۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حقوق و درآمد افراد در مشاغل گوناگون صرفاً بازتاب عملکرد آنها نیست
استاد دانشگاه سنت لوئیس واشنگتن در گفتگو با بازار:

حقوق و درآمد افراد در مشاغل گوناگون صرفاً بازتاب عملکرد آنها نیست

«جیک روزنفلد» اخیرا کتابی با عنوان «به شما آنچه شما ارزش آن را دارید، پرداخت می شود: و دیگر افسانه های اقتصاد مدرن» را به رشته تحریر در آورده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جیک روزنفلد» استاد دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس اخیرا کتابی با عنوان «به شما آنچه شما ارزش آن را دارید، پرداخت می شود: و دیگر افسانه های اقتصاد مدرن» را به رشته تحریر در آورده است.

کتاب روزنفلد این ایده را که به ما طبق معیارهای عینی حقوق پرداخت می شود، به چالش می کشد و قدرت و درگیری اجتماعی را در قلب تحلیل اقتصادی قرار می دهد. در این کتاب عنوان می شود که دستمزد شما به بهره وری و شغل شما بستگی دارد. اگر در شغل خود تقریباً مانند دیگران درآمد کسب کنید، با سطح دقیق تعیین شده توسط عملکرد خود، ارزش بازار به شما پرداخت می شود. و چه کسی می تواند به اندازه بازار موردی عینی و غیرشخصی را زیر سوال ببرد؟ حداقل این است که بسیاری از ما تمایل به فکر کردن داریم. اما به گفته «جیک روزنفلد»، ما باید دوباره فکر کنیم.

تقلید کارفرمایان را ترغیب می کند آنچه را که همسالان انجام می دهند انجام دهند و کارگران به دنبال عملیاتی هستند که غیرمنصفانه به نظر می رسد. روزنفلد به ما نشان می دهد که چگونه این پویایی ها در محیط های واقعی عملیاتی می شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جیک روزنفلد» تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*سوال اصلی کتاب شما «به شما آنچه شما ارزش آن را دارید، پرداخت می شود: و دیگر افسانه های اقتصاد مدرن» چیست؟
سوال اصلی که به من انگیزه نوشتن کتاب را داد این است که چه کسی چه چیزی را به دست می آورد و چرا؟ این کتابی است که من چند دهه است که در فکر نوشتن آن هستم و امید من این است که چشم انداز جدیدی را برای همه افراد فراهم کنم – کسانی که تا به حال به این موضوع فکر کرده اند که چه شاخصی این عدد را در فیش حقوقی آنها تعیین می کند.

* برای پاسخ به این سوال از چه فرضیه ای استفاده کردید؟ استدلال اصلی شما چیست؟
دو نکته مهم باید ذکر شود: اول اینکه حقوق شما بازتاب مکانیکی عملکرد فردی شما نیست و دوم اینکه هیچ شغلی ذاتاً خوب یا بد نیست - این دستمزد و شرایط کاری متصل به شغل است که تفاوت را ایجاد می کند.

عملکرد شغلی و خصوصیات شغلی در تعیین حقوق نقش دارند، اما قضاوت در مورد بهره وری و ارزش نیز بسیار ذهنی است. چه چیزی ارزش یک وکیل را از یک معلم بیشتر می کند؟

خروجی یک افسر پلیس، استاد یا خبرنگار را چگونه اندازه گیری می کنید؟ چرا در چند دهه گذشته، مدیران عامل به طور ناگهانی صدها برابر کارمندان خود با ارزش شدند؟ پاسخ ها نه در معیارهای عینی بلکه در جنگ بر سر منافع و آرمان ها نهفته است.

در این مسابقه چهار پویایی مهم هستند: قدرت، اینرسی، تقلید و تقاضای عدالت. درگیری های قدرت، پرداخت برای مشاغل خاص را مشروعیت می بخشد و اینرسی سازمانی باعث می شود که این دستمزد طبیعی باشد.

* ضرورت نگارش این کتاب چه بود؟
هیچ چیز اجتناب ناپذیری در لحظه کنونی ما جهت افزایش سرسام آور نابرابری وجود ندارد - برخی از افراد خوش شانس بخش اعظمی از درآمد کشور را در دست دارند، در حالی که بسیاری دیگر برای گذران زندگی تلاش می کنند. ما یک سری تصمیمات گرفتیم تا ما را به جایی که هستیم برساند، یعنی جبران خسارت در اختیار ماست.

کد خبر: ۷۸٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha