۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
نقد فعالان اقتصادی بر ضابطه قیمت‌گذاری دارو
در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد؛

نقد فعالان اقتصادی بر ضابطه قیمت‌گذاری دارو

در آخرین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، ضابطه قیمت‌گذاری دارو که در شرف ابلاغ است، مورد نقد و بررسی فعالان صنعت دارو قرار گرفت. همچنین در این نشست، آخرین وضعیت تخصیص ارز به دارو تشریح و نسبت به ادامه توقف تخصیص‌ها و کمبود دارو در کشور هشداد داده شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، سی‌ودومین جلسه کمیسیون کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در حالی برگزار شد که در این نشست، ضابطه قیمت‌گذاری دارو، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این رابطه، سید علی مهدیان عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در گزارشی، به مرور این ضابطه و اصلاحات پیشنهادی روی آن، پرداخت. آئین‌نامه مربوط به قیمت‌گذاری دارو، هنوز ابلاغ نشده و فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت دارو در تلاش هستند تا پیشنهادها و نظرات بخش‌خصوصی روی این ضابطه قانونی، اعمال شود.

همچنین در این نشست که آخرین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در سال جاری بود، محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی، آخرین وضعیت ادامه تخصیص ارز به دارو از سوی بانک مرکزی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، پس از ارائه گزارشی از روند قیمت‌گذاری دارو، محمود نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه امروز دیگر ضرورتی برای وجود کمیسیون ماده ۲۰ نیست و اعمال نفوذ کمیسیون قیمت‌گذاری به مانند گذشته، وجاهت ندارد، گفت: در شرایط کنونی، در صنعت دارو کشور وضعیت تولید به گونه‌ای است که رقابت‌های در این حوزه شدید و حجم تولید بسیار بالاتر از تقاضای بازار است، از این رو قیمت‌گذاری دارو بر سیاق معمول که تاکنون وجود داشته، دیگر ضرورتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نظام دارویی کشور باید با مشارکت بخش‌خصوصی و فعالان این حوزه مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: از جمله اشکالات موجود، مداخله بی‌چون و چرای وزارت بهداشت در کمیت، کیفیت و قیمت در حوزه دارو و صنایع دارویی است.

نجفی‌عرب سپس با اشاره به اینکه در رابطه با آئین‌نامه قیمت‌گذاری دارو، اتحادیه واردکنندگان دارو و نیز سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نظرات و پیشنهادهایی را مطرح کرده‌اند، افزود: در این رابطه، کارگروهی با حضور فعالان تمامی بخش‌های صنعت داروی کشور تشکیل و پیشنهادهای این بخش‌ها در خصوص ضوابط قیمت‌گذاری دارو جمع‌بندی و در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه، محمد عبده‌زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه درخواست این تشکل در خصوص نحوه قیمت‌گذاری دارو، تکیه بر قیمت‌های مرجع بود که این پیشنهاد مورد تایید متولیان دولتی قرار نگرفت، تصریح کرد که با این حال، بخش عمده‌ای از پیشنهادهای سندیکا در آئین‌نامه جدید مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که این آئین‌نامه در رویکرد حمایت از تولید، نسبت به آئین‌نامه‌های قبلی مناسب‌تر است.

در ادامه این نشست، رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با تشریح آخرین روند تخصیص ارز به صنعت دارو کشور، نسبت به کمبود حجم وسیعی از داروهای تولید داخل طی هفته‌های آتی هشدار داد.

عبده‌زاده با اعلام این خبر و اینکه طی یک ماه گذشته، در فرآیند تخصیص ارز مورد نیاز صنایع دارویی کشور، اتفاق جدیدی رخ نداده، گفت: توقف روند تخصیص ارز در بخش دارو همچنان ادامه دارد و بانک مرکزی از وزارت بهداشت خواسته‌است که فعلا فهرست داروهای هشدار را برای ورود به صف تخصیص اعلام کند و فهرست داروهای اولویت‌دار در حال حاضر کنار گذاشته شده‌است.

وی با اشاره به اینکه سرعت کمبودهای دارویی در بخش تولید در کشور، شتاب گرفته‌است، تصریح کرد که روند تخصیص و تامین ارز از چین نیز نامشخص است و در تخصیص یوآن و نیز روپیه هند، هیچ اتفاق مثبتی تاکنون رخ نداده‌است.

عبده‌زاده در این جلسه همچنین یادآور شد که بنا بر اعلام بانک مرکزی، سقف ارزی ۱.۵ میلیارد دلاری برای دارو تمام شده و این نهاد در حال حاضر به سمت پیش‌خور کردن تخصیص‌های سال آینده رفته‌است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی سپس خبر داد که در حال حاضر، حدود ۱.۵ میلیارد دلار ثبت‌سفارش‌های دارویی تا بهمن‌ماه امسال در صف نوبت تخصیص ارز بانک مرکزی قرار دارد.

به گفته عبده‌زاده، روند تخصیص ارز برای بخش تولید دارو، جوابگوی نیازهای این بخش حیاتی در کشور نیست و بیم آن می‌رود که با این روند تخصیص ارز، کارخانه‌های و واحدهای تولیدی دارو در وضعیت تعطیلی قرار گیرد.

کد خبر: ۷۹٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha