۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
ارائه تسهیلات توسط بانک ها تا ۲۸ اسفند ادامه دارد| حداکثر کارمزد پایا و ساتنا ۲۵ هزار تومان است
دبیرکل شورای هماهنگی بانک های دولتی:

ارائه تسهیلات توسط بانک ها تا ۲۸ اسفند ادامه دارد| حداکثر کارمزد پایا و ساتنا ۲۵ هزار تومان است

قیطاسی، دبیرکل شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید بر اینکه خدمات بانکی تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد گفت: ارائه تسهیلات هم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش بازار، علیرضا قیطاسی دبیرکل شورای هماهنگی بانک های دولتی در توضیح متفاوت بودن دریافت کارمزدها در ازاء ارائه خدمات به مشتریان به برنامه پارک شهر گفت: قسمتی از خدمات بانکی به صورت رایگان و برخی خدمات دیگر با دریافت کارمزد انجام می شود. امسال از ابتدای آذرماه بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، تغییراتی در کارمزدها صورت گرفت و بانک ها هم با تبعیت از این دستورالعمل تمامی تغییرات را اعمال کردند.

وی درباره کارمزد خدمات مربوط به ساتنا و پایا با تاکید بر اینکه سقف این خدمات ۲۵ هزار تومان است افزود: دریافت کارمزد ساتنا و پایا از ابتدای آذر به دلیل عدم مهیا نبودن زیر ساخت بانک ها انجام نشد بلکه به یک ماه بعد موکول گردید. کارمزد این خدمات بر اساس تراکنش کم یا زیاد می شود. رسید خدمات بانکی مشمول کارمزد در رسید مشتریان درج می شود. این مبلغ باید به صورت الکترونیکی از حساب مشتری کسر شود. اگر بانکی به صورت دستی مبلغی را دریافت کند مشتریان می توانند در سامانه رسیدگی به شکایت بانک ها، موارد خود را مطرح کنند.

دبیرکل شورای هماهنگی بانک های دولتی در پاسخ به اینکه چرا برخی بانک ها در اجرای دستورالعمل های کرونایی برای عدم دریافت قسط ها به مدت سه ماه سلیقه ای برخورد کردند؟ خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی بانک های دولتی جلسه ای در ۶ اسفند ۹۸ تشکیل داد و تصمیماتی در این جلسه اتخاذ و به شبکه ابلاغ شد. پس از آن بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی و ستاد کرونا برای اقشار ۱۴ گانه آسیب دیده، دستورالعمل های جداگانه ای به بانک ها اعلام شد. به این گروه ها اعلام شد در صورتیکه مشتریانی تا پایان آذرماه ۹۸ معوقه نداشتند می توانستند تا سه ماه قسط خود را پرداخت نکنند. این برای تمامی مشتریانی که وام قرض الحسنه ازدواج هم گرفته بودند، لحاظ شد.

وی در واکنش به پیامک های مخاطبان برنامه پارک شهر مبنی بر اینکه بانک ها با فشار زیاد از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی قسط ها را از مشتریان دریافت کردند گفت: پیش از این هم اعلام کردیم که به ویژه دریافت کنندگان وام ازدواج می توانند با تعویق سه ماهه اقساط خود را پرداخت کنند اما دریافت کنندگان وامی که اجازه برداشت سیستمی به بانک ها داده بودند باید درخواست این برداشت را لغو می کردند.

قیطاسی درباره روند طولانی دریافت وام خاطرنشان کرد: برای اهدای تسهیلات پس از درخواست مشتری، اعتبار سنجی و دیگر شرایط مثل استعلام عدم چک برگشتی و معوقه بررسی می شود که در صورت نبود مشکل، تکمیل پرونده تقریبا دوهفته زمان می برد. ولی پس از تکمیل پرونده بعید است برای وام های خُردی که متقاضی شرایط آن را داشته باشد زمان زیادی صرف شود. ممکن است منابع تسهیلاتی شعبه کوچک بانکی تمام شده باشد که در این صورت اصلا شعبه درخواستی را نمی پذیرد اما ارائه تسهیلات تا پایان سال ادامه خواهد داشت و بانک ها تا ۲۸ اسفندماه خدمات خود را ارائه می دهند. به هرترتیب اگر در این خصوص هم مشتریان شکایت دارند می توانند به سامانه شکایت بانک ها مراجعه نمایند.

کد خبر: ۷۸٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha