۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۰
بخشنامه‌های دولتی قابلیت اجرا ندارند| دولتمردان خود را عقل کُل می‌دانند
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «بازار»:

بخشنامه‌های دولتی قابلیت اجرا ندارند| دولتمردان خود را عقل کُل می‌دانند

صادقی، نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بسیاری از بخشنامه های دولت قابلیت اجرا ندارد، گفت: متاسفانه دولتمردان خود را عقل کُل می دانند و حاضر به استفاده از تجربیات بخش خصوصی نیستند و همین مساله موجب شده که نتوانیم از فرصت رشد نرخ ارز برای افزایش صادرات استفاده کنیم.

بازار؛ گروه ایران: «مشکلات اقتصادی ایران تنها ناشی از تحریم ها نیست.» این بخشی از گفته های نایب رییس پارلمان بخش خصوصی تهران است که معتقد است اثر منفی دخالت‌های سیاسی حتی بیش از تحریم‌های اعمال شده اقتصادی بوده است. برخلاف آنچه تصور می شود نوسانات مهم ارزی تماما ناشی از وضعیت اقتصادی نیست، بلکه متاثر از فضای سیاسی حاکم بر کشور و عرصه بین‌الملل است.

او با انتقاد از سیاست چند نرخی بودن ارز در کشور، به خبرگزاری بازار گفت : وقتی ارز چند نرخی شود، شفافیت در اقتصاد کمتر شده و شرایط برای ایجاد رانت فراهم می شود. در چنین شرایطی برخی تولیدکنندگان نمی‌توانند به ارز دولتی دسترسی پیدا کنند و همزمان باید با کسانی رقابت کنند که کالای مشابه را با ارز دولتی ساخته‌اند و این موضوع منجر به حذف تولیدکنندگانی می شود که رانت و رابطه‌ای ندارند.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی چنین شرایطی در کشور حاکم شود، تولیدکنندگان به جای اینکه به دنبال اصلاح روش های تولید و کاهش هزینه و افزایش بهره وری خود باشند، به دنبال راهی برای دست یافتن به رانت می شوند.

بسیاری از بخش نامه های دولت به خصوص در حوزه  ارزی اصلا قابلیت اجرا ندارد یا اینکه اجرای آنها به ضرر مردم بوده یا منافع ملی را تامین نمی‌کنند

فرصت رشد صادرات را از دست دادیم
فضای نامناسب کسب و کار از دیگر مشکلات اقتصاد ایران طی سال های گذشته بود که این فعال بخش خصوصی به آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از بخشنامه‌های دولت به خصوص درحوزه ارزی اصلا قابلیت اجرا ندارد یا اینکه اجرای آنها به ضرر مردم بوده یا منافع ملی را تامین نمی‌کنند.

او با بیان اینکه به دلیل همین بخش‌نامه‌های متعدد و فضای غیر شفاف نتوانسیم از فرصتی که رشد نرخ ارز برای صادرات ایجاد کرده بود، استفاده کنیم، ادامه داد: سردرگمی صادرکنندگان و فرآیند پیچیده و غیرشفاف بخشنامه‌های دولتی آسیب زیادی به صادرات زد به طوری که آمارهای اعلامی از کاهش تجارت ایران در سال گذشته خبر می‌دهد.

دولتمردان خود را عقل کل می دانند و هیچ مشورتی با فعالان بخش خصوصی به عنوان بازیگران اصلی اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار انجام نمی دهند

مسئولان خود را عقل کل می‌دانند
او در بخش دیگری از سخنان خود لزوم مشورت مسئولین با فعالان بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولتمردان خود را عقل کُل می دانند و هیچ مشورتی با فعالان بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب و کار انجام نمی دهند. متاسفانه فعالان اقتصادی که بازیگران اصلی اقتصاد به شمار می‌روند، نقش و حضور چندانی در عرصه تصمیم‌گیری‌ها ندارند.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که چه آینده ای را برای اقتصاد ایران در قرن جدید پیش بینی می کنید، گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور، امکان اینکه بتوان وضعیت حرکت اقتصاد صنعت را در سال پیش رو پیش‌بینی کرد، کار آسانی نیست. وضعیت  تولید و تجارت به  رفتار سیاستمداران و نوع تصمیم‌گیری آنها بستگی دارد.

کدام دولت بدترین عملکرد را داشته است؟
این فعال بخش خصوصی که معتقد است تمامی دولت در سال های گذشته به نوعی عملکرد یکسانی داشته اند، گفت : در اوایل انقلاب یک سری تند رویی‌هایی نسبت به بخش خصوصی وجود داشت. اما این روند در دولت های بعدی تا حدودی اصلاح شد اما همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد.

به گفته میر محمد صادقی، بسیاری از مشکلاتی که در دوره ریاست جمهوری اصول گراها وجود داشته در دوره اصلاح طلبان هم تکرار شده است، ادامه داد: به عنوان مثال با وجود همه تاکیداتی که در تمام این سالها صورت گرفت هیچ گاه وابستگی بودجه به نفت کم نشد و جلوی خام فروشی هم گرفته نشد.

بخش زیادی از سرمایه های مردم طی سال های گذشته از کشور خارج شده  است. سرمایه لزوما دارایی نیست. نخبه هایی که هر روز آمار متفاوتی از مهاجرت آنها منتشر می شود، مهم‌ترین سرمایه های یک کشور هستند که خروجشان به شدت کشور را تهدید می‌کند

امنیت باشد، ایران بهشت سرمایه گذاران است
او همچنین به صحبت های رییس اتاق بازرگانی تهران مبنی بر خروج ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ازر کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از سرمایه های مردم طی سال های گذشته از کشور خارج شده و این روند در حالت بیشتر شدن است. سرمایه لزوما دارایی نیست. نخبه هایی که هر روز آمار متفاوتی از مهاجرت آنها منتشر می شود، مهم‌ترین سرمایه های یک کشور هستند که خروجشان برای کشور یک تهدید محسوب می شود.

به باور نایب رییس اتاق بازرگانی تهران، اگر به مردم  اعتماد بدهید و امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنید هیچ جایی بهتر از ایران برای سرمایه گذاری مناسب نخواهد بود و ایران بهشت سرمایه گذاری می‌شود.

کد خبر: ۷۹٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha