۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
مسیر پر از دست‌انداز صنعت قطعه سازی خودرو در آذربایجان شرقی
بازار گزارش می‌دهد؛

مسیر پر از دست‌انداز صنعت قطعه سازی خودرو در آذربایجان شرقی

تبریز- آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت قطعه سازی خودرو در کشور، علیرغم داشتن پتانسیل بی نظیر تولیدی صنعتی و علمی، مسیر پردست اندازی را در این صنعت پیش رو دارد.

بازار، گروه استان ها؛ توسعه صنعت قطعه سازی، علاوه بر اشتغال زایی، خودکفایی اقتصادی را در کشور به همراه دارد و کمک شایانی به اقتصاد مقاومتی می کند.

 صنعت قطعه سازی کشور این روزها به دنبال تحریم های صنعت خودرو با مشکلات زیادی مواجه است و این مساله، ادامه راه را برای کارآفرینان و فعالان این حوزه مشکل تر از پیش کرده است.

تعدیل گسترده نیرو و تعطیلی خطوط تولید شرکت های قطعه سازی، تنها بخشی از مهم ترین مشکلات فعالان صنعت قطعه سازی خودروست، هر چند تمامی این مشکلات به تحریم ها مربوط نمی شود و تدوین نادرست سیاست های کلان این صنعت و نبود نقشه راه نیز از جمله عوامل ایجاد دست انداز در مسیر صنعت قطعه سازی خودرو به شمار می رود.

در این گزارشی، ضمن گفتگو با تنی چند از فعالان صنعت قطعه سازی خودرو استان آذربایجان شرقی، چالش ها، کمبودها و مشکلات و نقاط قوت این صنعت را در قطب صنعت قطعه سازی خودرو کشور بررسی کردیم.

۸۰ درصد قطعات خودروی کشور در تبریز تولید می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، در گفتگو با بازار گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد قطعات خودروی تولیدی کشور در کلانشهر تبریز تولید می شود و پتانسیل بالای تولید قطعات خودرو در تبریز، این منطقه را به قطب خودروسازی کشور تبدیل کرده است.

سیدمرتضی نیرومند از راه اندازی شهرک فناوری در تبریز خبر داد و افزود: وجود شهرک فناوری به منظور افزایش کیفیت تولیدات قطعات خودرو در تبریز احساس می شد که با ایجاد این شهرک این مشکل هم برطرف شد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، نخستین شهرک فناوری قطعات خودرو به وسعت حدود ۲۵ هکتار از سال ۱۳۸۳در تبریز احداث شده و با توجه به اینکه اراضی این شهرک از اراضی شرکت ماشین سازی تبریز خریداری شده، فاقد سند مادر بود.

نیرومند ادامه داد: بعد از پیگیری های زیاد در سال ۹۶ سند مادر این شهرک اخذ، قطعات کارگاهی آن تفکیک و در فروردین امسال اسناد تفکیکی ۲۹۱ قطعه از واحدهای مستقر در آن اخذ شد.

وی تاکید کرد: این شهرک به عنوان تنها شهرک در کشور برای حمایت نرم‌ افزاری و تکنولوژیکی از واحدهای قطعه سازی و ارائه خدمات آزمایشگاهی، طراحی و مهندسی و خدمات مشاوره ای برای صنایع قطعه سازی خودرو فعالیت می کند.

ضرورت ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه، یکی از حلقه های مفقوده اقتصاد و تولید در کشور ما محسوب می شود که گویا این مشکل، در صنعت قطعه سازی خودرو نیز خود را نشان داده است.

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تبریز، در این باره به خبرنگار بازار گفت: یکی از عواملی که باعث عدم رشد به روز شده، نداشتن ارتباط صحیح واحدهای تولیدی قطعات خودرو با موسسات و مراکز علمی و دانشگاهی است، دانشگاه های منطقه آذربایجان و تولید کنندگان در سطح عالی هستند اما این ها نتوانسته اند در ارتباط باشند.

اکبرپور پایدار افزود: چندین جلسه با شهرک های صنعتی برگزار کردیم و به دنبال آن هستیم تا با دانشگاه ها ارتباط برقرار کرده و تحقیقات لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه کشور ما نفت نیست، تاکید کرد: سرمایه ما دانشجویان و نیروی انسانی هستند که اگر بتوانیم آن ها را به بالفعل تبدیل کنیم می توانیم بیشتر از نفت صادارت داشته باشیم.

مهم ترین مشکلات صنعت قطعه سازی

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در گفتگو با بازار عنوان کرد: مهم ترین مشکلات صنعت قطعه سازی، دارایی و بیمه و اداره کار است که باعث افت صادرات قطعات و تامین نقدینگی شده است.

عباس کمالی تصریح کرد: هزینه ها را می شود از طریق برندسازی پایین آورد چون دنیا در حال تکامل است وقتی که تکنولوژی جدیدی در دنیا جاری می شود وظیفه مرکز تحقیقات است که دنبال آن را گرفته و در واحدهای تولیدی پیاده سازی کند.

وی همچنین ابراز داشت: روزهای بسیار خوبی برای تمامی صنف های تولیدی صنعتی پیش روست اما باید به کیفیت کالا دقت شده و آینده نگر بود.

راه اندازی مرکز تحقیقات تخصصی سیستم های ترمز

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، از واحدهای دانشگاهی است که دست به ابتکار زده و پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را ایجاد کرده است؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار، ترمز را یکی از مباحث فوق تخصصی در صنعت خودروسازی دانست و تصریح کرد: اولین مرکز تحقیقات تخصصی سیستم های ترمز را با همکاری گروه خودروسازی سایپا در این دانشگاه راه اندازی کردیم.

آرش رنجبران افزود: دانش فنی این صنعت در انحصار چند شرکت بزرگ و خاص است و نیاز به یک مرکز تحقیقات تخصصی سیتم های ترمز در کشور احساس می شد که اولین  و مجهزترین آزمایشگاه تحقیقات روی سیستم های ای بی اس در این مرکز راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: سالانه در کشور بیش از یک و نیم میلیون خودرو تولید می شود که باید مجهز به ترمز ای بی اس باشند اما در کشور تولیدکننده این ترمز را نداریم چرا که از دانش آن بی بهره هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با اشاره به امکانات این دنشگاه برای واحدهای صنعتی اظهار داشت: ما حمایت های خوبی در مرکز رشد از واحدهای صنعتی داریم، هم در بحث اختصاص دادن فضای کار و هم اختصاص فضای آزمایشگاهی مناسب با آن ها امکان همکاری داریم.

رنجبران توسعه صنایع را یکی از رسالت های دانشگاه دانست و ابراز داشت: تیم های تخصصی و اساتید مجربی داریم که با واحدهای صنعتی ارتباط خوبی دارند و استفاده از پتانسیل آن ها از مزیت هایی است که می تواند برای واحدهای صنعتی فراهم کند.

وی با بیان اینکه آینده کشور وابسته به ارتباط دانشگاه و صنعت است، افزود: اگر از اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب و تزریق امید به جامعه صحبت می کنیم، یکی از نقش های پررنگ مربوط به دانشگاه هاست.

حلقه مفقوده قطعه سازی و خودروسازی در آذربایجان شرقی

یک پژوهشگر و مدیر واحد قطعه سازی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه معیار سنجش در کل دنیا استانداردهاست، گفت: در کشور ما تعداد استانداردهای اجباری که روی قطعات خودرو نصب شده بسیار تعداد کمی است و عموما برگردان استانداردهای خارجی است که مربوط به ۵۰ سال قبل است.

نظامی افزود: از سازمان استاندارد خواستیم خودمان هم در تدوین استاندارد ورود کنیم، صنعت ما از صنعت دنیا فاصله دارد چرا که هیچ ارتباطی بین واحدهای تولیدی و دانشگاهی نیست.

وی اظهار داشت: بین قطعه سازی و خودروسازی، فاز دیگری به نام مجموعه سازی وجود دارد، اما در استان آذربایجان شرقی در این زمینه ضعف داریم، قطعات خودروسازی باید مونتاژ شده و تبدیل به موتور شود.

به گفته این پژوهشگر باید تغییر نگرش داشته باشیم، توانمندی صادرات را پیدا کرده ایم اما باید افق دید را بلندتر کنیم، رقبای ما تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی باید باشند.

نظامی تاکید کرد: قطعاتی در استان ما تولید می شود که از قطعات وارداتی به مراتب با کیفیت تر هستند، انرژی رایگان و مواد اولیه و نیروی انسانی ارزان قیمتی که در ایران وجود دارد مزیت های رقابتی ما محسوب می شود.

نگارش پایان نامه های دانشجویی با موضوع قطعه سازی

همچنین یکی دیگر از مدیران واحدهای قطعه سازی تبریز نیز عنوان کرد: وقتی وارد شهرک صنعتی می شویم یک کارخانه تابلو ندارد، در صورتی که واحدهای تولیدی باید در نمایشگاه های مختلف شرکت کرده و اقدام به بازاریابی کنند.

عبدی ارتباط با علم را نیاز مبرم صنعت قطعه سازی دانست و افزود: براین اساس با دانشگاه تبریز هماهنگ شدیم تا با دانشجویانی که به دنبال نگارش پایان نامه هستند، ارتباط بگیریم تا به صورت عملی روی پروژه های ما کار کنند و این یکی از راه های توسعه صنعت قطعه سازی است تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی همچنین گفت: هم اکنون در قطعات تراکتور به ۴ کشور عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای آفریقایی صادرات داریم، وقتی فروش نفت در مملکت کم شده، صادرات غیرنفتی بسیار می تواند راهگشا باشد.

مدیر یکی از واحدهای قطعه سازی تبریز عنوان کرد: در زمینه قطعات تراکتور، امسال بیش از ۳۰ درصد فروش واحد ما به صادرات اختصاص پیدا کرده و همین نقطه قوت ما شده است.

چراغ صنعت قطعه سازی باید روشن بماند

اگر نتوانیم ماشین آلات را بروز کنیم توان رقابت در همه بازارها از دست ما خارج شده و صادرات نیز با مشکل مواجه خواهد شد، اگر نوسانات بازار ارز، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، بالا بودن نرخ بهره بانکی و کمبود منابع مالی هم به مشکلات ما اضافه شود، می شود نورعلی نور که از هزاران ظلمت و تاریکی بدتر است.

باید چراغی افروخت براین اساس، تشکیل کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با اعضای صنعت قطعه سازی، توجه بیشتر به مجموعه سازی، تلاش برای برندسازی و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، مثل شمعی در تاریکی، ظلمت ها را شکسته و چراغ ها یکی یکی با تامین مواد اولیه، تزریق نقدینگی، تسهیل ورود مواد اولیه به کشور و تخصیص ارز به قطعه سازان برافروخته خواهد شد.

در صنعت خودروسازی، داشتن قطعات باکیفیت می تواند باعث بهره وری بیشتر خودروهای ساخته شده شود، این دقت و کیفیت، تنها با در اختیار داشتن طراحان حرفه ای، پرسنل کارآمد، مدیریتی قوی درکنار استفاده از بروزترین ابزار روز ساخت قطعات ماشین آلات صنایع خودروسازی امکان پذیر خواهد بود.

گزارش: بیت اله احمدی

کد خبر: ۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha