۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
با پول نفت و مالیات مردم صاحب فناوری نمی شوند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

با پول نفت و مالیات مردم صاحب فناوری نمی شوند

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اینکه فکر کنیم با پول نفت یا مالیات مردم صاحب تکنولوژی می شوند کاملا اشتباه است.

به گزارش بازار، سورنا ستاری در مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقه مسئله محور بنیاد ملی نخبگان که در سالن همایش های وزارت کشور برگزار شد گفت: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است نه دولت؛ هیچ دولتی نمیتواند واکسن بسازد، خودرو بسازد چرا که این دو محصول هستند.

وی با اشاره به اینکه خیلی فرق است بین پولی که از جیب یک بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری می شود تا پول مردم که دولت در این حوزه سرمایه گذاری کند افزود: اشتباه بزرگی که ما در بخش پژوهش داریم این است که فکر می کنیم پژوهش را باید دولت انجام دهد در صورتی که این کار، کار بخش خصوصی است و دولت تنها باید زمینه آن را برای بخش خصوصی فراهم کند.

ستاری اضافه کرد: اینکه ما فکر کنیم با پول نفت یا مالیات مردم می توانند صاحب تکنولوژی شوند، کاملا اشتباه است؛ اینکه درحال حاضر بیش از ۱۰ هزار استارت آپ و ۵ هزار و ۸۰۰ شرکت در بخش های مختلف فعالیت دارند و تنها در بخش بیوتکنولوژی سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه آر اند دی داده، دولت اگر ۱۰ هزارتای آن را هم می گذاشت قطعا نتیجه آن را نمی گرفت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به سرمایه گذاری سنگین در حوزه آموزش و پژوهش کشور اشاره و عنوان کرد: بودجه کشور سه پایه "آموزش"، "بهداشت" و "دفاع" دارد، چرا با این همه هزینه در آموزش، نتیجه آن ۵ یا ۱۰ سال بعد در اقتصاد دیده نمی شود؟

سورنا ستاری اضافه کرد: این ها همه به فرهنگ غلطی که روز اول درست شده بر می گردد، یعنی ما در خارج از کشور دیده ایم دانشگاه زده اند و توسعه پیدا کردند، بعد از آن با ساخت یک ساختمان به اسم دانشگاه فکر کردیم همه چیز درست می شود.

وی با بیان اینکه محیط کارآفرینی، محیط بچه پولداری نیست گفت: از فیس بوک و اپل و مایکروسافت در خارج از کشور گرفته تا دیجی کالا و کافه بازار و... در کشور ایران، همه از یک زیرزمین رشد کرده اند و هیچ کدوم بابای پولداری نداشتند.

ستاری از استخدام به عنوان بزرگترین خیانت برای جوانان کشور یاد کرد و افزود: همان فرهنگ اقتصاد نفتی است که جوان کشور به دنبال استخدام است و جوانان بدانند که استخدام بزرگترین خیانتی است که می توانند به خودشان کنند و با این کار نوآوری و اعتماد به نفس خود را نابود می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما مدیران دولتی فکر می کنیم که اگر این مسئولیت ها را از ما بگیرند وسط تهران از گرسنگی می میریم، برای همین است که ایستاده ایم؛ فکر می کنیم هنر دیگه ای نداریم.

سورنا ستاری افزود: نوآوری بزرگترین موهبت خدا به انسان و موضوعی است که انسان را از حیوان جدا می کند و اگر نوآوری بشر نبود الان بشر این جا نبود چرا که نوآوری است که باعث شده تا بشر توسعه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صنعت جایی است که در آن طراحی و ماشین سازی انجام می شود بیان کرد: اینکه یک کارخانه را از خارج از کشوربیاوریم و در کشور نصب و فکر کنیم در حال تولید فولاد، سیمان و یا خودرو هستیم غلط است و چنین چیزی نیاز به دانشگاه ندارد و چهار تکنسین با یک آموزش کوتاه می تواند این کار را انجام دهد.

ستاری اضافه کرد: دانشگاه برای این است که ما بتوانیم طراحی کنیم و ایده و نوآوری داشته باشیم؛ دانشگاهی موفق است که عدد قابل توجهی از درآمدش را از محل فروش تکنولوژی قراردادهای ارتباط با صنعت خود تامین کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نقش اصلی دانشگاه را ایجاد تغییرات در جامعه دانست و گفت: دانشگاه صنعتی شریف در زمان تحصیل ما، دور آن مکانیکی یا ساندویچی بود اما در حال حاضر در ناحیه نوآوری شریف بیش از ۶۰۰ شرکت فعالیت دارند که این نشان دهنده تعامل دانشگاه با محیط بیرون است.

سورنا ستاری گفت: ایران دارای بزرگترین شرکت های حوزه بیوتکنولوژی منطقه و یکی از قدرت های آسیا است که ۲۶ نوع داروی بیوتکنولوژی تولید می کند.

وی خطاب به دانشجویان شرکت کننده در مسابقه مسئله محور بنیاد ملی نخبگان گفت: همه ما باید کمک کنیم تا کشوری که ۵ هزار سال تاریخ تجارت، آقایی بر دنیا و دانش و فناوری دارد به جایی برسانیم که بتوانیم در این حوزه ارسال دانش انجام دهیم.

کد خبر: ۷۸٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha