۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
سبز شدن بازار بورس بعد از مدتها قرمزپوش بودن| بورس به تعادل بیشتر می‌رسد
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سبز شدن بازار بورس بعد از مدتها قرمزپوش بودن| بورس به تعادل بیشتر می‌رسد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال رسیدن به تعادل است، تصریح کرد: حفظ عواملی مانند بالا رفتن نرخ نفت و فلزات گرانبها می‌تواند بورس را مثبت نگه دارد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: صبح امروز بازار سرمایه کار خود را با رویی سرخ آغاز کرد و صف‌های فروشی که از روزهای قبل شکل گرفته بودند، امروز هم فشارهای اولیه را به بازار وارد کردند. با این حال، پس از جمع شدن این صف‌های فروش بود که اقبال بازار دوباره به سمت سهم‌های بزرگ متمایل شد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، امروز با ارزنده‌تر شدن سهم‌های بزرگ بازار تمایل به خرید این سهم‌ها بیشتر شده است و از طرفی، حمایت از بازار به دلیل آزاد شدن منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر، بیشتر شده است.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار بعد از گذراندن یک ریزش ۵ دقیقه‌ای دوباره شروع به بالا آمدن کرد. با تشکیل صف خرید برای سهم‌های بزرگ، این شاخص دوباره جان تازه‌ای گرفت و توانست تا انتهای معاملات، ۵ هزار و ۸۶۳ واحد رشد کند و روی خانه یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۸۷ واحدی قرار بگیرد. در این میان، شاخص کل هم‌وزن نیز که در ابتدا با رشد سهام کوچک بازار، رشد کرد، در ادامه معاملات، پنج دقیقه صعود و پنج دقیقه سقوط را تجربه کرد تا اینکه در آخر ۹۲ واحد افت کرد و به ۴۳۰ هزار و ۸۵۱ واحد رسید.

امروز، شاخص فلزات اساسی هم جان دوباره به خود گرفت. با اینکه سهم‌های این گروه بیشتر قرمز رنگ شده بودند، سهم‌های ارزنده و بنیادی این بازار، سبز شده بودند و با کمتر شدن تدریجی عرضه‌ها، این شاخص توانست خود را از بند سرخی رها کند و دست در دست شاخص کل بورس رشد کند. شاخص فلزات اساسی در انتهای معاملات رقم ۸۷۲ هزار و ۹۹۴ واحد را نشان می‌داد چون امروز ۸ هزار و ۸۲ واحد رشد کرد.

نمادهای «اپال»، «برکت»، «شپنا»، «شستا»، «فملی»، «شتران» و «وتجارت» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند در صورتی که نمادهای «فولاد»، «وغدیر»، «فخوز»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فملی» و «وامید» بیشترین اثر منفی را روی روند حرکت شاخص داشتند.

نمادهای فولادی امروز با وجود استقبال خوب، هم قرمز در میان خود دیدند و هم سبز. در بین نمادهای سبزپوش فولادی، «فجر»، «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. سهام نمادهای «کگل» و «کچاد» در گروه کانه‌های فلزی سبز به تن کردند، ولی بهترین عملکرد از لحاظ خرید و فروش به گروه فرآورده‌های نفتی قرار گرفت که چراغ‌های سبز تابلوی تالار شیشه‌ای را به خود اختصاص داده بودند.

نفتی ها بازگشتند بورس بازگشت
مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با علل رشد امروز بازار اظهار کرد: امروز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی دیگر از بورس خارج شد بنابراین، بازار مثبت امروز قطعاً حمایتی بود و در این میان، حمایت از  بازار امروز بر پایه رشد نرخ جهانی نفت منطقی بود و می‌توان گفت که نرخ‌های جهانی نفت نزدیک به ۷۰ دلار، این حمایت حقوقی را توجیه پذیرتر نمود.

وی با اشاره به اینکه حجم معاملات حقیقی و حقوقی دیروز و امروز یک ویژگی عمده داشتند و آن هم انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها برای حمایت از بازار بود، تصریح کرد: از صنایع بزرگ، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها  را عمدتا حقیقی‌ها خریدند و در برخی صنایع مثل فلزی و معدنی  سهم حقیقی و حقوقی متوازن بود و سایر صنایع بزرگ هم با حمایت حقوقی معامله شدند و در نهایت، حقیقی‌ها ادامه کار را در دست گرفتند و با این وجود، با کاهش نرخ ارزها، صنعت دارو هم بیشترین توجه و نقدینگی حقیقی‌ها را به خود جذب کرد باعث شد حجم معاملات خرد بیش از پنج هزار میلیاردی پیک یک هفته اخیر شود ولی همچنان با حجمی که رونق بازار را نوید دهد، فاصله بسیاری داریم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد نرخ نفت هم برای اقتصاد نفتی ایران و هم برای  بورس اهمیت بسیار دارد چراکه قیمت‌های بالای نفت در برخی صنایع مثل پالایشی اثرمستقیم گذاشته و حاشیه سودشان را افزایش می‌دهد و در برخی دیگر مثل شیمیایی و پتروشیمی به واسطه افزایش متناسب نرخ محصولاتشان مثل متانول، اوره و آمونیاک، اروماتیک‌ها و ...  به طور غیر مستقیم به نفع صنعت است.

قلی‌پور افزود: از سوی دیگر، افزایش درآمدهای نفتی دولت فشار تأمین مالی دولت برای جبران کسری بودجه در بورس را کاهش می‌دهد، افزایش درآمد دولت به واسطه توزیع این درآمد دراقتصاد، طرف تقاضا در اقتصاد را تحریک می‌کند، مطالبات صنایع از دولت را نقد نموده  و رونق اقتصادی کشور را در پی دارد، اما تورم هم معمولا به اقتصاد وارد می‌شود که برای بورس اثر افزایشی دارد و همچنین، نرخ بالای نفت اثر مثبت بر سایر فرآورده‌های نفتی و میعانات و گاز صادراتی کشور نیز دارد.

وی درباره عوامل تأثیرگذار بر حفظ روند صعودی بازار سهام تأکید کرد: ادامه رشد نرخ نفت، بالا ماندن نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها، عدم کاهش نرخ ارزهای خارجی و عدم رشد هزینه‌های صنایع در بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند بورس را مثبت نگه دارد ولی تقویت ریال و بالا ماندن نرخ بهره همچنان بزرگترین تهدیدات احتمالی برای بورس هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی بازار فردا خاطرنشان کرد: بازار فردا متعادل خواهد بود؛ البته، باید تحولات بازار ارز را نیز رصد کرد زیرا اگر تقویت ریال تا آخر هفته ادامه یابد، مانعی جدی برای رشد بازار خواهد بود و با این حال، فعلا صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی و دارویی صنایع لیدر خواهند بود و احتمالا با تقویت ریال هفته بعد نوبت صنعت خودرو برای خروج‌ از فشار عرضه باشد. صنایع فلزی و معدنی  نیز احتمالا تحت الشعاع تقویت ریال به سایه می‌روند.

کد خبر: ۷۷٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha