۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
دولت بایدن درباره ایران آشفته و ناشفاف است| آژانس مستقل عمل کند
مدیر ارشد پیشین آژانس انرژی اتمی در گفتگو با بازار:

دولت بایدن درباره ایران آشفته و ناشفاف است| آژانس مستقل عمل کند

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که آمریکا و تروئیکای اروپایی از آژانس به عنوان ابزاری سیاسی برای فشار بر ایران در مورد برجام استفاده می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه از پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منصرف شدند. پیش از این تروئیکای اروپایی با توزیع پیش نویسی میان اعضای شورای حکام در تلاش بود تا قطعنامه ای ضد ایرانی را به رأی گیری بگذارد.

متعاقب این تصمیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده است که یک ماه دیگر برای جلسات «فنی» به ایران سفر خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از دیپلمات‌های غربی نوشته که سه قدرت اروپایی برای «فرصت دادن به دیپلماسی» و در جهت کمک به تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، از ارائه قطعنامه صرف نظر کرده‌اند. این دیپلمات همچنین از نشانه‌های «حسن نیت» ایران خبر داده است.

اروپا در حالی از این تصمیم منصرف شد که ایران اعلام کرده بود اگر قطعنامه ای علیه ایران به تصویب برسد در این صورت به توافق اخیر با آژانس که متعاقب توقف اجرای پوتکل الحاقی صورت گرفت پایان خواهد داد. همچنین ایران اعلام کرده بود غیر از این گزینه، گزینه های دیگری نیز دارد که فعال خواهد کرد.

آمریکا نیز در واکنش به این اقدام اروپا گفت: سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیر کل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است. ما از نتیجه نشست شورای حکام درباره ایران و طرح ارائه شده توسط مدیر کل آژانس اتمی خرسندیم.

 «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: تیم بایدن بی دلیل آب ها را با اقدام تهاجمی کشورهای اروپایی آشفته کرد؛ سپس E۳ مشتاق بود واشنگتن قطعنامه ای در مورد ایران تهیه کند که توسط انگلستان منتشر شد. سپس روسیه وارد معرکه شد و با انتقاد از اقدام غیر کاغذی آمریکا پاسخ داد و روشن ساخت که روسیه علیه هر قطعنامه ای رأی خواهد داد. ایران تهدید کرد که در صورت تصویب قطعنامه، تفاهم نامه فنی IAEA-AEOI را از ۲۱ تا ۲۲ فوریه لغو خواهد کرد.

وی افزود: در اتحادیه اروپا، اعضا از E۲ + ۱ (فرانسه / آلمان) در مورد نقش آنها در تهیه و پیشنهاد قطعنامه بدون مشاوره قبلی با اعضای اتحادیه اروپا سوال کردند. در پس زمینه، ایالات متحده آمریکا موافقت کرد تا به عنوان ناظر در جلسه پیشنهاد شده برجام توسط E۳ / EU حضور داشته باشد، اما ایران حاضر نشد در آن شرکت کند. در مجموع مشاجره ای توسط تیم آشفته بایدن که هیچ شفافیتی در مورد سیاست ایران ندارد و دارای موقعیت ناپایداری است ایجاد شد و این تیم ادعا می کند ابتدا ایران باید کاملاً به محدودیت های برجام بازگردد قبل از آنکه ایالات متحده تحریم ها را لغو کند اما با تهدید به لغو توافقنامه فنی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای توسط تهران، سرانجام ایالات متحده عقب نشینی کرد.  E۳ سپس از تصویب قطعنامه صرفنظر کرد.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای همچنین گفت: روند سازش از نظر اروپایی ها این بود که آژانس وقت و مکان بگذارد تا در مورد موضوعات حل نشده با ایران در رابطه با یافته های ذرات اورانیوم در ۴ مکان در ایران که به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام نشده است؛ کار کند (مربوط به فعالیت های ۲۰ سال پیش) برخی از کشورهای عضو آژانس انرژی هسته ای انتقاد داشتند که ایالات متحده / E۳ از آژانس به عنوان ابزاری سیاسی برای فشار بر ایران در مورد برجام استفاده می کنند.

وی افزود: در توافق IAEA-AEOI از ۲۱-۲۲ فوریه ۲۰۲۱ ؛ ایران در حالی که از فعالیت های (محدودیت ها) تأیید شده در برجام خارج می شود؛ عاقلانه تصمیم گرفت که راستی آزمایی آژانس انرژی هسته ای بین المللی در رابطه با توافقنامه پادمان جامع NPT (INFCIRC / ۲۱۴) خود را حفظ کند – که این امر به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اختیارات گسترده ای در مورد بررسی هسته ای تحت NPT می دهد. کاملاً به نفع امنیت ایران است که همکاری در زمینه پادمان با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را حفظ کند زیرا تنها آژانس انرژی هسته ای می تواند نتیجه گیری و یافته های معتبری ارائه دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز و مطابق با NPT است.

«طارق رئوف» همچنین افزود: به نظر من ، سازمان انرژی اتمی ایران(AEOI) باید در مورد یک برنامه کاری مشخص با آژانس انرژی هسته ای موافقت کند تا سوالات آژانس را در مورد ۴ مکانی که ذرات اورانیوم پیدا شده حل کند و این سوالات را ببندد  همچنین، ایران می تواند موضع خود را دوباره تأیید کند که به اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل، ایالات متحده و متحدانش پاسخ نخواهد داد - مگر اینکه همه این اطلاعات به طور کامل و اصل بوده و با ایران به اشتراک گذاشته شود و ایران کپی، اسلایدهای پاورپوینت و غیره را قبول نمی کند. سرانجام ایران باید به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه دهد و دولت باید اعضای مجلس و سایر شوراها را آگاه سازد که محدود کردن همکاری با آژانس درباره پادمان های آژانس انرژی هسته ای به نفع ایران نیست. در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سپتامبر، ایران می تواند گزارشی از فعالیت های هسته ای اسرائیل تهیه کند که توسط متخصصان دانشگاه ها و اتاق های فکر ایران تهیه شده است.  E۳ / EU برای حفظ برجام - که موفقیت عمده سیاست خارجی آنها است بیشتر تلاش کرده و استقلال خود را حفظ کند و تحت فشار هیچ منبع خارجی قرار نگیرد.

کد خبر: ۷۸٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha