۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
برنج متحمل به شوری در مازندران تولید و کشت شد
برای اولین بار در کشور،

برنج متحمل به شوری در مازندران تولید و کشت شد

ساری - برای اولین بار در کشور لاین جدید برنج متحمل به شوری با نام برکت توسط یک شرکت دانش بنیان در مازندران تولید و کشت شد.

محمد کیانی مدیر عامل شرکت اصلاح بذر مازند مستقر در پارک علم و فناوری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شوری خاک و آب یکی از محدودیت‌های اساسی در افزایش تولید در برنج است؛ برای حل این مشکل و افزایش سطح زیرکشت در محیط‌های شور، اصلاح ژنتیکی گیاهان یک راهکار مهم و اساسی است.

کیانی افزود: ایجاد لاین‌های متحمل به شوری تولید پایدار برنج را در خاک‌های شور به‌دنبال خواهد داشت، اصلاح لاین‌های برنج متحمل به شوری با ویژگی‌های زراعی مطلوب و عملکرد خوب از طریق روش‌های ژنتیکی و اصلاحی پس از چندین سال برنامه تحقیقاتی منجر به تولید لاین جدیدی از برنج متحمل به شوری با نام برکت شد.

وی تصریح کرد: کشت این لاین متحمل به شوری ابتدا در مقیاس پایلوت در زمین‌های ساحلی خزر با مشکل شوری انجام و عملکرد شلتوک ۷ تن در هکتار برداشت شد، این پروژه گامی مهم و موثر در جهت بهره‌برداری از زمین‌های با مشکل شوری در نواحی خزری بوده و تولید پایدار و امنیت غذایی در کشور را به‌دنبال خواهد بود.

کیانی با اشاره به مزیت‌های این نوع برنج گفت: طول دوره رشد (از بذر پاشی تا برداشت)، ارتفاع بوته در ۱۰۶ سانتی.متر، افزایش وزن هزار دانه، تولید بیش از ۷ تن در هکتار، طول دانه برنج سفید ۴.۷ میلی‌متر و درجه حرارت ژلاتینی شدن در ۲۵.۳ درجه از جمله مزیت ها است.

سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک برنج در استان مازندران تولید می شود.

کد خبر: ۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha