۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
رکود فروش پوشاک بزرگسالان و اجبار در خرید لباس بچه گانه| کارگاه های تولیدی پوشاک تعدیل نیرو دارند
«بازار» از وضعیت پوشاک گزارش می دهد

رکود فروش پوشاک بزرگسالان و اجبار در خرید لباس بچه گانه| کارگاه های تولیدی پوشاک تعدیل نیرو دارند

بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می گذرد ولی همچنان صنعت پوشاک با مشکلات متعددی که ناشی از این ویروس بوده دست به گریبان است و مسوولان دولتی برای رفع این مشکلات هنوز اقدامات موثری را انجام نداده اند.

سجاد صفری؛ بازار: صنعت پوشاک ایران با چالش ها و مشکلات عدیده ای روبرو است و افزایش قیمت مواد اولیه، این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده است. این افزایش قیمت باعث شده که محصولات تولیدی صنعت پوشاک با افزایش قیمت روبرو شود و کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضای آن ها برای خرید لباس باعث شده که این صنعت با رکود روبرو شود.

شیوع بیماری کرونا در کشور، مشکلات صنعت پوشاک را پیش از گذشته کرده و کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ در عرصه صنعت پوشاک را با تعدیل نیرو روبرو کرده است و کارگران بسیاری را از کار بیکار کرده است.

تورم و بیکاری اقشار مختلف مردم باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش یابد و این موضوع، باعث شده است که درصد فروش پوشاک در بازار به ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یابد. وقتی که قدرت خرید مردم کاهش یابد آنها بیشتر به فکر تامین هزینه های اولیه زندگی خود هستند و کمتر به مُد گرایی و خرید لباس توجه می کنند و کاهش تقاضای مردم برای خرید پوشاک، صنعت پوشاک را با رکود روبرو کرده است.

میزان تقاضای مردم برای خرید لباس بزرگسال به شدت کاهش یافته است و بیشتر تقاضای مردم برای خرید لباس، مربوط به لباس بچه گانه است

هر چند که پوشاک، کالای مصرفی و مورد نیاز مردم جامعه است و هرگز تقاضای این بازار به صفر نمی‌ رسد اما کاهش تقاضای مردم نسبت به خرید پوشاک، باعث کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی پوشاک در یکسال اخیر شده است. می توان گفت که میزان تقاضای مردم برای خرید لباس بزرگسال به شدت کاهش یافته است و بیشتر تقاضای مردم برای خرید لباس، مربوط به لباس بچه گانه است.

پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان از مبادی قاچاق و با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن به دست آنها می‌ رسد

تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی روبرو هستند
افزایش هزینه های تولید در بخش صنعت پوشاک به این دلیل است که برخی از پارچه‌های مورد استفاده تولیدکنندگان، برای تولید پوشاک از مبادی کشورهای خارجی وارد می ‌شد که در حال حاضر، به دلیل کاهش واردات پارچه، پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان از مبادی قاچاق و با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن به دست آنها می‌ رسد.

مشکل دیگری که پیش روی تولیدکنندگان صنعت پوشاک قرار دارد این است که سرمایه در گردش آنها با افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز، ناچیز است و بیشتر تولیدکنندگان این صنعت با کمبود نقدینگی روبرو هستند. علاوه براین، بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می ‌کنند که استهلاک بالایی دارند و نیاز به تهیه قطعات یدکی دارند اما توان مالی تولیدکنندگان، برای تهیه ماشین آلات جدید، کاهش یافته است و نمی‌ توانند ماشین آلات به روز را برای کارگاه‌های خود تهیه کنند؛ بنابراین، سرعت و کیفیت دوخت لباس، کاهش می ‌یابد و بسیاری از این کارگاه‌ها با کارگاه‌های به روز شده، توان رقابت در بازار ندارند و کنار گذاشته می‌ شوند.

صنعت پوشاک در ماه های پایانی سال و در ایام نزدیک شدن به عید نوروز از رونق مناسبی برخوردار هستند ولی در ماه های پایانی سال ۹۸ و سالجاری، بازار فروش صنعت پوشاک به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین افزایش قیمت کالاها و کاهش قدرت خرید مردم از رونق چندانی برخوردار نبوده و همین موضوع، باعث نارضایتی فروشندگان و تولیدکنندگان فعال در این صنعت شده است.

فروشندگان پوشاک با شرایط حاکم بر بازار، توان اداره مغازه خود را ندارند و بسیاری از مغازه داران با کرایه های معوقه و بدهی های سنگین روبرو شده اند

رکود حاکم بر صنعت پوشاک
برای در جریان قرار گرفتن وضعیت بازار فروش پوشاک، خبرنگار بازار در بررسی میدانی با فروشندگان، تولیدکنندگان و خریداران پوشاک به گفتگو پرداخته است که مشروح آن به شرح ذیل است:

یکی از فروشندگان پوشاک که در عرصه فروش پوشاک مردانه، فعالیت می کند به خبرنگار بازار، گفت: فروشندگان پوشاک به ماه های مردادماه، شهریورماه، بهمن و اسفند چشم امید دارند تا بتوانند با فروش مناسب به سوددهی برسند.

وی افزود: به علت تعطیلی مدارس، بازار فروش مرداد و شهریور ماه سال جاری را از دست داده ایم و می توان گفت که میزان فروش فروشندگان این صنف در ماه های منتهی به شروع سال تحصیلی جدید نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش یافته است.

این فروشنده، بیان کرد: فروشندگان پوشاک با شرایط حاکم بر بازار، توان اداره مغازه خود را ندارند و بسیاری از مغازه داران با کرایه های معوقه و بدهی های سنگین روبرو شده اند.

وی در پایان، گفت: در بهمن و اسفند سال جاری، همچون سال گذشته، بازار صنعت پوشاک با رکود روبرو شده است و میزان فروش نسبت به سال های گذشته در ماه های پایانی سال، به شدت کاهش داشته است.

تورم مانع خرید لباس
یک خریدار لباس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی و تورم حاکم بر جامعه، گفت: هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته است و پوشاک که یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است در اولویت چندم خانواده ها قرار گرفته است.

وی افزود: اگر یک شخص در گذشته و در طول سال، اقدام به خرید چند دست لباس، می کرد ولی در حال حاضر،۱ یا ۲ دست لباس خریداری می کند و سعی بر این دارد تا هزینه های خود را کاهش بدهد.

این شهروند، بیان کرد: بیشتر خانواده ها برای فرزندان خود اقدام به خرید لباس می کنند و والدین کمتر به خرید لباس برای خود توجه می کنند چون تورم و گرانی قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است.

وی گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی و هزینه جاری زندگی و همچنین اثرات ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث شده است که مردم توجه چندانی به مُدگرایی و خرید کالاهای غیر ضروری نداشته باشند و بیشتر به خرید کالاهای ضروری زندگی توجه می کنند.  

دلالی در صنعت پوشاک مشکل پیش روی تولیدکنندگان
یک تولیدکننده پوشاک در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: تولیدکنندگان صنعت پوشاک با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و در یک سال اخیر، مشکلات موجود در این صنعت بیشتر از گذشته شده است.

وی افزود: نبود بازار فروش، افزایش قیمت مواد اولیه، دلالی در صنعت پوشاک در زمینه تهیه مواد اولیه، افزایش حقوق کارگران و افزایش هزینه های جاری یک واحد تولیدی از جمله مشکلات موجود در این صنعت است.

این تولیدکننده تاکید کرد: در سال های گذشته، در ماه های تابستان و زمستان، میزان تقاضای مردم برای خرید افزایش می یافت و در نتیجه، واحدهای تولیدی صنعت پوشاک از رونق مناسبی برخوردار بودند ولی با شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک، یکی از صنایعی است که به شدت قربانی اثرات ناشی از این ویروس، قرار گرفته است.  

وی بیان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار و افزایش هزینه ها واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده اند و یا با حداقل ظرفیت، مشغول به کار هستند و در واحد تولیدی خود تعدیل نیرو انجام داده اند.

این تولید کننده در پایان، گفت: مسوولان باید به فعالان صنعت پوشاک، توجه ویژه ای داشته باشد و برای رفع مشکلات این صنعت، تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کند و برای بازار فروش پوشاک تدابیری را بیندیشد.

نبود بازار فروش چالش پیش روی صنعت پوشاک
صنعت پوشاک از پتانسیل و ظرفیت قابل توجه ای برخوردار است و یکی از صنایعی است که بخش قابل توجه ای از آن توسط بخش خصوصی اداره می شود ولی سوء مدیریت مسوولان دولتی، مشکلات عدیده ای را برای این صنعت بوجود آورده است. نبود بازار فروش داخلی و خارجی یکی از مشکلاتی است که باعث شده است تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی روبرو شوند و همچنین مشکلات بیمه ای و مالیاتی نیز از دیگر مشکلات آنها است.

دولت باید به صنعت پوشاک توجه کند و با تعامل با بخش خصوصی در راستای رفع مشکلات این صنعت قدم بردارد و در خصوص بازار فروش داخلی و خارجی پوشاک اقدامات لازم را انجام بدهد. همچنین، فعالان این صنعت درخصوص اختصاص ارز توسط دولت، گلایه هایی دارند، دولت باید ارز مورد نیاز را به تولیدکنندگان فعال در عرصه صنعت پوشاک، اختصاص بدهد تا آن ها بتوانند در زمینه تهیه مواد اولیه و ماشین آلات جدید اقدام کنند. مسوولان دولتی بایستی این را بدانند که بی توجهی به مشکلات موجود در بخش صنعت کشور به اقتصاد کشور آسیب می رساند و بر آمار بیکاری جامعه می افزاید.

کد خبر: ۷۸٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha