۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
بحران مدیریت / بی‌توجهی ۱۲ دستگاه مسئول به مقابله سیلاب
سیل به ۲۵ درصد زیرساخت‌های کشور آسیب جدی وارد کرد

بحران مدیریت / بی‌توجهی ۱۲ دستگاه مسئول به مقابله سیلاب

کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو می‌گوید: باران که نبارد، ‌می‌گوییم اسیر خشکسالی شدیم و اگر بباردمی‌گویم سیل خانه و کاشانه مان را برد. طبیعی است که وقتی مدیریت نباشد و زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده باشیم، کوچکترین بارندگی هم تبدیل به بحران‌می‌شود.

بازار- در یک سال گذشته چیزی حدود ۲۰۰ سیلاب در کشور اتفاق افتاده است. این آمار را مدیرکل مدیریت بحران شرکت منابع آب ایران اعلام کرده است. آنگونه که سازمان برنامه بودجه اعلام کرده سیل فروردین چیزی حدود ۴.۷ میلیارد دلار (بر مبنای دلار سال ۹۸) به اقتصاد ایران خسارت وارد کرده است. برای بزرگی این عدد باید بدانید که میزان اعتباری که برای واردات کالاهای اساسی در یک سال گذشته هزینه شده چیزی حدود ۱۴.۲ میلیارد دلار اعلام شده است. به عبارت دیگر می‌توان ادعا کرد که یک سوم هزینه ای که برای واردات ۲۲.۷ میلیون تن اقلام اساسی مورد نیاز ۸۳ میلیون خانوار ایرانی هزینه شده را در سیل بهار از دست دادیم. همچنین گزارش‌های منتشر شده توسط آنکتاد نشان می‌دهد که کل سرمایه گذاری خارجی که در سال ۲۰۱۸ در ایران انجام شده ۳.۴ میلیارد دلار بوده است. هدایت فهمی‌نبود مدیریت کارآمد را دلیل بالای خسارت سیل در ایران می‌داند. نکته ای که مدیرکل مدیریت بحران شرکت منابع آب ایران بر اهمیت آن صحه گذاشته و می‌گوید: دستگاه‌های مسئول به خوبی اقداماتی را که برای مقابله با سیل به آنها محول شده را انجام نمی‌دهند.

باران مقصر یا ناجی اقتصاد ایران

«رخدادهای طبیعی را به خوبی مدیریت نمی‌کنیم و اسم آن را بلا گذاریم.»سیف الله آقابیگی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو می‌گوید: باران که نبارد، ‌می‌گوییم اسیر خشکسالی شدیم و اگر بباردمی‌گویم سیل خانه و کاشانه مان را برد. طبیعی است که وقتی مدیریت نباشد و زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده باشیم، کوچکترین بارندگی هم تبدیل به بحران‌می‌شود.

او ادامه می‌دهد : اینکه ایران مستعد مخاطرات طبیعی است را همه‌می‌دانیم، اما اینکه چرا برای کاهش خسارت‌های ناشی از آن کاری نمی‌کنیم، جای سئوال دارد.

۳۲۵۰ سازه ناایمن در حریم رودخانه‌ها

با وجود این حجم از خسارت به نظر می‌رسد که عزم جدی برای مقابله با سیلاب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن در کشور وجود ندارد. مدیرکل مدیریت بحران شرکت منابع آب ایران بیان اینکه ۱۲ وزارتخانه و دستگاه در مدیریت سیلاب مسئول هستند، به بازار می‌گوید: مقابله با سیلاب یک مساله فرادستگاهی است و یک یا و دستگاه نمی‌توانند به تنهایی از عهده مدیریت آن برآیند.

او دخل و تصرف ناصحیح در بستر رودخانه‌ها را مهم ترین دلیل حجم بالای خسارت سیل در ایران می‌داند، گفت: سیل به ۲۵ درصد زیرساخت‌های کشور آسیب وارد کرده است.

سیف الله آقابیگی با بیان اینکه حدود ۳۲۵۰ سازه نا ایمن در تقاطع رودخانه ایجاد شده است، ادامه داد: ساخت و سازها و تاسیساتی که معمولا در حریم و بستر رودخانه‌ها ایجاد می‌شوند مغایر با اصول هیدرولیک روخانه‌ها هستند و خیلی سریع از بین میروند.

به گفته او، بدون شک اگرمی‌خواهیم شهری مقاوم داشته باشیم باید به اصول شهرسازی و آنچه گذشتگان به ما آموختند، وفادار باشیم و کمتر در طبیعت دست درازی کنیم.

لایروبی به تنهایی کافی نیست

لایروبی رودخانه‌ها یکی از اقداماتی است که برای جلوگیری از سیلاب باید مورد توجه قرار گیرد؛ با این حال آقابیگی معتقد است که این اقدام به تنهایی نمی‌تواند مانع بروز سیلاب‌های گسترده شود.

مدیرکل مدیریت بحران شرکنj منابع آب ایران افزود: نمی‌توان جلوی تغییر اقلیم و افزایش بارندگی‌ها را گرفت اما می‌تواند مانع دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها شد یا جلوی شخم زدن زمین‌ها در جهت شیب را گرفت.

لایروبی رودخانه‌ها ۴ برابر شد

مدیرکل مدیریت بحران شرکت منابع آب ایران از لایروبی ۱۵۵۰ کیلومتر رودخانه از ابتدای امسال تا کنون خبر داد و گفت: معمولا میزان لایروبی که همه ساله انجام می‌شد، ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر بود. مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که حدود ۴ برابر سال‌های گذشته امسال لایروبی کردیم.

کد خبر: ۷٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha