۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید
بازار گزارش می دهد؛

کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید

اردبیل- گردشگری به عنوان صنعتی پولساز که تازه در استانی همچون اردبیل در حال رونق گرفتن بود، با ظهور ویروس کویید ۱۹ ، فیتیله اش خیلی زود پایین کشیده شد.

محمدباقر محمدی؛ بازار: کرونا؛ ویروسی که مثل بختک به جان مردم افتاده و نوروز ۱۴۰۰ را هم به مانند عید سال گذشته، با سایه سیاه خود، تحت تاثیر قرار داده است؛ ویروس نوظهوری که با آمدنش خواب خوش را از چشمان همه ربود و در این مدت دنیا را مات و مبهوت خود کرد.

ورود این ویروس در کنار همه اتفاقات و حوادث ناگوار ریز و درشت، اقتصاد کشورها را نیز به ورطه ورشکستگی کشاند.

در این میان فعالان حوزه گردشگری به مثابه خیلی از افراد و کسبه، تحت تاثیر کرونا ویروس، شرایط سخت و غیرقابل باوری را سپری کردند.

گردشگری به عنوان صنعتی پولساز که تازه در ایران و به ویژه در استانی همچون اردبیل در حال رونق گرفتن بود، با ظهور ویروس کویید ۱۹ ، فیتیله اش خیلی زود پایین کشیده شد.اتفاقی غیرقابل باور با خسارت های فراوان و جبران ناپذیر؛ تعطیلی اماکن گردشگری، آب های معدنی و اماکن تاریخی_مذهبی بویژه در ایام پیک گردشگری کافی بود تا بسیاری از فعالان این حوزه دیگر توان راست ایستادن را نداشته باشند.

کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید

حالا دیگر صنعت توریسم به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی حال و هوای خوشی ندارد. صنعتی که هم اشتغال را به همراه داشت و هم رونق اقتصادی را در پی داشت این روزها، به حمایت های ناچیزی که از این بخش می شود چشم دوخته؛ حمایت هایی که از نگاه فعالان صنف کاهی است در برابر کوه مشکلات.

مصوبات ستاد مقابله با کرونا در حمایت از بخش گردشگری شکل ظاهری و فانتزی دارد
حمایت هایی که جعفر بذری مدیرعامل جامعه هتل داران و مراکز اقامتی استان اردبیل نیز آنها را توهین به فعالان حوزه گردشگری می داند.

بذری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از سال گذشته و با شیوع کرونا و کاهش سفرها صاحبان تأسیسات اقامتی و گردشگری به ویژه در شهر سرعین با رکود و درآمد ناچیزی روبه‌رو شدند که بزرگترین ضربه بر پیکره گردشگری و سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شده است.

وی تصریح کرد: در شهر سرعین که اقتصاد آن تک قطبی است و متکی به فعالیت‌های گردشگری است، این رکود آثار زیانباری را به همراه داشته به طوریکه تعدیل نیرو و مستهلک شدن سرمایه صاحبان تأسیسات اقامتی و هتل‌ها شرایط دردناکی را در قطب گردشگری کشور به وجود آورده است.

کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید

مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکزی اقامتی استان اردبیل با بیان اینکه دولت برنامه جدی برای حمایت از صنف فعالان صنعت گردشگری ندارد گفت: متاسفانه اظهارات برخی مسئولان در خصوص ممنوعیت سفر نیز قابل تامل است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص همکاری مردم برای لغو سفرها بویژه در ایام نوروز اظهار کرد: قرنطینه کردن مردم در شرایط فعلی چاره کار نیست. وظیفه دولت این بود که تمام مردم نسبت به ویروس کرونا، واکسینه شوند.

مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکزی اقامتی استان اردبیل گفت: به رغم حاکم شدن این شرایط فعالان بخش گردشگری چندان تمایلی به اخراج نیرو و حتی تعدیل آنها نداشتند و با همه سختی‌ها و مرارت‌ها تلاش کردند تا نیروهای مجموعه‌های گردشگری خود را حفظ کنند اما در این یک سال با بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان صنعت گردشگری روزهای غریبانه‌ای را سپری می‌کند.

بذری افزود: در ۴۰ سال گذشته همواره فعالان بخش گردشگری در کنار دولت بوده و با پرداخت مالیات، بیمه و سایر عوارض سعی کردند تا کمک‌کار دولت باشند و انتظار می‌رود در یک سالی که گرفتاری گریبانگیر بخش گردشگری شده دولت نیز یک سال حامی فعالان این بخش باشد.

مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکزی اقامتی استان اردبیل امتنا برخی از مسئولان استانی را از پرداخت تسهیلات و کمک‌های حمایتی به این بخش یادآور شد و خاطر نشان کرد:‌ به نظر می‌رسد مصوبات ستاد مقابله با کرونا در حمایت از بخش گردشگری شکل ظاهری و فانتزی دارد و هیچ حمایت عملی در ماه‌های اخیر از فعالان بخش گردشگری انجام نشده است.

بذری با بیان اینکه برای فعالان حوزه گردشگری برای دریافت تسهیلات کرونایی، باید هفت خوان را طی کنند اظهار کرد: متاسفانه در پرداخت ها نیز بدسلیقگی و نابسامانی مشهود است.

وی ادامه داد: البته این پرداختی‌ها کفاف یک ماه هزینه آب، برق، گاز و سایر هزینه‌کردهای تأسیساتی و زیربنایی را نمی‌کند و انتظار می‌رود بیشترین حمایت‌ها به صورت بلاعوض و در قالب بسته‌های حمایتی به مانند سایر کشورها باشد.

صنعت گردشگری به بیماری شبیه است که به کما رفته است
در همین راستا رضا آستانی مدیرعامل جامعه سلامت، تندرستی و آبدرمانی‌های اردبیل نیز، به وضعیت وخیم درآمدی و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: در شهرستان سرعین اکثر آبدرمانی‌ها در یک سال اخیر تعطیل شده و مجموعه‌های فعال در این بخش حتی قادر نبودند هزینه پرسنلی و نیروی انسانی خود را درآورد.

کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید

وی با اظهار اینکه صنعت گردشگری به بیماری شبیه است که به کما رفته و احتمال به هوش آمدن و یا فوت آن وجود دارد،  بیان کرد: با وجود این شرایط سخت در بسیاری از آبدرمانی‌ها نیروهای شاغل حفظ شده و سعی بر این بوده تا اخراجی و یا تعدیل نیرو انجام نشود.

حمایت از فعالان گردشگری بویژه در استانی همچون اردبیل که اقتصادش برپایه گردشگری و البته کشاورزی بنا نهاده شده است بی شک انتظار نامعقولی نیست و در این میان انتظار می رود حمایت از فعالان این صنف رنگ و بوی واقعی به خود بگیرد.

بحران کرونا بیشترین تاثیر را در حوره گردشگری گذاشته است
نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز معتقد است که بحران کرونا بیشترین تاثیر را در حوره گردشگری گذاشته است.

کرونا فیتیله گردشگری را پایین کشید

وی با بیان اینکه سال گذشته بخش گردشگری در استان تعطیل بوده است گفت: در نوروز ۱۴۰۰،تلاش کردیم سفرهای ایمن و کنترل شده ای با همکاری همه دستگاههای اجرایی آغاز شود.

در هر حال سال ۱۴۰۰ هم به مانند سال گذشته با کابوس کرونا ویروس برای صنعت گردشگری آغاز شد؛ صنعتی که می توانست درآمد هنگفتی را برای استان محرومی همچون اردبیل که قسمت اعظم اقتصادش، بر گردشگری استوار است به همراه داشته باشد.

حال انتظار می رود در سال جدید، نگاه به این حوزه پولساز از سوی دولتی ها و متولیان امر، نگاه جدی تری باشد و برای داوم و بقای این صنعت اهتمام جدی داشته باشند.

کد خبر: ۷۸٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha