۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
سودکلان در البسه مستعمل مانع ریشه کنی آن در کرج شده است
بازار فروشگاه های تاناکورا همچنان داغ است

سودکلان در البسه مستعمل مانع ریشه کنی آن در کرج شده است

کرج- البسه مستعمل مدت هاست در تعدادی از فروشگاه های موسوم به تاناکورا در کرج عرضه شده و البته به دلیل پیامدهای بهداشتی و همچنین با توجه به قاچاق بودن این اجناس، تلاش زیادی برای برچیدنش شده اما ظاهرا منفعت موجود در این شغل مانع چشم پوشی و دست کشیدن فروشنده های آن و اقدام جدی برای جمع آوری دائمی این فروشگاه ها شده است.

خدیجه ستارزاده- برخی از مشتریان البسه مستعمل با توجه به شرایط مالی و اقتصادی خود و به دلیل قیمت پایین این البسه متقاضی و مشتاق خرید از این فروشگاه های غیرمجاز هستند اما برخی دیگر از مشتریان آنها به دلیل برند و مدل های اروپایی مورد علاقه خود که در این فروشگاه ها بیشتر یافت می شود از آن استقبال می کنند.

به گفته بعضی کارشناسان بهداشت و متخصصان پوست استفاده از این البسه برای سلامت افراد مخاطراتی دارد اما مشتریان این اجناس به این توصیه ها توجه چندانی نمی کنند.

برخی از کسبه نزدیک به این فروشگاه ها نیز عرضه لباس های تاناکورا با قیمت پایین را ضربه به کار و کاسبی فروشگاه های دیگر عنوان می کنند و بارها با مراجعه و درخواست از اتحادیه خواستار جمع آوری این فروشگاه ها شده اند.

البته تعداد زیادی از این فروشگاه ها و مغازه ها در کرج توسط اماکن و یا تعزیرات جمع آوری و پلمب شده اند اما مدتهاست فعالیت این صنف به روزبازارها و میادین شهر کشیده شده و لابه لای غرفه های فروش میوه و تره بار و دیگر اقلام خوراکی و مایحتاج زندگی که در بازارها دست فروش می شود، لباس های تاناکورا نیز به چشم می خورد و با توجه به اینکه نظارت چندانی روی این بازار ها نیست بهداشت و غیرقانونی بودن این امر مغفول مانده است.

یکی از شهروندان کرجی که به گفته خود سالهاست مشتری لباس های تاناکوراست گفت: لباس های این فروشکاه ها با وجود دست دوم بودن زیبایی و کیفیت بهتری دارند و قیمت مناسب آنها باعث شده ترجیح دهم از این فروشگاه ها خرید کنم.

عده ای به جای سلامت مردم دنبال منفعت هستند

رییس اتحادیه پوشاک کرج با اشاره به اینکه برخی از عرضه کنندکان البسه تاناکورا به صورت دست فروشی در میادین،روز بازار و شب بازارها زیر نظر شهرداری فعالیت می کنند گفت: با توجه به سود زیادی که در فروش آنها وجود دارد فروش البسه تاناکورا در کرج ریشه کن نشده است و عده ای به جای سلامت مردم به دنبال منفعت هستند.

«میراسماعیل صدیق» با اعلام جمع آوری تعدادی از واحدهای عرضه البسه دست دوم تاناکورا در نقاطی از کرج طی ماه های اخیر گفت: اجناس تاناکورا با گونی و به صورت کیلویی وارد شده و با توجه به اینکه قیمت پایه ای هم برای این البسه وجود ندارد فروشندگان با فروش دانه ای آنها سود کلانی به جیب می زدند.

صدیق با بیان اینکه اتحادیه هیچ مجوزی برای عرضه این نوع پوشاک صادر نمی کند افزود: عملا واحد رسمی پوشاک فروشی تاناکورا در کرج وجود ندارد اما واحدهای غیرمجاز در برخی مناطق (کرج، گوهردشت، فردیس و حصارک) اقدام به عرضه البسه تاناکورا می کنند.

صدیق با بیان مجدد اینکه تعدادی از این واحدها در ماه های گذشته جمع آوری شدند افزود: سال گذشته نیز از فعالیت یک فروشگاه عمده فروشی در این خصوص در منطقه میانجاده کرج ممانعت کردیم.

فروش پوشاک تاناکورا بدون مجوز است

وی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده هرگونه مرکز فروش البسه تاناکورا ابتدا اخطار داده می شود و سپس به واسطه قاچاق بودن این اجناس آن واحد جمع آوری خواهد شد، گفت: دستور العمل کشوی هم درباره این نوع پوشاک صادر و کد سیستمی آن نیز حذف شده، لذا فروش این نوع پوشاک به هیچ عنوان رسمی نیست.

صدیق اظهار کرد: از نظر واحدهای صنفی مجوز دار هیچ گونه واحد فروش برای البسه تاناکورا در کرج وجود ندارد و ستاد مبارزه با کالای قاچاق، بازرسی اصناف و صنعت و معدن هم با این کالای قاچاق برخورد می کند اما در سطح بازار ما نمی توانیم ورود کنیم زیرا متولی آنها شهرداری است.

رییس اتحادیه پوشاک کرج افزود: در سنوات گذشته علت جمع آوری البسه تاناکورا قاچاق آنها بود ، زیرا ثبت سفارشی برای پوشاک تاناکورا در گمرک ایران انجام نشده بود اما امروز بعد بهداشتی این اجناس نیز مد نظر است.

صدیق تاکید کرد: متولی برخورد با واحدهای فروش البسه تاناکورا در سایت ها پلیس فتا بوده و برخورد با دستفروشان هم با شهرداری است اما با وجود گزارشهای مکرر ما متاسفانه توجهی به این امر نمی شود.

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان کرج با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت نظارت در این حوزه گفت: این روزها نظارت بر واحدهای صنفی پوشاک و البسه وارداتی مانند تاناکورای چینی افزایش پیدا کرده است.

ضرورت همکاری همه جانبه نهادهای متولی برای ساماندهی روزبازارها

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج با بیان اینکه تاکنون در این رابطه هیچ نهاد یا سازمانی درخواست نداشته و پیگیر نبوده گفت: در صورت انتقال چنین موضوعی حتما به واحدهای خدمات شهر و سد معبر برای رسیدگی ویژه در این خصوص تاکید می کردیم.

«عباس وحیدی» در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به معضل اشتغال و ضرورت در نظر گرفتن معاش افرادی که به صورت دست فروشی در این بازارها امرار معاش می کنند و همچنین استقبال برخی شهروندان برای خرید از روزبازارها با قیمت مناسب تر گفت: لازم است رسیدگی به این روز بازارها مورد توجه و نظارت دستگاه های متولی قرار گیرد.

وحیدی با بیان اینکه روزبازارها نه فقط در کرج بلکه در بسیاری از شهرها دایر هستند گفت: اتاق اصناف، سازمان صمت، اداره بهداشت، شهرداری و ناجا باید با تعامل و در کنار هم بر وضعیت این بازارها نظارت داشته باشند و با بررسی مشکلات، موانع، نیازها و ضرورت ها برای سازماندهی آن بسیج شوند.

همه نهادهای مربوطه باید برای ساماندهی روزبازارها سازوکار داشته باشند

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج افزود: اگر شهرداری برای برگزاری جلسه و رسیدگی در خصوص بازار روزها قدم برداشت دیگر نهادهای نام برده شده پای کار می آیند در غیر اینصورت هیچ کدام قدمی بر نمی دارند، در حالیکه طبق قانون همه این دستگاه ها باید سازوکارهای لازم را برای نظارت، سازماندهی و بهبود شرایط روزبازارها داشته باشند.

وی با بیان اینکه یک روزبازار در منطقه ۵ کرج و ۳ روزبازار هم در منطقه ۶ کرج برپا می شود گفت: پیگیر قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی این روزبازارها و تامین آب آشامیدنی سرویس بهداشتی و... هستیم تا شرایط بهداشتی و نظم این بازارها را مدیریت کند.

وحیدی تاکید کرد سازمان مشاغل شهری شهرداری کرج آمادگی دارد تا در صورت ورود دیگر نهادهای متولی و انجام وظایف مربوطه آنها برای ساماندهی و بهبود شرایط دست فروشان و روزبازارها همکاری کند.

کد خبر: ۷٬۹۶۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha