصولات کشاورزی با چنین رویکردی روبرو هستیم و لذا مجلس و قوه قضا موافق بازگشت اختیارات به وزارت جهاد هستند و نهایتا رئیس جمهور پذیرفته است در این خصوص تصمیم بگیرند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در صورت بازگشت اختیارت با یک پاسخگو روبرو خواهیم بود، ادامه داد: برای کمک دهی به قانون تلاش کردیم دست جهاد باز باشد؛ نخست اینکه در قانون خرید تضمینی وزارت جهاد را وارد میدان کردیم.

وی افزود: مگر می شود کشاورز محصولی را بکارد ولی یک عده دولتی در شورای اقتصاد دست به تعیین قیمت بزنند که از قیمت واقعی نیز کمتر باشد؟ مگر کشاورزان ما خیر هستند و باید به مردم یارانه بدهند؟

ساداتی نژاد این روند را موجب بی میلی کشاورز به کاشت گندم و نیاز شدید کشور به این محصول و در نتیجه واردات گندم گران دانست و افزود: اگر دولت پول ندارد، چگونه گندم را وارد می کند اما با قیمت کمتر از کشاورز خریداری نمی کند؟

کد خبر: ۷۹٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha