۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
بایدن و زنجیره تأمین| کاهش تولید نیمه هادی‌ها در آمریکا
نشنال اینترست بررسی کرد

بایدن و زنجیره تأمین| کاهش تولید نیمه هادی‌ها در آمریکا

پاسخ سیاسی دولت به نگرانی های ناشی از زنجیره تأمین ایالات متحده برخی از مشکلات مهم را ایجاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «بروس یاندل» با عنوان «چرا بایدن در حال بررسی زنجیره های تأمین آمریکا است؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در اواخر ماه فوریه، رئیس جمهور «جو بایدن» - دستورالعملی امضا کرد که طی آن خواستار بازبینی ۱۰۰ روزه تأمین منابع توسط دولت شد - عملکرد زنجیره ای برای تعدادی از اقلام مهم و بخش ها. انگیزه وی ممکن است مشکلات ناشی از تهیه لباس محافظ پزشکی و ماسک در هنگام شیوع بیماری همه گیر و کمبود تولیدات نیمه هادی باشد که تولید خودروی آمریکایی را مختل می کند.

آیا دستور رئیس جمهور بایدن صرفاً در مورد قطع ارتباط زنجیره های تأمین است؟ آیا زنجیره تامین اکنون در چین و روسیه متمرکز شده است؟ آیا این اقدام همچنین در مورد دستیابی به اهداف بزرگتر ذکر شده در سند، حتی مقابله با تغییرات آب و هوایی جهانی است؟ در هر صورت، مجموعه ای از آژانس های فدرال را به حرکت در می آورد که هر یک می توانند به نوعی تامین کننده باشند.

 هنگامی که این دستور امضا شد، برخی دوست داشتند کاخ سفید از قدرت خود استفاده کند تا برخی از منابع ارزشمند را در جهت اهداف خود منتقل کند. قانون تولید این اختیار را به رئیس جمهور می دهد، به این معنی که متقاضیان تنظیم مقررات با توسعه روند در تعامل خواهند بود. بایدن اولین رئیس جمهوری نیست که به دنبال انجام اقدامی در مورد زنجیره های تأمین است. این یک مشکل چند ساله است.

در دنیای تجارت جهانی امروز با بازارهای جهانی و تخصص فوق العاده، هر جناحی که امیدوار به کشوری خودکفا باشد - یا اساساً شغل و دستمزد موجود را نسبت به مشاغل جدیدتر و قیمت پایین تر در اولویت قرار دهد - همیشه درگیر یک مبارزه سیاسی خواهد بود.

تخصص به این معنی است که آمریکایی ها همیشه به یک محصول حیاتی که در جای دیگری تولید می شود، نیاز دارند. همین امر برای شرکای تجاری ایالات متحده نیز صدق می کند.

مبارزه برای بهره گیری از یک سیستم تجارت قوی - جایی که هرکسی می تواند روی آنچه بهتر انجام می دهد تمرکز کند و از سود خود برای دستیابی به بقیه موارد استفاده کند - در نهایت می تواند اوضاع را بدتر یا حداقل هزینه بردار کند.

تمرکز بایدن بر روی نیمه هادی ها، داروها، باتری های وسایل نقلیه الکتریکی و مواد معدنی مهم مورد استفاده در تولید محصولات مانند ماشین و سلاح متمرکز است و بخشهای عمده صنعتی که باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از: دفاع، بهداشت عمومی و آمادگی بیولوژیکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی، حمل و نقل و زنجیره های تأمین کالاهای کشاورزی و تولید غذا.

این بررسی فرصتهای اجرای سیاست های ایمن سازی زنجیره تأمین را که موجب رشد اقتصاد آمریکا، افزایش دستمزدها، سود کسب و کارهای کوچک و تقویت همه گیری و آمادگی زیستی، حمایت از مبارزه با تغییرات جهانی آب وهوا خواهد شد فراهم می کند.

اگر این کار فقط در ۱۰۰ روز انجام شود، آمریکا به یک کشور عجیب و غریب با زنجیره تأمین تبدیل می شود. اما پس از رسیدن واشنگتن به زنجیره تامین، مجبور به حمل چمدان نظارتی اضافی نیز خواهد بود. در اواخر دهه ۱۹۷۰، تحریم های نفتی مشکل جدی زنجیره تامین نفت خام ایالات متحده آمریکا را ایجاد کرد.

با تنظیم استانداردهای اقتصاد سوخت خودرو و بهره وری انرژی لوازم خانگی، سهمیه بندی بنزین و جستجوی انواع متناوب انرژی، دولت فدرال تصمیم گرفت نفت کافی برای جلوگیری از وقفه ای دیگر تولید کند.

اکنون ۶۳۷ میلیون بشکه نفت در معادن نمک لوئیزیانا ذخیره شده است که این مقدار برای تأمین مصرف آمریکایی ها به مدت یک ماه کافی است. در این مسیر آمریکا خود را به عنوان پیشروترین تولید کننده نفت خام در جهان تبدیل کرد.

در جهانی که همه به دنبال انرژی تجدیدپذیر هستند، ذخیره ممکن است برای همیشه در مکان خود باقی بمانند. در اوایل دهه ۱۹۸۰، مشکل زنجیره تأمین ایالات متحده آمریکا مربوط به مواد معدنی استراتژیک و عناصر کمیاب خاکی بود که از کشورهای دیگر آمده بودند. اکنون آمریکا دارای سی و هفت ماده معدنی استراتژیک فدرال است که ارزش آنها بیش از ۱ میلیارد دلار است.

تشخیص دولت بایدن مبنی بر اینکه ایالات متحده دارای مشکلات زنجیره تأمین است به هیچ وجه جدید نیست. همانطور که توسط سرویس تحقیقات کنگره در ژوئن ۲۰۱۹ گزارش شده است، رئیس جمهور ترامپ و قانونگذاران مختلف ایالات متحده نگرانی های خود را در مورد اعتماد ایالات متحده به واردات مواد معدنی مهم و اختلال احتمالی در زنجیره های تأمین که از مواد معدنی مهم به دست می آید، از جمله آن محصولاتی که برنامه های دفاعی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند، ابراز داشتند. بایدن نیز مانند دونالد ترامپ نگران رفتارهای استراتژیک چین است.

بنابراین آمریکایی ها چه چیزی را باید از شیپور کاخ سفید  که اعلام می کند آمریکا بار دیگر با بحران زنجیره تأمین روبرو است که فقط یک دولت فدرال توانمند می تواند آن را حل کند دریافت کنند؟

آیا این مهم فقط فصلی دیگر از کتاب سیاستمداران چند دهه ای در مورد نیاز مداوم به کنترل سیاست های صنعتی است یا می تواند کتاب راهنمای جدیدی باشد که نشان می دهد چگونه می توان از بحران های زنجیره تأمین برای دستیابی به اهداف بسیار گسترده تر - افزایش دستمزد، تسکین بیماری همه گیر، معکوس کردن تغییرات آب و هوایی و تقویت جوامع محروم عبور کرد؟

کد خبر: ۷۸٬۴۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha