۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
ویژه ترین توصیه یک استارت آپی برای مشتاقان؛ همین الان شروع کنید
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

ویژه ترین توصیه یک استارت آپی برای مشتاقان؛ همین الان شروع کنید

در کشورمان کسب و کارهای کوچک مختلفی وجود دارند که با هدف مشترکی راه اندازی می شوند. در حالی که اگر بتوانند با یکدیگر ادغام شوند، می تواند به نیروی مختصص و سرمایه بیشتر و کاهش هزینه ها از مسیر بهره وری و کارایی دست یابند.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- با وجودی که ایده پردازان استارت آپ ها و یا همان شرکت های دانش بنیان در حالی خواهان این هستند که هرکدام ایده خودشان را اجرا کنند با این وجود برخی در میانه راه به دلیل نبود نیروی متخصص یا سرمایه قادر به ادامه دادن نیستند. این در حالی است که اگر شماری از آنها که دارای اهداف مشترکی هستند، تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام  شوند و به صورت متمرکز با یکدیگر همکاری کنند و از نیروهای هم بهره ببرند، می توانند به شکل گسترده تری به فعالیت شان ادامه داده و در عین حال تقویت شوند. در این میان یکی از استارت آپ ها که خواستار این موضوع بوده تا با دیگر استارت آپ ها در حوزه کاری اش همکاری کند اما به دلیل  عدم استقبال شان، مجبور شده تا خودش استارت آپ جدیدی راه بیندازد، استارت آپ پلاک است.

در همین راستا خبرگزاری بازار برای آگاهی از مشکلات این مسیر؛ با امیر خشنود از بنیانگذاران استارت آپ پلاک گفتگویی انجام داده است که از نظرتان می گذرد.

«پلاک» اپلیکیشنی برای مسیریابی هموطنان بوشهری

«پلاک» از خردادماه 96 با هدف معرفی و مسیریابی اماکن مختلف در استان بوشهر شکل گرفت و در حال حاضر نسخه ۴ این اپلیکیشن در اختیار کاربران قرارداده شده است. هم مؤسس های پلاک، امیر خشنود کارشناس تکنولوژی نرم افزار و فاطمه تشکری کارشناسی معماری هستند. این درحالی است که به گفته امیر خشنود از موسسان پلاک به طور قاطع همین کاربران حامیان فعلی ما محسوب می شوند.
عدم استقبال استارت آپ ها برای همکاری

این جوان نوآور بوشهری در خصوص شکل گیری ایده راه اندازی پلاک گفت: ایده اولیه پلاک، به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی در خصوص اماکن و کسب و کارهای مختلف شکل گرفت، اپلیکیشن و سایت های مختلف که در این حوزه فعال بودند را بررسی کردیم که در بین آن ها هر کدام نواقصی را داشتند (از نظر ما)، سعی کردیم با تعدادی از این کسب و کارهای بومی در ایران ارتباط گرفته و به کامل شدن آن ها کمک کنیم، با این حال  چندان استقبال خوبی از این پیشنهاد نشد، سرانجام با کش و قوس های فراوان تصمیم گرفتیم که خودمان اقدام کرده و برند خودمان را داشته باشیم.

در ادامه خشنود به امکان دسترسی کاربران به اطلاعات اماکن مختلف مانند فروشگاه ها، رستوران ها، اماکن گردشگری و خدماتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این کاربران می توانند کسب و کار خودشان را به صورت رایگان در این اپلیکیشن ثبت و در اختیار سایر کاربران قرار بدهند. اگر بخواهیم به صورت کلی توضیح بدهیم، پلاک علاوه بر یک بستر جهت معرفی کسب و کارها و مسیریابی آنها، یک راهنما گردشگری برای مسافران به منظور رفع نیازهایشان هست.در حال حاضر اپلیکیشن پلاک تنها در استان بوشهر فعال می باشد. همچنین مهمترین تفاوت ما یا سایر اپلیکیشن ها این حوزه، حفظ سادگی و کاربر پسندی آن است.

با وجود چالش ها، پلاک به کل استان توسعه می یابد

وی با اشاره به چالش مالی به عنوان چالش بیشتر استارت آپ ها ، افزود: علاوه بر چالش های مالی که تقریباً همه استارت آپ ها با آن دسته و پنجه نرم می کنند ما دو چالش اساسی پیش رو خود داشتیم: تولید محتوا و اطلاعات، عدم وجود نیرو تخصصی لازم.

خشنود همچنین با بیان اینکه رقبای قوی وجود دارد اما در اندیشه توسعه به کل استان بوشهر است ، توضیح داد: در خصوص تولید محتوا، با توجه به اینکه رقبای قوی نیز وجود دارند ما تصمیم گرفتیم به صورت محدود از شهر بوشهر شروع کرده و بعد از آن در برنامه توسعه ای کل استان بوشهر را تحت پوشش قرار دهیم.

مهاجرت و کمبود نیروی متخصص
 
وی همچنین درباره دلیل نبود نیرو متخصص گفت: اما در مورد عدم وجود نیروهای متخصص، خیلی طبیعی است که زمانی که شما دور از پایتخت که در حقیقت مرکز توجه و استقرار شرکت های بزرگ هست قرار گرفته اید، نیروهای فنی که در منطقه شما قرار دارند بعد از کسب تجربه تصمیم به مهاجرت به شهرهای بزرگ تر می گیرند. با توجه به این شرایط پیدا کردن افرادی که بتوان آن ها را راضی به ماندن و فعالیت در یک استارت آپ نو پا کردبسیار سخت است.

 موسس پلاک به این پرسش که چه چالشهایی در خصوص تامین مالی داشتید، پاسخ داد: با توجه به ایده که داشتیم، تصمیم گرفتیم سرمایه اولیه برای شروع کسب و کار را از منابع شخصی تأمین کنیم. در ادامه و در اواخر سال ۹۶ با عبور از نقطه سر به سر و توسعه تیم پلاک، منابع مالی شرکت تا به امروز بدون جذب سرمایه گذار ثالث و کسب درآمد ازطریق تبلیغات و تولید محتوا بوده است.

عدم استقبال صندوق های جسورانه از برخی حوزه ها

 ار وی درباره دیدگاهش در خصوص حمایت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه پرسیدیم و گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، صندوق های مورد اشاره از کسب و کارهایی که در مناطق در حال توسعه هستند در حوزه نرم افزار و بخصوص حوزه فعالیت ما چندان استقبالی نمی کنند. اما به صورت کلی وجود صندوق های سرمایه گذاری جسورانه قوی می تواند قدرت ریسک و جاه طلبی کسب و کارهای نوپا و کارآفرینان را بالا ببرد.

نبود حمایت سازمانهای دولتی

این جوان بوشهری در خصوص حمایت دولت گفت: به طور شفاف سازمان های دولتی حمایتی از استارت آپ پلاک نداشته اند، صادقانه بگوییم بیشتر سعی در استفاده محوری از تیم ما رو داشتند. اما نقش مردم و کاربران در توسعه و حمایت از این استارت آپ بسیار پر رنگ و قابل ستایش بوده است.

 دشواری دراخذ مجوزها به خصوص برای استارت آپها که خارج تهران هستند به عنوان یکی از چالشها درا ین مسیر یاد می کند.

خشنود درباره راه هایی که می توان از ایده های نو حمایت کرد، توضیح داد: در قدم اول باید اجازه دهیم، مسیری که آغاز کردند را به دور از حواشی سیاسی و همینطورکاغذ بازی های اداری طی کنند، همچنین باید استارت آپ ها را بیشتر از نظر معنوی مورد حمایت ازسوی نهادها و سازمان ها قرار داد، چون ما باور داریم کسب و کارهای نوپا اگر وارد موارد ذکرشده نشوند، خود می توانند جذب سرمایه چه به صورت سرمایه گذاری مستقیم و چه غیرمستقیم داشته باشند.
همچنین وی در ادامه از تغییر قوانین به شکل غیر کارشناسی و لحظه ای به عنوان چالشهای پیش رو یاد کرد.

توسعه پلاک به سمت یک شبکه اجتماعی تخصصی

این جوان ایده پرداز با اشاره به برنامه توسعه ای پلاک ، افزود: اصل وجودی پلاک به پروژه بزرگتری که ما در مجموعه شرکت خود (پولادین) داریم بر می گردد. در واقع ما در تلاشیم که یک سامانه یکپارچه جهت استفاده کاربران از خدمات مختلف به وجود آوریم که پلاک به عنوان یکی از زیرمجموعه ها در حال طی مسیری به سوی یک شبکه اجتماعی تخصصی می باشد.  نسخه پیش رو اپلیکیشن پلاک که به زودی منتشر می شود دارای تغییرات ساختاری زیادی می باشد.

وی در پایان با انتقاد به نبود همکاری بین استارت آپ ها در کشورمان، افزود : از نظر بنده شاید بزرگترین ایراد ما در ایران، این باشد که همکاری مستقیم و قوی بین شرکت ها و استارت آپ های مختلف وجود ندارد. ما معتقدیم نیاز نیست وقتی کسب و کار موفقی را می بینیم اقدام به خرید کامل آن شرکت یا کسب و کار کنیم، چون بدین شکل هدف و آرمان اولیه شکل گیری آن را نابود کرده ایم. در واقع امیدواریم در آینده به جای خبرهای خرید های بزرگ خبر همکاری های گسترده را بشنویم.

وی در ادامه با قدردانی از توجه رسانه خبرگزاری بازار به موضوع استارت آپ ها و کسب و کارهای فعال درشهرستان ها به جوانان نوآوری هم که می خواهند استارت آپی را اره اندازی کند توصیه کرد : فقط شروع کنید!

کد خبر: ۷٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha