۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
صورت مالی که بند حسابرس زیادی دارد ارزش تحلیل ندارد
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد سازمان بورس در گفتگو با بازار؛

صورت مالی که بند حسابرس زیادی دارد ارزش تحلیل ندارد

قاسمی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس می‌گوید: صورت مالی مانند صورت مالی خودروسازان که بند حسابرس متعددی بر روی آن قرار دارد ارزش بررسی ندارد.

بازار؛ گروه بورس: قاسمی رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس می‌گوید" صورت مالی که بند گزارش حسابرس بر روی آن وجود دارد نمی‌تواند شما را در بررسی وضعیت شرکت کمک کند. " او گزارشات حسابرس بر صورت مالی شرکت‌های خودروسازی را مثالی از عدم شفافیت صورت مالی نمادهای بورس عنوان کرد.

حسابرسان سازمان بورس، به منظور نشان دادن شفافیت گزارش صورت مالی، در ابتدای هر گزارش مالی، یادداشتی با عنوان گزارش حسابرس مستقل منتشر می‌کند که در آن میزان شفافیت و ابهام موجود در صورت مالی را به صورت خلاصه بیان می‌کند.

آنچه که در بند گزارش حسابرس در ابتدای متن صورت مالی که در سامانه کدال منتشر می‌شود، ابهاماتی است که حسابرسان سازمان بورس بر صورت مالی وارد می‌کنند،  در صورتی که در گزارش مالی شرکت ابهامی وجود نداشته باشد به این گزارش کلین (clean) گفته می‌شود.

تحلیل‌گران بازار سرمایه معتقدند، گزارش مالی شرکتی که داری تعدد بند حسابرس باشد، قابل بررسی نیست چرا که شرکت حاضر به شفافیت در صورت مالی خود نیست.

در بسیاری از موارد افشای اطلاعات ریز به منظور گمراه کردن است تا شما تمایلی به بررسی مسائل کلی و مهم‌تر نداشته باشید، بنابراین یکی از دلایل چارچوب بندی صورت مالی هم جلوگیری از مقفول ماندن اطلاعات مهم و با اهمیت است

 میثم قاسمی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس در گفتگو با بازار  در مورد گزارش حسابرس بر صورت مالی گفت: در گزارشاتی که در سامانه کدال قرار می‌گیرد، بند حسابرس در ابتدای متن صورت مالی قرار می‌گیرد. گزارش حسابرس باید کلین(عدم وجود ابهام در بخش صورت مالی) باشد تا صورت مالی قابل اتکا باشد زمانی که در صورت مالی بند حسابرس وجود دارد، این صورت مالی برای بررسی به درد نمی‌خورد.

قاسمی اضافه کرد:  باید هیات مدیره شرکت‌ها پاسخگو باشند و اطلاعات را به گونه‌ای منتشر کنند که بند حسابرس بر روی آن‌ها نباشد. بنابراین میتوان گفت تا زمانی  صورت‌های مالی دارای بندهای زیاد حسابرس باشد چیز به درد بخوری از ان در نمی‌آید.

او به صورت مالی شرکت‌های خودروسازی پرداخت و افزود: وقتی صورت مالی هیات مدیر که این خورد سازان تهیه می‌کنند، این همه بند حسابرسی روی آن است، اطلاعات صورت مالی آن‌ها به درد نمی‌خورد.

این کارشناس حسابداری در پاسخ به این سوال که اطلاعات منتشر شده در صورت مالی برای تحلیل کافی است؟ گفت: ما اگر بخواهیم همه اطلاعات ریز و درشت را در صورت مالی منتشر کنیم، یک کتاب ۶۰۰ صفحه می‌شود که شما رغبتی به خواندن آن نمی‌کنید به همین منظور با ایجاد یک چارچوب و یک غالب بندی حداقل اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل را منتشر کردیم. در بسیاری از موارد افشای اطلاعات ریز به منظور گمراه کردن است تا شما تمایلی به بررسی مسائل کلی و مهم‌تر نداشته باشد، بنابراین یکی از دلایل چارچوب بندی صورت مالی هم جلوگیری از مقفول ماندن اطلاعات مهم و با اهیمت است.

قاسمی این سوال را که اگر اطلاعات اشتباه باعث زیان سهامداران در بازار شود چه کسی پاسخگو است؟ این گونه پاسخ داد: طبق قانون اگر  در این موارد تخلف صورت گرفته باشد که باعث زیان سهامدار شده باشد باید تا سه برابر ضرر حاصله را پرداخت کند.

وی می‌گوید: در اتفاقاتی که در سال جاری برای بورس افتاد، سهامداران به خصوص سهامداران خرد به صورت مالی و  نظر حسابرس توجه نکردند و  بیشتر معیارهای جهانی و سیاسی مبنای تحلیل قرار گرفت.

نظر حسابرس را دریابید
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی بورس یکی از دلایل رسیدن بازار به این نقطه را مانند سایر تحلیل‌گران بازار عدم دانش کافی سهامداران تازه وارد می‌داند و بر این باور است که علی رغم تاکید به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس باز هم سهامداران تمایل به سهامداری مستقیم داشتند.

این کارشناس در تحلیل این موضوع که سهامداران با قول دولت و به اعتماد آن وارد بازار شدند گفت: زمانی که بزرگان از بازار سرمایه حمایت کردند مردم هم بنا را این گذاشتند که در این بازار همه چیز خوب است درحالی که تایید آن‌ها بر این بود که تامین سرمایه از طریق بورس صورت گیرد که در آن همه چیز شفاف است. کار سازمان بورس این است که اطلاعات شفاف در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا بتوانند بر اساس این اطلاعات اقدام به آوردن پول در این بازار کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: به نظر من یکی از دلایلی که سهامداران معترض هستند،   عدم توجه به وضعیت صورت مالی بود و اینکه باید این را بپذیریم که در بازار سرمایه همراه ریسک، بازده است و کسی نمی‌تواند در بازار سرمایه تنها تضمین سود کند.

اگر در صورت مالی شرکت‌های خودرو سازی داخلی نگاه کنیم و آن را با یک خودرو ساز خارجی و معتبر مقایسه کنیم، تمامی تفاوت‌ها را لمس می‌کنیم

شرکت‌های خودروسازی معمولا به عنوان یکی از مثال‌های موجود در عدم شفافیت صورت مالی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود؛ قاسمی  در خصوص عملکرد این شرکت‌ها یادآور شد: خودروسازان  هزینه‌های سرباری دارند که به من خریدار تحمیل می‌کند. چطور من می‌توانم در خارج از کشور با این میزان پول یک خودروی با کیفیت و با استاندار خریداری کنم اما در داخل تنها توان خرید یک پژو را دارد.

وی ادامه داد: خودروسازها به مردم احترام نمی‌گذارند، آن‌ها پول خودرو را جلوتر از مردم دریافت می‌کنند و یک کالای کم کیفیت تحویل می‌دهند، در واقع دلم از این خون است که هزینه مدیریت نادرست این خودروسازها از  جیب کردم پرداخت می‌شود.

این کارشناس می‌گوید: بسیاری از هزینه‌ها ممکن است در غالب دستمزد و سایر موارد مانند جنس اصلی سربار شود. وقتی صورت مالی شرکت‌های خودروسازی خارجی را با خودرو سازان داخلی مقایسه می‌کنید، تفاوت نوع هزینه‌های سربار و مدیریت را متوجه می‌شوید. مدیریت این شرکت‌ها در ایران این گونه است که حتی با توجه به دریافت وجه کالا زودتر از زمان تحویل، بدهکار بانکی هستند.

او گفت:  شما اگر لازم نباشد برای کارتان پاسخگو باشید و اگر مردم مجبور باشند که هر محصولی که شما تولید می‌کنید را بخرند، قطعا نیاز به بهینه کردن امور نخواهند داشت. اگر در صورت مالی شرکت‌های خودرو سازی داخلی نگاه کنیم و آن را با یک خودرو ساز خارجی و معتبر مقایسه کنیم  تفاوت‌ها را متوجه خواهیم شد.

کد خبر: ۷۹٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha