۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
ترکیه و آلمان مقصد کاتالیست‌ بازیافتی ایران! | تهدید ممنوعیت واردات مواد اولیه با انتشار خبر بازیابی فلزات گرانبها
یک تولید کننده کاتالیست خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ترکیه و آلمان مقصد کاتالیست‌ بازیافتی ایران! | تهدید ممنوعیت واردات مواد اولیه با انتشار خبر بازیابی فلزات گرانبها

مولوی زاده، تولیدکننده کاتالیست خودرو با اشاره به اینکه بخش زیادی از کاتالیست‌های بازیافتی که حاوی فلزات گرانبها هستند توسط ترک‌ها خریداری و از طریق قاچاق به این کشور و در نهایت به آلمان ارسال می‌شود، گفت: حجم کاتالیست بازیافتی در کشور بسیار است اما توجهی به آن نمی‌شود.  

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری مبنی بر اجرای پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست‌های مستعمل توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد که بر این اساس بیش از ۹۵ درصد از فلزات گران بهای کاتالیست‌های مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی می‌شود. هرچند انتشار این خبر می‌تواند به ظاهر مسرت بخش باشد که بالاخره برای رفع معضل تامین فلزات گرانبهای مصرفی در کاتالیست خودرو اقدام اساسی شده است اما در عمل دل تولید کنندگان از عدم اطلاع کافی برخی کارشناسان و مسئولان در این خصوص به درد آورده است.

چرا که کاتالیست را می‌توان یک تکه جواهر نصب شده در خودرو تلقی کرد، زیرا مجهز به انواع فلزات گرانبها بوده و بازار داغی برای قاچاقچیان و سودجویان فراهم کرده است. موضوعی که نوید مولوی زاده، تولیدکننده کاتالیست خودرو در گفت و گو با بازار درباره آن توضیح می دهد.

ترکیه و آلمان مقصد کاتالیست‌ بازیافتی ایران! | تهدید ممنوعیت واردات مواد اولیه با انتشار خبر بازیابی فلزات گرانبها

موضوع مهم اینجاست که این بازیافت های‌تک و مهم نیست. همین حالا در کشور چند شرکت درحال انجام آن هستند و شرکت‌های دانش بنیان هم به این عرصه راه یافتند

* به تازگی خبری در خصوص بر اجرای پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست‌های مستعمل توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس منتشر شده، با توجه به اینکه فلزات موجود در کاتالیست از ارزش بالایی برخوردار است این بازیافت تا چه میزان به تولید شما کمک می کند؟ این موضوع برای نخستین بار در صنعت انجام شده است؟
این نخستین بار نیست که فلزات گرانبهای کاتالیست استخراج می شود و پیش از انتشار این خبر نیز بازیافت این فلزات توسط چندین شرکت بسیار حرفه‌ای در حال انجام بوده است. اما در خصوص انتشار خبر مذکور باید بگویم که شاید به دلیل اطلاعات نداشتن مردم اطلاع رسانی انجام شده است.

موضوع مهم اینجاست که این بازیافت «های‌تک» و مهم نیست. همین حالا در کشور چند شرکت درحال انجام آن هستند و شرکت‌های دانش بنیان هم به این عرصه راه یافتند. خودروساز مربوطه نیز تا جایی که اطلاع دارم با جهاد دانشگاهی تربیت مدرس روی این موضوع کار می‌کردند. قرار بود که محصول تولید شده آن‌ها جهت دریافت تاییدیه برای ما ارسال شود تا بگوییم مناسب استفاده در کاتالیست خودرو هست یا خیر.

ترکیه و آلمان مقصد کاتالیست‌ بازیافتی ایران! | تهدید ممنوعیت واردات مواد اولیه با انتشار خبر بازیابی فلزات گرانبها

*اشاره کردید که قرار بوده ثمره تحقیقات خودروساز و جهاد دانشگاهی برای شما ارسال شود و بررسی کنید که آیا امکان استفاده مجدد از این فلزات گرانبها در تولید کاتالیست هست یا نه، با توجه به توضیحی که دادید آیا از بازیافت موادکاتالیستی برای شما موادی ارسال شده که بتوانید تست کنید؟
هنوز یک گرم مواد از این شرکت به دست ما نرسیده که تست کنیم و تاییدیه دهیم. ضمن اینکه تایید دهیم باید به شراکت خودروساز با این شرکت مورد بررسی قرار داد.

البته این نکته حائز اهمیت است که خودروساز تعدادی کاتالیست مستعمل از خط را به جهاددانشگاهی داده و اقدام به بازیافت کرده و اگر این مواد مورد تایید ما هم باشد همچنان نمی توان انتظار کاهش ارزبری را داشته باشیم. هر چند که این موضوع در سال ۹۷ نیز مطرح شده بود، این خبرها چرا باید دوباره تکرار شود؟

در کشور واحدهای متعدد و متفاوتی اقدام به بازیافت مواد گرانبهای کاتالیست می‌کنند. چون این موضوع را شخصی کنترل نمی‌کند، خریداران ترک به کشور آمده و خرید انجام می دهند و بعد از قاچاق به ترکیه، مواد بازیافتی را آلمان می‌فرستند

* به عنوان یک تولید کننده کاتالیست خودرو بفرمایید چه مقدار کاتالیست برگشتی باید داشته باشیم که بتواند سبب قابل توجه بودن آن برای تولید کنندگان شود؟
هر کاتالیست که بر روی خودرو نصب می شود باید ۱۰۰ هزار کیلومتر بعد آن را تعویض شود، در کشور حجم بازیافت فراوانی داریم و بخشی زیادی از کاتالیست ها به صورت قاچاق به سمت ترکیه می‌رود. این درحالی است که در کشور واحدهای متعدد و متفاوتی اقدام بازیافت مواد گرانبهای کاتالیست می‌کنند. چون این موضوع را شخصی کنترل نمی‌کند، خریداران ترک به کشور آمده و خرید انجام می دهند و بعد از قاچاق به ترکیه، مواد بازیافتی را آلمان می‌فرستند.

در کل حجم کاتالیستی که امکان بازیافت دارند خیلی بالا است و خوب هست که  فرآیند بازیافت را انجام دهند. اما چندان موافق انتشار این اخبار در سطح گسترده نیستیم؛ چراکه انتشار آن‌ها منجر به ضربه زدن به تولید کننده می شود زیرا این مساله مانع از ورود مواد اولیه به کشور خواهد شد.

کد خبر: ۷۷٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha