۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بیشترین کالاهای مصرفی افغانستان از واردات ایرانی است| راه آهن هرات-خواف زمینه گسترش روابط اقتصادی
نماینده پارلمان افغانستان در گفتگو با بازار:

بیشترین کالاهای مصرفی افغانستان از واردات ایرانی است| راه آهن هرات-خواف زمینه گسترش روابط اقتصادی

«سید محمد جمال فکوری بهشتی» می گوید راه آهن هرات-خواف فرصتی خوبی برای گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان است.

بازار؛ گروه بین الملل: دو کشور ایران و افغانستان با توجه به پیوندهای تاریخی، دینی، زبانی و همسایگی جغرافیایی ظرفیت های زیادی برای همکاری های اقتصادی دارند. از یکسو افغانستان در حوزه تولید و کالاهای اولیه نیازمند کمک کشورهای همسایه اش است و از سوی دیگر ایران با توجه به تجربه تحریمهای امریکا به دنبال بازارهای نزدیک و مطمئن برای محصولات خود است.

هرچند روند مبادلات تجاری میان دو کشور در سالهای اخیر رو به رشد بوده اما به نظر می رسد این حجم از تبالادت همچنان ناکافی است.

در حالی که ظرفیت وارداتی کالا به افغانستان حدود ۷ میلیارد دلار است اما در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ ارزش کالاهای صادراتی به افغانستان فقط یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار بوده است. 

با این حال طبق گفته کارشناسان اقتصادی حدود نیمی از بازارهای کالاهای وارداتی افغانستان در اختیار ایران است. اما زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت با این کشور فراهم نیست و زیرساخت‌های صادراتی در مرزهای شرقی با این کشور ضعیف است؛ بنابراین لازم است مسوولان مربوط در ایران و افغانستان در راستای توسعه همکاری تجاری و بازرگانی به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با سید محمد جمال فکوری بهشتی نماینده ولایت بامیان در پارلمان افغانستان داشته است که مشروح آن در زیر می آید:

* اقتصاد افغانستان بیشتر وابسته به چه عواملی است؟ حضور طالبان و نیروهای امریکایی چه تاثیری بر اقتصاد افغانستان داشته است؟
اقتصاد افغانستان بیشتر وابسته به امنیت افغانستان است که متاسفانه ۴۲ سال است این امنیت در افغانستان وجود ندارد تا  امکان سرمایه گذاری در عرصه های مختلف شکل گیرد از جمله در تولید، عرضه کالا و حتی در کارهای زیربنایی.

 از این جهت متاسفانه اقتصاد افغانستان با مشکلات خاص خود مواجه است و عملا حضور طالبان و امریکایی ها هم به این نا امنی ها دامن زده و مشکلات را بیشتر ساخته است. در طول بیست سال گذاشته با توجه به نبود خدمات زیربنایی مثل ساختن  جاده ها وایجاد نیروگاه برق و انرژی، فرصت اینکه اقتصاد افغانستان طوری توسعه یابد که تاثیر ملموس داشته باشد حاصل نشده است، و هنوز هم نا امنی مانع رشد اقتصادی افغانستان است.

*روابط اقتصادی افغانستان با کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان و هند چگونه است؟ این کشورها چه نقشی در توسعه افغانستان داشته اند؟
روابط اقتصادی افغانستان با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند بر اساس معاهدات بین المللی است و نقش این کشورها در توسعه افغانستان بسیار مهم است اما هنوز از این روابط و این نقش استفاده موثری نشده و این به دلیل یک سلسله چالش هایی است که تاکنون بوده است. مثلا افغانستان ادعا دارد پاکستان حامی طالبان است و از جنگ افروزی های طالبان حمایت می کند. همچنین اختلافات عمیقی که بین پاکستان وهند وجود دارد در داخل افغانستان تاثیرات منفی به جای گذاشته است. 

اما جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش قابل توجهی در توسعه افغانستان داشته باشد به شرطی که مانع اصلی توسعه در افغانستان یعنی نا امنی برطرف شود. 

*اهمیت خط ریلی ایران-افغانستان مخصوصا در شرایط تحریم ایران  را چه می دانید؟
ایجاد و تاسیس خط ریل بین افغانستان و کشورهای همسایه در رونق انقتصادی منطقه بسیا موثر است. یعنی قطار یکی از عوامل مهم ترانزیت اقتصادی است که افغانستان همیشه در تلاش بوده از این طریق کشورهای همسایه متصل شود. خوشبختانه خط ریل بین هرات-خواف افتتاح شد و امیدواریم از این فرصت در عرصه های مختلف استفاده موثری شود به ویژه در حوزه تبادل کالا.

همچنین خط ریل بین افغانستان و ترکمنستان ایجاد شده و طرح ایجاد اتصال ریلی به دیگر کشورهای همسایه افغانستان هم موجود است و اگر نا امنی ها مانع نشود تکمیل این طرح ها می تواند بستری برای توسعه اقتصادی افغانستان باشد.

*بندر چابهار چه فرصت هایی برای افغانستان ایجاد می کند؟
بندر چابهار از فرصت های بسیار مهم برای کشورهای منطقه و به ویژه افغانستان بوده که نزدیک ترین بندری است که افغانستان به آن دسترسی دارد و می تواند از این بندر برای صادرات و واردات بهره ببرد.

*اختلافات آبی بین ایران و افغانستان چگونه قابل مدیریت کردن است؟
اختلافات آبی بین ایران و افغانستان بر اساس معاهدات وتوافقاتی که بین دو کشور  وجود دارد قابل حل است. من معتقدم بیشتر برخی افراد و نهادها و شخصیت های سیاسی از این اختلافات بهره برداری و سوء استفاده کرده و به اختلافات دامن می زنند، و الا توافقنامه هایی که در گذشته موجود بوده قابل تجدید است و می توان این اختلافات را مدیریت کرد.

*افغانستان بیشتر به کدام خدمات اقتصادی ایران نیاز دارد؟ چالش ها و فرصت های پیش روی دو کشور در حوزه توسعه همکاری تجاری را چه می دانید؟
افغانستان با توجه به ناامنی ای که در آن موجود است بیشتر در حوزه تولید دچار ضعف است. به دلیل ترس و هراسی که از نا امنی به وجود آمده سرمایه گذارها کمتر سرمایه گذاری می کنند و نگران به یغما رفتن سرمایه خود هستند.

بنابراین افغانستان به خدمات تولید و حتی کالاهای اولیه نیاز دارد که کشور ایران نزدیک ترین کشوری است که می تواند این نیازمندی ها را برطرف سازد. در حال حاضر بیشترین کالاهایی که در افغانستان استفاده می شود واردات جمهوری اسلامی ایران است و بدون شک ایران در توسعه و همکاری تجاری با افغانستان نقش بسیار مهم و بسزایی دارد.

کد خبر: ۷۸٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha