۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
تلاش روسیه برای گسترش همکاری اقتصادی با امارات، عربستان و قطر
متعاقب سفر لاوروف به منطقه صورت می‌گیرد؛

تلاش روسیه برای گسترش همکاری اقتصادی با امارات، عربستان و قطر

«سرگئی لاوروف» اخیرا اعلام کرد که برای ازسرگیری توافق هسته ای لازم است تا تهران و واشنگتن به سوی یکدیگر گام بردارند و نرمش های همزمانی از خود نشان دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی ایزوستیا روسیه اخیرا مقاله ای با قلم «تاتیانا بایکووا» با عنوان «انگیزه در خلیج فارس: روسیه مکانیسم قرابت امریکا و ایران را پیشنهاد داد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«سرگئی لاوروف» اخیرا اعلام کرد که برای ازسرگیری توافق هسته ای لازم است تا تهران و واشنگتن به سوی یکدیگر گام بردارند و نرمش های همزمانی از خود نشان دهند. در روز ۹ ماه مارس، وزیر امور خارجه روسیه در امارات متحده عربی این موضوع را مطرح کرد.

به گفته کارشناسان، نخستین گام از سوی امریکا می تواند، آزادسازی پول های ایران در کشورهای ثالث و از سوی ایران، کاهش افزایش توان برنامه هسته ای و ازسرگیری دسترسی کامل بازرسان آژانس بین المللی به تاسیسات هسته ای باشد. به گفته سرگئی لاوروف، تمامی این موارد را می توان در کنفرانس امنیت منطقه بحث و بررسی کرد.

در اواسط ماه فوریه، امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی منتشر کردند که طی آن، از آمادگی واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای به شرط تحقق برخی شروط سخن گفته شده است. در ماه فوریه، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، اعلام کرد که ایران فقط وقتی به توافق هسته ای باز خواهد گشت که امریکا تمامی تحریم ها را لغو کند. اما، به اعتقاد لاوروف، تحقق این روند به این سهولت، غیر ممکن است.

روسیه پیشنهاد می کند که گام های  تدریجی و همزمانی از سوی تهران و واشنگتن برداشته شود. «عدلان مارگویف»، تحلیلگر انستیتوی مطالعات بین المللی روسیه، معتقد است: «نخستین گام از سوی امریکا می تواند، لغو تحریم های بانکی، نفتی و صنعتی علیه ایران باشد. آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی می تواند، گام مثبتی باشد. در قبال آن، ایران نیز باید افزایش توان هسته ای را خود را متوقف کند و دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای را ممکن سازد».

«سرگئی لاوروف» بعد از امارات متحده عربی، به عربستان سعودی و قطر عزیمت خواهد کرد. در مذاکرات پیشرو، قرار است، مجموعه ای از مسائل مرتبط با روابط چند جانبه روسیه با این کشورهای دوست و راه های ادامه توسعه همکاری ها بحث و بررسی شوند.

هدف اصلی از این سفرها، رسیدن روابط به بالاترین سطح خواهد بود و توجه اصلی روی گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی و تحقق توافق های مربوط به طرح های جدید می باشد.

از جمله دیگر اهداف سفر «سرگی لاوروف»، می توان به بررسی مسائل مربوط به ادامه هماهنگی اقدامات در جهت تثبیت وضعیت در بازار جهانی انرژی و همچنین، همکاری در عرصه مبارزه با گسترش شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرده که لاوروف در جریان مذاکرات با مقامات بلند پایه امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر، به تبادل نظر در خصوص طیف وسیعی از مسائل مربوط به دستور کار حل و فصل مشکلات در منطقه خلیج فارس و بطور کلی در خاورمیانه، بر اساس احترام و در نظر گرفتن منافع قانونی همه طرفین خواهد پرداخت.

در جریان این مذاکرات، بطور ویژه ای، مسائل مربوط به روند اوضاع در سوریه، لیبی، یمن، تثبیت صلح و آرامش و رفع اختلافات در منطقه خلیج فارس و همچنین حل و فصل مناقشه فلسطین واسرائیل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

کد خبر: ۷۸٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha