۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
دلایل رشد ۲.۹ درصدی شاخص کل؛ بازار عید سبز فرسایشی است یا سبز واقعی؟
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

دلایل رشد ۲.۹ درصدی شاخص کل؛ بازار عید سبز فرسایشی است یا سبز واقعی؟

با رشد سهام شاخص‌ساز و استقبال گرم معامله‌گران از سهام شاخص‌ساز، شاخص کل بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، حدود ۳ درصد رشد کرد و کارشناس از شرایط بازار در روزهای آخر سال و عید توضیحاتی ارائه کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: نفس‌های پایانی سال ۱۳۹۹ است و خبر از سبزه و سبزی و احیای طبیعت می‌رسد، بازار سرمایه هم امروز جانی تازه گرفت و همزمان با آمدن بوی بهار، تالار شیشه‌ای رنگ سبز را به چشمان سهامداران این بازار نشان داد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، آرام شدن بازارهای موازی از جمله طلا و سکه باعث شده است تا سهامداران در روزهای پایانی سال به بورس روی آورند و از طرفی، خبر تصمیم‌گیری دوباره برای دامنه نوسان معاملات، باعث شده است تا جو دوباره به نفع بازار و سهم‌های شاخص‌ساز باشد. با این تفاسیر، می‌توان گفت هنوز جو بیشتر از تحلیل بر بازار حاکم است.

در معاملات روز جاری، نماگر اصلی بورس با افتادن روی دور صعود، چرخ رشد خود را به راه انداخت و تا انتهای معاملات، روی شیبی ملایم حرکت کرد تا با رشدی ۳۶ هزار و ۳۰۹ واحدی، امروز روی خانه یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۲۲ واحدی ایستاد و گفتنی است، این اولین بار در ماه اسفند است که شاخص کل تا این حد رشد کرده است. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز هم‌پا با شاخص کل حرکت کرد و تا انتهای معاملات ۳ هزار و ۸۶ واحد افزایش یافت و رقم ۴۳۷ هزار و ۹۲۶ واحدی را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی هم امروز وضعیت بسیار قابل توجهی داشت چراکه تزریق پول، حمایت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در کنار هم باعث شد تا این شاخص هم رشد قابل توجهی در واپسین نفس‌های معاملاتی اسفند ۹۹ داشته باشد. شاخص فلزات اساسی امروز رشد ۴۳ هزار و ۵۸۳ واحدی را پشت سر گذاشت تا به ۹۷۰ هزار و ۶۲۳ واحدی برسد، اما تأثیرگذارترین نماد امروز در این گروه نماد «فولاد» بود که امروز بازگشایی شد.

در نمادهای معاملاتی امروز، نمادهای «برکت»، «اپال»، «ثبهساز»، «غزر»، «خساپا»، «خودرو» و «شپنا» بیشترین تراکنش را داشتند و در این میان، نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «وامید»، «تاپیکو»، «شپنا» و «پارس» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرت شاخص کل داشتند و گروه‌های خودرو، شیمیایی، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی ، پنج گروه برتر صنعتی شدند.

امروز، اقبال خوبی هم نصیب نمادهای فولادی شد؛ به طوری که نمادهای «فولاد»، «فخوز»، «فسازان»، «فجر» و «کاوه»، همگی نزدیک ۶ درصد رشد کردند. نماد «کچاد» هم در معاملات امروز سبز ماند و در بازار فرابورس هم نمادهای «ذوب» و «ارفع» رشد خوبی را تجربه کردند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‎وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: معاملات امروز به گونه‌ای رقم خورد که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد و بیش از ۵۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت حقوقی به افراد حقیقی اتفاق افتاد که این مسئله نشان می‌دهد که سهامداران حقوقی بازار مأموریت خود را به خوبی انجام داده‌اند و اعتماد کمی به بازار بازگشته است و در این میان، معاملات امروز رشد بیش از یک درصد ۲۰۳ نماد و افت بیش از یک درصد ۳۲۷ نماد را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه حجم عرضه و تقاضا در چند روز گذشته افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: روند شاخص صعودی است و بازار یک مقاومت را پشت سر گذاشته و به سمت صعود شاخص و احتمالا عبور از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی در حال حرکت است که اگر حمایت حقوقی‌ها ادامه‌دار باشد و از طرفی صف‌های فروش نمادهای کوچک کمتر شود، روند تعادلی رفته رفته به بازار برمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دامنه نوسان نامتقارن موجب روند فرسایشی بازار شده و صف‌های فروش نمادهای کوچک را بی‌اثر کرده است، اما با توجه به افزایش حجم معاملات و روند صعودی شاخص در چند روز گذشته احتمال دارد که روند بازار به یک شرایط متعادل‌تر برسد و شاید این مسئله تا پایان سال به طول بیانجامد.

نوروزی درباره روند معاملات در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ مطرح کرد: با توجه به اینکه در جریان معاملات برخی از نمادهای کوچک با افزایش حجم همراه بودند، احتمال دارد با ادامه این روند در هفته پایانی اسفند، بازار در ایام عید نوروز روند آرام‌تری را در پیش داشته باشد و این امید وجود دارد که با حمایت حقوقی‌ها، احتمال این وجود دارد که بازار در ایام عید با روند متعادل پیش برود.

این در حالی است که برخی از کارشناسان عقیده دارند که سیاست‌گذاری‌های مختلف از سوی نهادها بر بازار در بلندمدت اثر می‌گذارد و در حال حاضر، موجب بی‌اعتمادی سهامدارن به بازار شده و سهامدارن به دلیل ریسکی بودن شرایط بازار فعلا در بازار سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

از طرفی بازار با افزایش حجم معاملات همراه بوده و برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل وجود تعداد زیادی از نمادهای منفی در معاملات، احتمال دارد با حمایت نشدن نمادهای بزرگ از سوی حقوقی‌ها، بازار، سال ۱۴۰۰ را با یک روند فرسایشی آغاز کند.

کد خبر: ۷۹٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha