۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
آزادسازی ۳ میلیارد دلاری، ارز را چندان ارزان نکرد| بی اعتمادی مردم به وعده های دولت در کاهش نرخ ارز
«بازار» گزارش می دهد

آزادسازی ۳ میلیارد دلاری، ارز را چندان ارزان نکرد| بی اعتمادی مردم به وعده های دولت در کاهش نرخ ارز

با وجودی که مسئولان بانک مرکزی بارها اعلام کرده اند در صورت آزادسازی ارزهای بلوکه شده بنیه ارزی کشور تقویت و با عرضه بخشی از آن به بازار قیمت این کالا روندی نزولی به خود می گیرد اما خبر آزاد سازی سه میلیارد دلاری ارز در هفته جاری تغییر آنچنانی در قیمت این کالا ایجاد نکرد.

اسدالله خسروی؛ بازار:  انواع ارز در بازار مدتی است در یک محدوده قیمتی قرار دارند طوری که دلار حدود ۲۵ هزار تومانی طی یکی دو هفته اخیر خیلی با نوسان قیمت همراه نشده است. البته این بازار دیگر چون سالهای گذشته برای سرمایه گذاران و فعالان بازار ارز چندان جذاب و حساس  نیست چرا که خیلی از سرمایه گذاران به دلیل رونق بورس در ابتدای سال جاری به بازار سرمایه گرویدند و  دلالان ارزی  نیز در پی بی رمقی بازار ارز خیلی در این بازار حضور ندارند.

بی اعتمادی مردم به وعده های دولت در کاهش نرخ ارز
نرخ ارز که قیمت همه کالاها و خدمات از آن پیروی می کنند، طبق وعده رئیس دولت و مسئولان بانک مرکزی قرار بود به زیر ۲۰ هزار تومان و حتی تا ۱۵ هزار تومان هم برسد اما این پیش بینی ها درست از آب در نیامد تا مردم همچنان به وعده های پوچ دولت در ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور بی اعتماد شوند.

از طرفی پیروی قیمت ها از نرخ بالای ارز و گرانی هایی که این روزها به دلیل رشد قیمت کالاها در بازار به چشم می خورد، داد همه راه در آورده است. مردم می گویند؛ بانک مرکزی و دست اندرکاران دولتی باید فکری اساسی برای تعدیل نرخ ارز در بازار کنند. تعدیل قیمتی که با خبر ورود ۳ میلیارد دلار ارز آزاد شده از عراق،  انتظار می رفت شوکی در بازار ایجاد کند، اما متاسفانه این گونه نشد.

«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیرگذاری آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در عراق، گفت: اگرچه ورود منابع ارزی به کشور می تواند تاثیر بسزایی بر پویایی اقتصاد به جای گذارد اما معلوم نیست این ارزها باید چگونه و در کجا مصرف شود. با این وجود مسئولان باید با اولویت بخشی تامین نیازهای ارزی کشور همچنین توجه به رویکرد بازار ارز آنگونه که تاثیر مستقیم عرضه ارز به بازار به نفع مردم باشد، صرف شود.

وی به خبر آزادسازی سه میلیارد دلاری اخیر ارز از عراق و دیگر کشورها به ایران اشاره کرد و افزود: هر چند این رقم در مقابل اقتصاد حجیم ایران شاید رقمی چشم گیر نباشد اما همین رقم اگر به درستی مدیریت شود می تواند بر بازار ارز و کاهش قیمت آن تاثیر بگذارد.

اقتصاد کشور اکنون تشنه ارز بوده چرا که درآمدهای ارزی به دلیل تحریم ها چندسالی است تحلیل رفته است و از طرفی خیلی از ارزهایی که دولت به صادرکنندگان داده  هنوز به کشور برنگشته است با این وجود هر رقم دلاری که به کشور وارد می شود باید به درستی مدیریت شود تا بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت بگذارد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور اکنون تشنه ارز بوده چرا که درآمدهای ارزی به دلیل تحریمها چندسالی است تحلیل رفته از طرفی خیلی از ارزهایی که دولت به صادرکنندگان داده  هنوز به کشور برنگشته است. با این وجود هر رقم دلاری که به کشور وارد می شود باید به درستی مدیریت شود تا بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت بگذارد.

بانک مرکزی قیمتت ارز را در صرافی ها پایین در نظر گیرد
بغزیان با بیان اینکه البته ورود ارزهای بلوکه شده در صورت استمرار می تواند به خوبی بر اقتصاد کشور تاثیر گذار شود اظهارداشت: خبر رقم سه میلیارد دلاری آزاد شده ایران خبری مسرت بخش و امیدوار کننده است. حال چنانکه بانک مرکزی این منابع را به بازار ارز تزریق کند، قیمت ارز در بازار کاهشی خواهد شد. البته این اقدام درصورتی می تواند اثر بخش شود که خود بانک مرکزی قیمت ارز را در تابلو صرافی ها پایین بیاورد.  

چنانچه آزاد سازی ارزهای بلوکه شده استمرار داشته باشد و بانک مرکزی نیز بخشی از آن را به بازار تزریق کند بی تردید نرخ ارز در بازار آزاد کاهشی خواهد شد توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به احتمال زیاد دولت ارزهای آزاد شده اخیر را در این شرایط بد اقتصادی به کالاهای اساسی اختصاص دهد

این استاد دانشگاه گفت: چنانچه آزاد سازی ارزهای بلوکه شده استمرار داشته باشد و بانک مرکزی نیز بخشی از آن را به بازار تزریق کند بی تردید نرخ ارز در بازار آزاد کاهشی خواهد شد توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به احتمال زیاد دولت ارزهای آزاد شده اخیر را در این شرایط بد اقتصادی به کالاهای اساسی اختصاص دهد.  

وی ادامه داد: خبر آزاد سازی سه میلیارد دلاری ارز از کشور عراق با توجه به نیاز واردات ۵۰ میلیاردی ایران در سال،  شاید خیلی چشم گیر نباشد اما در صورت مدیریت درست چنین منابعی این نوع ارزها می تواند بر اقتصاد کشور و خانوارها تاحدی ثاثیر مثبت بگذارد.

این اقتصاددان تصریح کرد: هر چند بخش واردات و تولید اکنون نیازمند ارز هستند اما اختصاص چنین رقمی به بخش تولید در بلند مدت می تواند اثر بخش شود، بنابراین اختصاص این نوع ارز به واردات کالاهای اساسی و نیز تزریق بخش عمده ای از آن به بازار ارز با هدف کاهش قیمت ها می تواند خیلی کار ساز شود.

ناتوانی بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در تامین نیاز سبد مصرفی خانوار  
همچنین محمد باقر صدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره خبر آزادسازی بخشی از ارز های بلوکه شده در عراق گفت: چنین منابعی باید در این شرایط سخت اقتصادی به کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوارها تخصیص داده شود چرا که کمر مردم زیر فشار گرانی ها خم شده و توان خرید ملزونات سفره خانوار برای ۸۰ درصد از جمعیت کشور بسیار کم شده است.

اکنون بخش عمده ای از کالاهایی که با ارز ارزان دولتی وارد کشور شده اند با قیمت ارز آزاد به دست مردم می رسد در چنین شرایطی اگر ارز بلوکه شده ای آزاد شد باید با دقت لازم بخشی از آن صرف تامین نیاز سبد مصرفی مردم شود و بخش دیگر آن به مراکز تولید که بازدهی خاصی دارند اختصاص داده شود

وی با بیان اینکه خیلی از خانوارهای کشور به دلیل ناکارآمدی دولت در ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور در فلاکت به سر می برند خاطر نشان کرد: اکنون بخش عمده ای از کالاهایی که با ارز ارزان دولتی وارد کشور شده اند با قیمت ارز آزاد به دست مردم می رسد در چنین شرایطی اگر ارز بلوکه شده ای آزاد شد باید با دقت لازم بخشی از آن صرف تامین نیاز سبد مصرفی مردم شود و بخش دیگر آن به مراکز تولید که بازدهی خاصی دارند اختصاص داده شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل مدیریت ضعیف بازار ارز، حیات و ممات خیلی ها در گروه این کالاست گفت: انحراف منابع ارزی و نبود سیاست گذاری درست در ساماندهی این بازار موجب شده است تا خیلی ها از این طریق منتفع و خیلی ها به زیر خط فقر بروند.

آزاد سازی ۳ میلیارد دلار ارز از عراق، کره جنوبی و عمان
بنا به این گزارش، ۱۷ ماه جاری عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق از آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی، عمان و عراق خبر داد. سید حمید حسینی، در مورد موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق، گفت: با توجه به اطلاعاتی که از منابع لبنانی، عراقی و غربی داشتم خبر موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق را توئیت کردم و براساس اطلاعات واصله اعلام کردم که آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و حتی چند تراکنش نیز انجام شده است.

وی ادامه داد، نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد که واشنگتن اجازه داده بخشی از وجوه سپرده شده  تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود. حسینی با بیان اینکه بخشی از منابع آزاد شده برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان استفاده خواهد شد، گفت: اخیرا یک محموله ذرت نیز از عراق به کشورمان وارد شده که نتیجه آزاد سازی این منابع است.  همچنین مقامات عراقی در تماس های مکرر به دنبال دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا در این رابطه بودند که این موضوع نهایتا به سرانجام رسید و در نتیجه آنها نیز اعلام کردند بخشی از منابع از طریق بانک های مختلف آزاد سازی شده است.

حال در چنین شرایطی و با توجه به اینکه بانک مرکزی هنوز اقدام قابل توجهی در راستای به کار گیری ارزهای بلوکه شده بدر نظر نگرفته است بنابراین خیلی از اقتصاددانان تاکید دارند؛ چنین منابعی باید در راستای بهبود معیشت مردم و ساماندهی نرخ ارز در بازار به کار گرفته شود تا مردم تاثیر ارزهای بلوکه شده را در زندگی خود به خوبی ببینند. گفتنی است نرخ دلار  طی یک هفته اخیر بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است و خبر آزاد سازی ۳ میارد دلاری نتوانست ارز را ارزان کند.

کد خبر: ۷۸٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha