۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
صف مرغ کوتاه نیامد؛ مسئولان هم‌چنان خط‌ونشان می‌کشند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

صف مرغ کوتاه نیامد؛ مسئولان هم‌چنان خط‌ونشان می‌کشند

مشهد- صف‌های طویل مرغ در مشهد که گاهی در خیابان‌ها باهم گره می‌خورد به‌خوبی نشان می‌دهد که هنوز کمبود این کالای اساسی رفع نشده و این در حالی است که هنوز مسئولان در حال خط‌ونشان کشیدن برای چرخه تولید تا عرضه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزون بر دو ماه است که هرروز به شهروندان وعده داده می‌شود که تا هفته دیگر وضعیت بازار مرغ به حالت عادی بازمی‌گردد اما در حال حاضر افزون بر سه ماه می‌گذرد و هنوز این هفته موردنظر مسئولان سر نرسیده است.

از سه ماه گذشته تاکنون که تولید مرغ «کشتار روز» رو به کاهش و کمبود گذاشته است هرروز نشستی مبنی بر ساماندهی این بازار در نهادها و دستگاه‌ها مختلف برگزار و راه‌های متعددی برای نظم بخشیدن به این موضوع مطرح می‌شود و لذا یک‌بار اداره کل تعزیرات عنوان می کند که با متخلفان برخورد می‌کند، یک‌بار سازمان صمت، باری دیگر جهاد کشاورزی و حالا دادستان نیز به‌عنوان مدعی‌العموم به این دایره افزوده‌شده اما به نظر می‌رسد متخلفان و تولیدکنندگان خط‌ونشان قانون را  هم نخوانده و هم چنان کار خود را دنبال می‌کنند.

خبرهای واصله حاکی است که تولیدکنندگان رغبتی برای فروش مرغ به قیمت مصوب ندارند لذا سعی می‌کنند تا مرغ کمتری را به بازار عرضه کرده و از آن‌طرف مرغ را به‌صورت زنده به دلیل تفاوت قیمت به سایر استان‌های هم‌جوار ارسال کنند.

تبانی تولیدکننده‌ها با کشتار کن‌ها
در همین رابطه علی یکی از عاملان خرید و توزیع مرغ در میدان استقلال مشهد به ما می‌گوید: دست تولیدکننده‌ها و کشتار کن‌ها در یک‌کاسه است و لذا همکاری و هماهنگی این افراد عامل تعیین‌کننده قیمت مرغ در مشهد است.

صف مرغ کوتاه نیامد؛ مسئولان هم‌چنان خط‌ونشان می‌کشند

وی به ما می‌گوید: اکثر مرغداری‌ها ترجیح می‌دهند تا مرغ را از استان خارج کنند  و لذا این اتفاق از آبان ماه امسال تاکنون ادامه داشته و هنوز مقابل این مشکل گرفته نشده است.

این توزیع کننده مرغ اذعان می‌کند: دولت اصرار دارد تا تولیدکننده مرغ را کیلویی مرغدار ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان به فروش برساند تا هنگامی‌که به دست مصرف‌کننده می‌رسد باقیمت مصوب هر کیلو ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان به فروش برسد.

وی به ما می‌گوید: در همین راستا برای کشتار کن‌ها  به ازای هر کیلو ۳۰۰ تومان  و برای مغازه‌دار نیز سود ۷۰۰ تومانی به ازای هر کیلو مرغ در نظر گرفته‌شده است اما در حال حاضر نه‌تنها مرغدار بلکه کشتار کن‌ها و درنهایت مغازه‌دارها هیچ‌کدام به این سود راضی نیستند.

این راننده حامل گوشت سفید ادامه می‌دهد: وقتی کشتار کن از مرغدار به‌جای خرید مرغ به قیمت ۱۴ هزار ۴۱۰ تومان، به میزان ۱۶ هزار تومان پول می‌دهد مگر مرغدار دیوانه است که مرغ خود را به دولت بفروشد؟

وی بابیان اینکه تا زمانی که این مرغ به دست مصرف‌کننده می‌رسد کیلویی ۲۷ هزار تمام می‌شود و لذا این قیمت سود کشتار کن و هم‌چنین مغازه‌دارها را نیز افزایش می‌دهد.

خط‌ونشان دادستان مشهد
معادله چند مجهولی مرغ در حالی هنوز به راه حل نرسیده که دادستان مرکز استان خراسان روز گذشته با کشیدن خط‌ونشان برای متخلفان سعی کرد تا گره این موضوع را با توسل به قانون مجازات حل کند.

دادستان مرکز استان خراسان در این رابطه اظهار کرد: انتظار می‌رود مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان و همچنین دیگر دستگاه‌ها و مسئولان متولی نظارت بر بازار، به تکالیف و وظایف قانونی خود عمل کنند.

درودی در این راستا بیان کرد: چنانچه در بررسی و پیگیری‌های قضایی مشخص شودکوتاهی از سوی افراد مسئول در این راستا سرزده است، بر اساس دستورالعمل ترک فعل مدیران، با خاطیان برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: در این زمینه دادستان شهرستان‌ها و مسئولان ذکرشده با حضور مدیران و بازرسان دستگاه‌های متولی ازجمله جهاد کشاورزی هر شهر، سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان، مسئولان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوط نسبت به بازرسی و نظارت از کشتارگاه‌ها اقدام خواهند کرد.

دادستان مشهد بیان کرد: این رویه تا زمانی که بازار عرضه و تقاضای گوشت مرغ به تعادل برسد، ادامه خواهد یافت.

کمبودی نداریم
به گزارش خبرنگار بازار هم‌زمان با خط‌ونشان دادستان رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز دوشنبه در راستای پاسخ به ریشه گرانی و کمبود مرغ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در تأمین مرغ با توجه‌ به نیاز سرانه‌ای که سازمان صنعت اعلام کرده است در استان خراسان رضوی کمبودی نداریم.

محمدرضا اورانی در این رابطه اظهار کرد:با هماهنگی انجام‌شده با مرغدارانی که نهاده یارانه‌دار را دریافت کنند و مرغ خود را تحویل ندهند به‌طور  برخورد قانونی و از ادامه تأمین نهاده برای آن مرکز جلوگیری می‌شود.

صف مرغ کوتاه نیامد؛ مسئولان هم‌چنان خط‌ونشان می‌کشند

وی  بابیان اینکه متأسفانه برخی از مرغداری‌ها باوجود دریافت نهاده اما فقط ۷۰ درصد جوجه و تولیدات خود را تحویل دادند به ما گفت: در همین راستا از ابتدای اسفندماه تاکنون نمایندگان نظارتی را در ۱۴ کشتارگاه مرغ مستقر کردیم و گوشت مرغ استحصالی صورت‌جلسه می‌شود تا تخلفات به حداقل برسد.

اورانی اذعان کرد: در استان خراسان رضوی بیش از هزار و ۵۸۰ واحد تولید مرغ گوشتی فعال وجود دارد و از ابتدای سال تا امروز بیش از ۸۲ میلیون و ۴۴۵ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفته است که این حجم جوجه ریزی یعنی تولید ۱۶۴ هزار و ۸۹۰ تن گوشت مرغ در استان که مطلوب است.

برنامه ریزی برای تامین مرغ در سال جدید
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم‌چنین در خصوص نگرانی مردم از کمبود مرغ در ایام نوروز نیز بیان کرد: با برآوردهای انجام‌شده از ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین‌ماه ۴۰۰، حدود ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روزه خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان یادآور شد: با کشتار این میزان مرغ ۱۱ هزار ۵۹۸ تن گوشت مرغ در سه هفته پیش رو در استان تولید خواهد شد لذا در خراسان رضوی هیچ کمبودی از بابت گوشت مرغ وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از یک هزار و ۱۵۰ مرغدار که از آبان ماه ۹۹ جوجه ریزی داشته و نهاده دریافت کرده‌اند ۱۳۸ مرغدار کمتر از ۷۰ درصد جوجه خود را تحویل دادند که این آمار از سامانه‌های مربوط تهیه‌شده و مرغداری‌های متخلف شناسایی  و برای آن‌ها پرونده تخلف تشکیل‌شده است.

گرانی نهاده‌های تولید
اورانی گرانی نهاده‌های تولید را نیز البته بر تولید تأثیرگذار دانست و گفت: اکنون مسیر مزرعه تا سفره مردم گرفتار دنیای واسطه‌گری  و دلالی شده است.

وی بابیان اینکه توسعه واحدهای تولیدی با منابع و اقلیم استان همخوانی نداشته و لذا این موضوع باعث شده که واحدهای مرغداری زیادی تأسیس شود اما برای تأمین خوراک طیور امکانات لازم در داخل استان و کشور وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این موضوع باعث می‌شود که به کشورهای دیگر وابسته باشیم و به‌اجبار خوراک طیور را باقیمت‌های گزافی وارد و بین مرغداران توزیع کنیم  و به همین دلیل شاهد رشد قیمت مرغ نیز هستیم.  

در انتظار تحقق وعده‌ها
اگرچه تاکنون بارها و به‌کرات از آبان ماه سال جاری تا امروز از استانداری به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی تا دادستانی به‌عنوان مدافع حقوق مردم همگی بر مبارزه و مقابله با متخلفان تأکید داشته و تصمیم بر کوتاهی دست دلالان دارند حال یک هفته دیگر نیز منتظر خواهیم ماند تا نتیجه خط‌ونشان دادستان و اطمینان خاطر رئیس جهاد مبنی بر رفع کمبود مرغ معین شود که بالاخره این مشکل پس از سه ماه حل خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۷۹٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha