۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
صف کالاهای اساسی در قوچان ادامه دارد؛ «کشتارکن ها» عامل گرانی مرغ
در گفت و گو با رئیس سازمان صمت بررسی شد

صف کالاهای اساسی در قوچان ادامه دارد؛ «کشتارکن ها» عامل گرانی مرغ

قوچان- مسئله کمبود مرغ و روغن طی ماه‌های اخیر موجب نارضایتی بسیاری از خانوارها و مصرف‌کنندگان بوده است و لذا بسیاری از مردم قوچان از صف‌های طویل برای تهیه یک عدد مرغ خسته شده و گلایه دارند.

بازار-گروه استان‌ها: شهروندان قوچانی مانند بسیاری از شهروندان سراسر کشور برای خریداری روغن و مرغ کشتار روز در صف می‌ایستند و لذا این سؤال برایشان مطرح است که در این شهرستان با توجه به اینکه مصرف بسیار کمی نسبت به سایر شهرهای بزرگ دارد چرا با کمبود برخی کالاهای اساسی روبرو هستند  و پشت پرده گرانی مرغ کیست؟

در همین راستا با توجه به گلایه‌های شهروندان و به‌ویژه کمبود روغن و مرغ با مصطفی پیرایش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قوچان به گفت‌وگو نشستیم.

مشکل کمبود روغن در بازار چیست؟
مشکل کمبود روغن منحصر به این شهرستان نیست، اگرچه سهمیه‌های متعددی برای این شهرستان در نظر گرفته‌شده  و بر روی توزیع این کالا با نرخ مصوب برنامه‌ریزی‌شده است اما درنهایت توزیع نادرست روغن سبب مشکلاتی در سطح بازار شده بود.

یعنی در حال حاضر مشکلی برای تأمین روغن نداریم؟
در اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان برای اولین بار طرحی را برای توزیع صحیح روغن نه‌تنها در استان بلکه در سطح کشور اجرا شدبه‌ طوری‌که در این طرح سامانه‌ پیامکی راه‌اندازی شد تا سرپرستان خانوار کد ملی خود را به آن ارسال کرده و  پس از دریافت کد و بررسی برای دریافت روغن به مراکز فروش هدایت شوند.

صف کالاهای اساسی در قوچان کوتاه نمی آید؛ «کشتارکن ها» عامل گرانی مرغ

در این طرح پس از دسته‌بندی سرپرستان خانوار ، آن ها در گروه‌های مختلف به مراکز توزیع روغن در فروشگاه‌های تعیین‌شده مراجعه کرده و از طریق پیامک ارجاع داده می‌شوند تا افراد سهمیه روغن خود را طی نوبت مشخص و بدون صف دریافت کنند.

آیا اجرای این طرح موفقیت‌آمیز بوده است ؟
این طرح برای اولین بار در استان و  قوچان به اجرا درامده است و در نظرسنجی انجام پذیرفته بیش از ۷۰ درصد از مردم رضایت کامل داشتند به‌طوری‌که برای ۲۲ هزار  نفر متقاضی دریافت روغن پیامک ارسال‌شده است.

آیا همه افرادی که درخواست دادند موفق به دریافت این کالا شدند؟
۱۱ هزار سرپرست دیگر نیز در نوبت این طرح هستند، البته این طرح همچنان ادامه‌دارند و روغن با نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

آیا در مورد سایر کالاها نیز مانند شکر کمبود ها رفع شده است؟
در مورد توزیع شکر و همچنین تخم‌مرغ نیز در حال حاضر مشکلی در شهرستان وجود ندارد و تخم‌مرغ به میزان کافی وجود دارد.

از روغن که بگذریم در حال حاضر مردم برای خرید مرغ هم مشکل‌دارند چرا؟

مردم نگران مرغ نباشند زیرا به‌اندازه نیاز در بازار توزیع‌شده است و سعی شده تاکنون به‌طور روزانه ۵ تن مرغ در بازار توزیع شود و لذا برنامه‌ریزی برای توزیع ۸ تن مرغ به‌صورت روزانه نیز در دست اقدام است.

اگر مشکلی نداریم پس چرا به هر شهروند تنها یک عدد مرغ فروخته می‌شود؟
در حال حاضر برای برخورداری تمامی مصرف‌کنندگان توزیع مرغ برای هر نفر یک عدد خواهد بود اما پس از آرامش بازار روال عادی توزیع صورت می‌گیرد لذا از مردم نیز تقاضا داریم این موضوع را مدیریت کنند.

ظاهراً فقط تعداد اندکی فروشگاه مرغ توزیع می‌کنند؟
توزیع مرغ در سطح قوچان منحصراً  به چند فروشگاه منتهی نشده بلکه به‌صورت هم‌زمان در ۵۴ نقطه شهری باقیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار و 400 تومان در حال توزیع است.

ریشه کمبود مرغ در بازار کجاست؟
دلیل اول کشتار کن‌ها ، دلیل دوم نظام توزیع در بازار، دلیل سوم سهمیه اصناف و دلیل چهارم را هم می توان عدم رعایت نرخ مصوب نام برد.

آیا امکان نظارت بر کشتار کن‌ها نیست؟
کشتار کن‌ها فاقد پروانه صنفی هستند و ساماندهی مناسبی در این خصوص انجام‌نشده است  این در حالی است که مرغدارها در ابتدای این زنجیره  و اصناف در انتهای زنجیره دارای پروانه هستند اما کشتارکن ها این وسط بلاتکلیف هستند.

صف کالاهای اساسی در قوچان کوتاه نمی آید؛ «کشتارکن ها» عامل گرانی مرغ

متأسفانه در وسط این زنجیره مهم کشتار کن‌ها قرار گرفتند که ساماندهی صحیحی ندارند و به دلیل اینکه دارای وجاهت قانونی و پروانه نیستند لذا به هیچ  شخص و یا سازمانی پاسخ نمی‌دهند  و لذا امکان نظارت و مدیریت بر این گروه باوجود تأثیرگذاری وجود ندارد همین عامل موجب شده تا لحظه کشتار آمار دقیق و صحیحی از میزان باری که قرار است فردا به بازار عرضه شود نداریم و کشتار کن به هیچ مرجعی پاسخگو نیست.

کشتار کن‌ها چگونه بر روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند؟
کشتار کن‌ها به دلیل اینکه گردش مالی بالایی با مرغداری‌ها دارند لذا حاضر هستند که مرغ را باقیمت بیشتری از نرخ تعیین‌شده خریداری کنند چون معتقدند که اگر مرغدار را راضی نکنند لذا تولیدکننده نیز به آن‌ها در دور بعدی مرغ نخواهد فروخت لذا به‌طور غیررسمی پول بیشتری پرداخت کرده و افزایش قیمت از همین نقطه آغاز می‌شود.

چه باید کرد؟
ایراد اول عدم سازمان‌دهی صحیح کشتار کن‌ها است لذا اگر این‌ها در قالب اتحادیه استانی صنف کشتار کن‌ها سازمان‌دهی شوند امکان برخورد با آن‌ها فراهم می‌شود.

در خصوص نظام توزیع چون کشتار کن‌های متفاوتی تأمین بازار هر شهرستان را به عهده‌دارند اگر به هر دلیلی یک کشتار کن نتواند بار موردنیاز شهرستان را تأمین کند لذا عواملی که با آن کار می‌کنند اعلام می‌کنند که مرغ نیست و این موضوع موجب می‌شود تا پالس عدم تأمین و کمبود به بازار منتشر شود  این درحالی‌که اصلاً واقعیت ندارد.

در همین راستا اگر قرار است یک حجمی توسط مرغدارها تولید شود حالا کم یا زیاد این در مواقع خاص مدیریت می‌شود  و همه به یک سبد واریز و سهم هر شهرستان به نسبت جمعیت برای توزیع تعیین شود مشکل حل خواهد شد.

ظاهراً مرغ به خارج از شهرستان نیز منتقل و فروخته می‌شود؟
طبیعی است اگر در یک شهرستان رعایت قیمت انجام شود و نظام توزیع صحیح باشد لذا مشکلی پیش نخواهد آمد اما در شهرستان‌های مجاور رعایت قیمت انجام نمی‌شود لذا ناخودآگاه بازار بخشی از نیاز شهرستان را به خاطر حاشیه سود بالا خارج می‌کند و اخلال در بازار به وجود می‌آید.

شنیده می‌شود که برخی از سهیمه مرغ باقیمت‌های بیشتر به رستوران‌داران فروخته می‌شود؟
اصنافی مانند رستوران‌ها، اغذیه و مجموعه‌هایی که از این کالا به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند  متأسفانه از طرح توزیع مرغ باقیمت مصوب جاماندند و لذا همین موضوع به ایجاد بازار سیاه دامن می‌زند زیرا این گروه هرروز نیاز دارند تا مرغ تأمین کنند و لذا این نیاز موجب شده تا  به روش‌های غیرمعمول انگیزه برای فروشندگان خارج از شبکه ایجاد کند و مرغ را به قیمت بیشتری به رستوران‌ها بفروشند.

به خاطر این‌که حاشیه سود مناسبی از فروش این مرغ به دست می‌آید لذا بخشی از توزیع شبکه خارج می‌شود و این موضوع خود باعث کمبود در بازار می‌شود.

کد خبر: ۷۹٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha