۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
ظرفیت بنادر کشور تا ۵ سال آینده به ۵۰۰ میلیون تن می رسد
وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت بنادر کشور تا ۵ سال آینده به ۵۰۰ میلیون تن می رسد

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: عملکرد بنادر کشور در صادرات و واردات کالاها بخصوص کالاهای اساسی در سال جاری قابل قبول بود و امیدواریم سال آینده جهش بیشتری در این بخش داشته باشیم.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در حاشیه اجلاس سالانه مدیران سازمان بنادر که امروز به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: در سال جاری علاوه بر شیوع ویروس کرونا شاهد سخت‌ترین تحریم‌های تروریستی و ظالمانه علیه کشورمان بودیم، اما همچنان چرخ تولید و تجارت کشور برقرار بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۲۰۲۰ عملکرد متوسط بنادر دنیا بیش از ۹/۵ درصد کاهش را نشان می‌داد درحالیکه این رقم در بنادر ایران به ۱۹ درصد رسید که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها رقم قابل قبولی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۱۴ سال گذشته به نرخ ثابت، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت و بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایه گذاری شده است که عمده آن از سال ۹۵ به بعد بوده است و این امر نشان می‌دهد جریان تجارت و اقتصاد کشور درک درستی از سرمایه گذاری در بنادر دارد.

اسلامی افزود: ظرفیت بنادر کشور هم اکنون به ۲۸۵ میلیون تن رسیده است و تا ۵ سال آینده این ظرفیت به ۵۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به نقش راه آهن در حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی گفت: نقش راه آهن که پیشتر از حمل کالاهای اساسی ۳ درصد بود در سال جاری به ۱۱ درصد رسید و امیدواریم این سهم از طریق اتصال به مراکز بار افزایش یابد.

اسلامی افزود: توسعه بنادر از طریق اتصال پس زمینه‌ها آغاز شده و سیلوهای مکانیزه زیادی در بنادر در حال ساخت است و کالاهای اساسی بدون دخالت انسان و بصورت مکانیزه به داخل سیلوها منتقل شده و از آنجا به داخل کامیون‌ها رفته و به مراکز مصرف ارسال خواهد شد که گام بزرگی در جهت سلامت و امنیت غذایی مردم است.

وزیر راه و شهرسازی ساماندهی حمل بار در بنادر را یکی دیگر از اقدامات موثر در سال جاری دانست و گفت: پیشتر راننده دو تا سه هفته در بندر معطل می‌ماند تا بار بگیرد که این امر مفاسد زیادی دربرداشت و همیشه مجموعه حمل و نقلی کشور از آن شاکی بود، اما امسال سامانه توزیع بار در بنارد سیستمی شده و کامیون‌هایی که به بنادر جنوبی وارد می‌شوند با یک پیامک نوبت و نوع کالا و مقصد و صاحب کالا را می‌شناسند و ظرف مدت ۲۴ ساعت بار خود را تحویل گرفته و از بندر خارج می‌شوند.

کد خبر: ۷۹٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha