۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
بازار ایلام تنظیم نیست
یادداشت؛

بازار ایلام تنظیم نیست

ایلام- «کمبود، سوء استفاده و گرانی برخی از کالاهای اساسی در استان ایلام و در آستانه عید نوروز باعث مشکلات زیادی برای مردم استان شده است»این جملات بخشی از یادداشت جبار صفربیگی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

جبار صفربیگی؛ بازارمتاسفانه بازار ایلام در آستانه عید شاهد صف های طویل مردمی برای دریافت مرغ و روغنی است که ثبات قیمت ندارد و کمبودش در بازار بیداد می کند و کار به جایی رسیده است که تصاویر این صف های تاسف بار در روزنامه های سراسری و حتی برخی از شبکه های جهانی نیز انتشار یافته است.

این روزها برخی‌ها کرونا را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌دانند اما کرونا هم در برابر محتکران و دلالان حرفی برای گفتن ندارد.

متاسفانه چند ماهی است مشکل  کمبود روغن نباتی و در کنار آن مرغ به گوش می‌رسد که مسئولان اداره صمت و ستاد تنظیم بازار بارها و بارها آن را منکر شده‌اند در صورتی که مشاهدات میدانی و صف های طولانی جلوی فروشگاه ها کاملا عکس گفته مسئولان را بیان می کند.

در برخی فروشگاه‌ها نیز  روغن خوراکی دوبرابر قیمت روی جلد عرضه می شود. همچنین در روزهای کرونایی شهروندان در صف های طولانی منتظر خرید روغن هستند و در برخی فروشگاه ها روغن با کد ملی عرضه می شود

حال سوال اینجاست که چرا روغن های دولتی که باید به نرخ دولتی در فروشگاه ها به فروش برسد، سر از بازار آزاد درمی آورد و جالب است که هیچ مسئولی هم بر عملکرد فروشگاه ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن های دولتی را در بازار گران تر می فروشند.

این گزارش حاکیست اغلب قفسه های روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایلام خالی بوده و شهروندان از نایاب بودن این ماده خوراکی در شهرایلام ناراضی هستند.

بازار ایلام تنظیم نیست

در برخی فروشگاه‌ها نیز  روغن خوراکی دوبرابر قیمت روی جلد عرضه می شود. همچنین در روزهای کرونایی شهروندان در صف های طولانی منتظر خرید روغن هستند و در برخی فروشگاه ها روغن با کد ملی عرضه می شود.

آنچه در این میان مطرح می شود این است که مقصر واقعی کیست؟ مردم یا مسئولان. مردمی که با شایعه نبود یا کمبود چیزی به جای انصراف از خرید، صف های طولانی برای خرید بیش از حد کالا و انبار آن در منازل اقدام می کنند یا برخی از مغازه دارانی که به جای معترض شدن به افزایش بی رویه قیمت ها دست به احتکار زده و وضعیت را بدتر می سازند یا مسئولانی که نظارت صحیحی بر بازار نداشته، که تمام این موارد منجر به بی نظمی در بازار و رعایت نشدن شان و منزلت و حقوق شهروندی آنان می شود.

علاوه بر کمبود کالاها، گرانی نیز در کالاهای مختلف برای مردم محروم ایلام مشکلات زیادی به وجود آورده است، به عنوان مثال افزایش روزانه قیمت محصولات لبنی در حالی است که لبنیات یکی از مهم ترین نیازهای مصرفی بدن انسان است اما با توجه به این که قیمت آن در هر تولید تغییر می کند احتمالا جزو کالاهایی است که از سبد مصرفی خانوار استان حذف خواهد شد.

در شرایطی که بیشتر کالاهای اساسی کاملاً داخلی هستند ربطی به تحریم ها هم ندارد به راحتی می توان قیمت آن را کنترل کرد اما به نظر می رسد دست های پشت پرده مانع از این افزایش قیمت های سرسام آور می شوند

بررسی های میدانی نشان می داد تولید کنندگان محصولات مختلف بی سر و صدا از یک طرف حجم محصولات خود را کاهش داده و از طرف دیگر قیمت آن را افزایش داده بودند.

این روزها مردم به این نتیجه رسیده اند که اگر مسئولان بخواهند معیشت مردم را بهبود ببخشند قطعامی توانند اما متاسفانه اقدام عملی برای بهبود معیشت مردم از سوی آنها انجام نمی گیرد.

بازار ایلام تنظیم نیست

در شرایطی که بیشتر کالاهای اساسی کاملاً داخلی هستند ربطی به تحریم ها هم ندارد به راحتی می توان قیمت آن را کنترل کرد اما به نظر می رسد دست های پشت پرده مانع از این افزایش قیمت های سرسام آور می شوند.
 
 در این زمینه ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی در زمینهٔ کنترل قیمت کالاها، اختکار و سوء استفاده دلالان، بازار را با حساسیت بیشتری رصد کرده و با افزایش قیمت‌های غیرقانونی برخورد کنند و ستاد تنظیم بازار نیز با تعیین و تصویب به‌موقع قیمت‌ها از افزایش غیرمنطقی قیمت و ایجاد هرج‌ومرج در این بخش جلوگیری کند.

مسئولان همچنین به سوالات مردم در مورد خصوص گرانی و کمبود کالاهای اساسی پاسخ مناسبی ارائه دهند، تا مردم و شهروندان ایلامی در خصوص اقدامات مسئولان مطلع شوند و با این صف ها و تجمع هایی که برای گرفتن روغن و مرغ و زیر دست و پا ماندن مردم بیشتر از این به شخصیت شهروندان توهین نشود و کار به جایی نرسد که حتی شبکه های جهانی نیز این صحنه ها را به انتشار گذاشته و شان و شخصیت شهروندان زیر سوال برود.

کد خبر: ۷۷٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha