۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
سازمان تامین اجتماعی مشکل سازترین نهاد برای تولیدکنندگان| حواله فروشی در مراکز توزیع نتیجه دو نرخی شدن محصولات کشاورزی است

سازمان تامین اجتماعی مشکل سازترین نهاد برای تولیدکنندگان| حواله فروشی در مراکز توزیع نتیجه دو نرخی شدن محصولات کشاورزی است

در حالی که تولیدکنندگان در همه بخش ها با چالش های بسیاری مواجه هستند، برخی از فعالان صنعت کشاورزی کشور سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین مانع پیش روی خود می دانند و معتقدند پرسنل این سازمان حتی با قوانین و مقررات خود آشنایی ندارند و به واسطه همین ناآگاهی برای تولیدکنندگان مشکل ساز می شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: سال جاری اگرچه برای بسیاری از صنایع سالی سخت بود اما صنعت کشاورزی ازجمله بخش هایی بود که از چندین طرف تحت فشار قرار گرفت؛ به عبارت دیگر فعالان بخش کشاورزی از یکسو با مشکلات ناشی از همه گیری مواجه بودند و از سوی دیگر به دلیل چالش های ناشی از عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات یکسری کالاها از جمله نهاده های دام و طیور  همچون ذرت و کنجاله سویا، روبه رو شدند که همین امر روند کاری تولیدکنندگان را با اختلالات شدیدی مواجه کرد.  از طرف دیگر موجب شد علیرغم آنچه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان مدعی است مصرف کنندگان نوسانات قیمتی شدیدی را به طور خاص در بازار سه محصول «تخم مرغ، مرغ و گوشت قرمز» تجربه کنند.  با این وجود تولیدکنندگان این بخش از سوی یکسری سازمان های دیگر نیز با سنگ اندازی هایی روبه رو بوده و می باشند و این عامل نیز باری دیگر بر دوش تولیدکنندگان تحمیل کرده است؛  به طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی حتی به اجبار اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده اند که این امر نیز مسلما تبعات بسیاری برای جامعه در پی دارد.  

محمد حسن افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی در این خصوص به «بازار» گفت: وزارت جهاد کشاورزی امسال عملکرد نسبتا مطلوبی داشت اما مساله اینجا است که ما در گیر سازمانهای دیگری هستیم که این سازمانها به عنوان سازمان های ترمز کننده تولید برای واحدهای تولیدی عمل می کنند.

پرسنل سازمان تامین اجتماعی به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات برای تولیدکنندگان ایجاد مشکل می کنند

افشار افزود: در واقع چماق قانونی که این سازمان ها در اختیار دارند و بر سر تولیدکننده می زنند باعث می شود که تولیدکننده به جای پرداختن به امر تولید مجبور شود راه بیفتد و مشکلاتی که این سازمانها ایجاد کرده اند را حل فصل کند.

پرسنل سازمان تامین اجتماعی هیچ آشنایی با قانون و مقرارت خودشان ندارند
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین سازمانی که برای ما تولیدکنندگان بخش کشاورزی مشکل ایجاد می کند سازمان تامین اجتماعی است، افزود: ما با این سازمان چند مشکل داریم؛از جمله اینکه کلیه پرسنل این سازمان حتی با قانون و مقرارت خودشان هم آشنایی ندارند؛ یعنی یکسری افراد تازه کار بی اطلاع استخدام کرده اند و آنها را مسئول امور تولیدکنندگان کرده اند که به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات و شرایط موجود برای ما مشکل ایجاد می کنند.

افشار افزود: به عبارت بهتر پرسنل این سازمان تولیدگرا نیستند و ذهنیت تولیدی ندارند. در واقع تفاوت سیستم های اداری ما با سیستم های اداری کشورهای اروپایی این است که آنها کارفرما را به عنوان یک فرد مقدس می دانند چرا که این کارفرما با به خطر انداختن سرمایه خود عوامل تولید را با هم تلفیق می کنند و یک موج توسعه ای ایجاد می کنند و کالا تولید می کنند.

 وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی چون کارفرما در چرخه اقتصاد کشور یک مهره موثر است و می تواند بخشی از تقاضای جامعه را تامین کند و از سوی دیگر تعداد زیادی نیروی انسانی را به کار می گیرد از سوی موسسات و سازمان مقدس شمرده می شود و امور برای وی تسهیل می شود. اما در سازمان تامین اجتماعی ما چنین حالتی وجود ندارد و متاسفانه برخورد بسیار بدی با تولیدکنندگان دارند.

 سازمان تامین اجتماعی باعث شده تعداد زیادی از کارخانجات به تعطیلی کشیده شوند و در عوض از ترس بازرسان رو به شب کاری آورده اند

تامین اجتماعی بسیاری از کارخانجات را به تعطیلی کشانده است
این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشترین دغدغه ما تولیدکنندگان سازمان تامین اجتماعی است، خاطر نشان کرد: سازمان تامین اجتماعی باعث شده تعداد زیادی از کارخانجات به تعطیلی کشیده شوند و در عوض از ترس بازرسان رو به شب کاری آورده اند!

این مقام مسئول خطاب به دولتمردان گفت: ما تولیدکنندگان نیاز به حمایت مالی نداریم چرا که مشکلات مالی دولت را در این شرایط به خوبی درک می کنیم اما انتظار داریم کار تسهیل شود یعنی؛ دولت به تمام ارگانهای ذیربط مثل تامین اجتماعی، اداره کار و غیره این دستورالعمل را صادر کند که با توجه به اینکه تولیدکننده کارآفرینی است که نیاز جامعه را تامین و چرخ اقتصاد را می چرخاند با جدیت در جهت رفع مشکلان شان قدم بردارند نه اینکه برای تولیدکننده مشکل ساز شوند.

سازمان جهاد کشاورزی، صمت و سازمان حمایت  در تعامل با یکدیگر خوب عمل نکردند
فرزاد طلاکش، دبیر کل انجمن ملی طیور ایران نیز در این خصوص به «بازار» گفت: وزارت جهاد کشاورزی تا حدودی در یکسری مسائل  و اتفاقات اختیار نداشت چون همه زنجیره دست این وزارتخانه نبود لذا نمی توان در مورد عملکرد آن در سال جاری به درستی اظهار نظر کرد.

 در حوزه قیمت گذاری وزارت صمت با تصمیمات اشتباه  خود جفای بسیاری در حق تولید و مصرف کنندگان کرد

طلاکش افزود: در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ چند عامل و سازمان نقش دارد؛ که عبارتند از وزارت صمت، وزارت جهاد و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان که متاسفانه این سه سازمان در تعامل با یکدیگر بد عمل کرده اند اگرچه هر کدام در حوزه خود  قصد انجام  بهترین کار را داشت.

وی تصریح کرد: علیرغم همه مشکلات پیش روی تولید در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی در بخش بازارگاه عملکرد خوبی داشت و مرغداران نسبتا راضی هستند؛ یعنی عدالت در توزیع نهاده به درستی انجام می شود.

طلاکش تصریح کرد: در حوزه قیمت گذاری متاسفانه وزارت صمت تصمیمات اشتباه و جفا در حق تولید و مردم زیاد داشت که به دلیل اشتباهات و دخالت بی مورد در بازار مرغ و تخم مرغ بسیار به تولید کننده و مصرف کننده همزمان صدمه زده است.

دولت در قیمت گذاری، فروش و دیگر اموری دخالت می کند که عمدتا کارهای تخصصی صنفی است

دخالت دولت در امور تخصصی صنفی و رفاهم سازی زمینه برای سوداگری عده ای خاص
وی ادامه داد: وزارت صمت تنها دست عده ای را باز گذاشته است تا در بحث دو نرخی شدن محصولات سود کلانی نصیب خود کنند. به طوری که زمینه ای فراهم کرده تا  عده ای در  مراکز توزیع اقدام به سوداگری و حواله فروشی کنند و در نهایت هم مردم مجبور می شوند به قیمت گزاف مرغ و تخم مرغ را خریداری نمایند.

دبیر کل انجمن ملی طیور ایران تاکید کرد: حرف اصلی ما این است که وظیفه دولت رفع موانع،  تنظیم گری و نظارت است نه دخالت؛ به این معنا که نباید در خرید و فروش دخالت کند اما متاسفانه دولت در قیمت گذاری، فروش و دیگر اموری دخالت می کند که عمدتا کارهای تخصصی صنفی است.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که یک سال امتحان کند و هیچ دخالتی در کارهای صنفی و قیمت گذاری نکند و تنها برای جلوگیری از هرج و مرج ها وظیفه نظارتی و سیاستگذاری خود را انجام دهد و اگر نتیجه نگرفت باز به همین رویه ادامه دهد.

کد خبر: ۷۸٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha