۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
ممنوعیت واردات پوشاک فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی
یادداشت؛

ممنوعیت واردات پوشاک فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی

نامی، نایب ‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در یادداشتی که در اختیار رسانه «بازار» گذاشته است به مشکلات صنعت پوشاک کشور پرداخته است.

مجید نامی؛ بازار: مدتی است که مرزهای کشور به روی واردات پوشاک بسته شده‌اند و قاچاق پوشاک به کشور به دلیل کاهش صرفه اقتصادی و محدودیت‌های ایجاد ‌شده، به حداقل رسیده است. این وضعیت، فرصتی را در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار داده تا با استفاده از ظرفیت تولید داخل، بازارهای داخلی را در دست بگیرند؛ این موضوع به ‌ویژه در ایام منتهی به نوروز که حجم قابل ‌توجهی از مبادلات در آن انجام می‌شود؛ نقش تعیین کننده ‌ای در این بخش از تجارت دارد.
حقیقت این است که تولید پوشاک در کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ ماه در مقایسه با سال گذشته، رشدی معادل ۷۰ درصد داشته و این میزان با توجه به همه‌ گیری بیماری کرونا در این مدت، رقمی قابل‌ توجه است.
یکی از مهمترین دلایل این افزایش تولید، ممنوعیت ورود برندهای خارجی و بسته شدن مرزها ناشی از شیوع کرونا بود که در پی آن نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تامین شد. قاچاق پوشاک در سال‌های گذشته، یکی از مشکلات اساسی صنعت پوشاک کشور بوده است و کمتر شدن پوشاک قاچاق در این مدت یکی از عواملی بود که توانست تولیدکنندگان را به کار بازگرداند و چراغ تولیدی‌ها را روشن نگاه دارد.
البته برای اینکه، شاهد یک بازار مناسب برای پوشاک باشیم، علاوه‌ بر کنترل قاچاق این کالا، نیاز به حضور خریداران در بازارهای پوشاک داخلی نیز داشتیم که همه ‌گیری ویروس کرونا و همچنین کاهش توان خرید مردم از شکل‌ گیری این فرصت، جلوگیری کرد. در ‌واقع با توجه به ممنوعیت‌های مربوط به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، انتظار داشتیم وضعیت بهتری را در این صنعت شاهد باشیم اما شیوع ویروس کرونا و کاهش توان خرید مردم سبب شد تا حجم بازارها کوچک ‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد.
با این حال، اگر به این موضوع نگرش کلی داشته باشیم، متوجه می‌شویم با در نظر گرفتن تمام این محدودیت‌ها در مجموع وضعیت نسبی تولید پوشاک در کشور در این مدت راضی ‌کننده بوده است. البته نباید از ‌این موضوع غافل باشیم که ممنوعیت واردات پوشاک قاچاق، یک موضوع فصلی نیست و باید به صورت دائمی مدنظر سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد که شاید در این باره در مواردی پیگیری لازم وجود نداشته است.
به همین دلیل، نیز می ‌بینیم در حالی ‌که واردات پوشاک از حدود دو سال پیش به کشور ممنوع شده است اما حضور برخی برندها که هیچ مجوزی نیز برای فعالیت ندارند در بازارهای داخلی کشور گزارش می‌ شود که این موضوع نگران ‌کننده‌ای برای بازار پوشاک داخلی است.
در دو سال گذشته، طی یک مرحله با این برندها برخورد و فروشگاه‌های عرضه این نوع کالاها تعطیل شده بود؛ اما اکنون و در حالی‌ که تولیدکنندگان و فروشندگان فروش شب‌های عید را در پیش دارند، شاهد بازگشت دوباره پوشاک قاچاق به بازار هستیم.
براساس آمارهای موجود از سطح بازار، بیشتر این پوشاک و برندها از ترکیه، چین و برخی کشورهای اروپایی به کشور وارد شده‌اند و اگر چه هنوز بازار گذشته را پیدا نکرده‌اند و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شرایط چندان مطلوبی ندارند اما در هر حال به تولید داخلی و صنعت پوشاک کشور ضربه وارد می‌ کنند.
مقابله با این روند باید سیری مستمر داشته باشد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. در سال‌های گذشته، عمده پوشاک قاچاق از ترکیه، چین و بنگلادش به کشور وارد کشور می ‌شد و به نظر می ‌رسد قاچاق این کالا به کشور همچنان سهمی ۲ میلیارد دلاری در بازار ۱۰میلیارد دلاری پوشاک دارد.

کد خبر: ۷۸٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha