۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
غیرهمسویی بازار طلا و نقره طی یک سال گذشته؛ قیمت طلا تا انتهای سال به ۱۶۰۰ دلار می رسد
بازار گزارش می‌دهد؛

غیرهمسویی بازار طلا و نقره طی یک سال گذشته؛ قیمت طلا تا انتهای سال به ۱۶۰۰ دلار می رسد

در سال گذشته بازار طلا و نقره با تحولات زیادی همراه بود. افزایش قیمت طلا در یک سال اخیر باعث شد تا توجه زیادی به این بازار شود. گزارشهای تازه نشان می دهد قیمت این فلز پر مصرف و ارزشمند در سال جاری روند کاهشی داشته باشد و به مرز ۱۶۰۰ دلار برسد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال گذشته قیمت طلا در بازار جهانی به دلیل بی ثباتی حاکم در بازار و بحران های اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا رشد کرد و از مرز ۲ هزار دلار هم بیشتر شد.

در آن زمان سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود به طلا روی آوردند ومیلیونها دلار سرمایه های سرگردان برای ممانعت از کاهش ارزش  وارد این بازار شدند. فشار افزایش تقاضا بستر را برای رشد قیمت فراهم کرد و هر چه نگرانی در مورد تاثیرات کرونا و تداوم آن بیشتر می شد، سرعت افزیش قیمت طلا هم بالاتر می رفت. ولی بعد از کشف واکسن و شروع واکسیناسیون در دنیا ، شرایط به تدریج تغییر کرد و ما شاهد کاهش قیمت این فلز پرارزش و گران بها در دنیا بودیم.

 حال سوال این است که قیمت طلا تا کجا پایین می آید و سرمایه گذاران تا چه اندازه می توانند امید کسب سود را از این بازار داشته باشند؟طبق گزارش منتشر شده توسط «اف ایکس استریت» نمی توان انتظار داشت قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ به کمتر از ۱۶۰۰ دلار برسد زیرا با وجود شروع واکسیناسیون در دنیا، همچنان بحران در اقتصاد وجود دارد و حتی کشورهای صنعتی  که به سرعت واکسیناسیون را انجام می دهند هم نمی توانند ادعای بازگشت به زندگی عادی تا انتهای سال ۲۰۲۱ را داشته باشند.

طلا منبعی برای حفظ ارزش دارایی
به تعبیر بهتر تا انتهای امسال هم طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها محسوب خواهد شد و تقاضای کاذبی در بازار وجود خواهد داشت و این تقاضا مانع از  کاهش زیاد قیمت طلا می شود. ضمن اینکه سیاست امریکا مبنی بر ادامه تزریق به اقتصاد برای حمایت از مردم در دوره کرونا سبب می شود تا ارزش دلار در بازار جهانی رشد نکند و راندمان اوراق قرضه دولتی در این کشور هم چندان زیاد نباشد. در این شرایط بازار طلا رقیبی  نخواهد داشت و تمامی سرمایه های سرگردان به دلیل  نبودن بازار دیگری برای کسب سود و سرمایه گذاری روانه بازار طلا می شوند.

البته در سال ۲۰۲۲ که شرایط اقتصادی دنیا کم و بیش عادی خواهد بود، سیر نزولی قیمت طلا در بازار تشدید می شود. در آن زمان تقاضای مصرفی جایگزین تقاضای سرمایه گذاری می شود ولی قدرت تقاضای مصرفی در حفظ  قیمت در سطح بالا ، کمتر از قدرت تقاضای سرمایه گذاری است و این نکته را همیشه باید مد نظر قرار دارد.

حرکت طلا و نقره در دو مسیر متفاوت در یک سال اخیر
 طبق گزارش بانک جهانی در ماه فوریه سال جاری هر اونس طلا در بازار جهانی  قیمتی برابر با ۱۸۰۸ دلار داشت که نسبت به ماه اول امسال۵۹ دلار کاهش داشت. در اولین ماه امسال قیمت هر اونس طلا برابر با ۱۸۶۷ دلار بود.در فصل آخر سال قبل هر اونس طلا در بازار ۱۸۷۵ دلار بود و در فصل سوم هر اونس طلابا قیمت ۱۹۱۲ دلار به فروش رسید. بررسی وضعیت قیمت طلا در سال قبل هم حکایت از روند افزایشی در این بازار دارد. در فصل اول سال قبل هر اونس طلا قیمتی برابر با ۱۵۸۳ دلار بود.

اما در بازار فلزات گران بها، وضعیت دو فلز پلاتین و نقره  هم مورد مطالعه قرار می گیرد.در ماه فوریه سال جاری هر اونس پلاتین با قیمت۱۲۰۷ دلار و هر اونس نقره با قیمت ۲۷.۳ دلار به فروش رسیده است و هر دو نسبت به اولین ماه امسال با افزایش همراه بود. اما قیمت پلاتین در این بازه زمانی روندی متفاوت از طلا داشت. قیمت هر اونس پلاتین در دومین ماه سال جاری نسبت به ماه اول رشد کرد و از ۱۰۹۱ دلار در ژانویه به ۱۲۰۷ دلار در فوریه رسید. در فصل آخر سال قبل هر اونس پلاتین در بازار دنبا با قیمت ۹۳۹ دلار به فروش رسید.

 در بازار نقره هم وضعیت بر خلاف بازار طلا بود. در دومین ماه سال جاری هر اونس نقره با قیمت ۲۷.۳ دلار به فروش رسید  که نسبت به ژانویه سال جاری و دسامبر سال قبل  افزایش داشت. در فصل اخر سال قبل هر اونس نقره با قیمت ۲۴.۴ دلار به فروش رسید و در فصل اول سال قبل هر اونس نقره قیمتی معادل ۱۶.۹ دلار داشت.

بر مبنای گزارش بانک جهانی متوسط قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۷۷۰ دلار ، در سال ۲۰۱۹ برابر با۱۳۹۲ دلار و در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۲۶۹ دلار بود  در حالیکه قیمت هر  اونس پلاتین از ۸۸۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸۸۳ دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. در بازارنقره سیر تغییرات قیمت بیش از پلاتین بود و هر اونس نقره که در سال ۲۰۱۸ قیمتی معادل ۱۵.۷ دلار داشت در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱۶.۲ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۲۰ با جهشی بزرگ به مرز ۲۰.۵ دلار رسید.

کد خبر: ۷۹٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha