۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
برنامه چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی در ۸ بخش صنعتی

برنامه چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی در ۸ بخش صنعتی

تاکید پکن بر تولید پیشرفته بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه پنج‌ساله چهاردهم کشور است که اهداف اقتصادی و توسعه کشور را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بیان می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از چین‌نگار، چین روز جمعه از یک طرح جامع برای ارتقاء توانایی‌های تولیدی خود تا سال ۲۰۲۵ در ۸ حوزه اولویت‌دار و رونق بخشیدن به رقابت جهانی خود در بحبوحه اختلاف با ایالات متحده رونمایی کرد.

این طرح که در جلسه سالانه نهاد عالی قانون‌گذاری کنگره ملی خلق چین معرفی شد بر توسعه عناصر خاکی کمیاب و مواد ویژه، رباتیک، موتور هواپیما، وسایل نقلیه جدید انرژی و اتومبیل‌های هوشمند، تجهیزات پیشرفته پزشکی و داروهای نوآورانه مانند واکسن‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات اصلی مورد استفاده در کشتی‌سازی، هواپیمایی، راه‌آهن سریع‌السیر و کاربردهای صنعتی سیستم ماهواره ناوبری جهانی China Beidou متمرکز است.

دولت در برنامه ۱۴۲ صفحه‌ای پنج‌ساله توسعه چهاردهم خود اعلام کرد: ما باید سهم تولید را در اقتصاد کل پایدار نگه داریم و مزیت‌های رقابتی چین را در این بخش افزایش دهیم. این برنامه باید به تصویب اعضای سه هزار نفری کنگره خلق چین برسد.

تاکید پکن بر تولید پیشرفته بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه پنج‌ساله چهاردهم کشور است که اهداف اقتصادی و توسعه کشور را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بیان می‌کند.

تمرکز دوباره چین بر تولید پیشرفته، در میان اعتراض‌های واشنگتن و بروکسل، نشان‌دهنده عزم دولت چین برای پیگیری تحول پیشرفته در این بخش است. این روند به جبران افزایش هزینه‌های تولید، تقویت موقعیت کشور در زنجیره‌های تأمین جهانی، کاهش اتکا به فناوری‌های خارجی و افزایش رقابت آن در برابر ایالات متحده کمک می‌کند.

آخرین استراتژی تولید چین در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها می‌دهد سنای آمریکا در حال بررسی ۳۰ میلیارد دلار بودجه در لایحه جدید برای افزایش رقابت در برابر چین است.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از یک منبع کنگره، قانون‌گذاران آمریکا قصد دارند این بسته را که شامل عناصر دیگری برای تقویت بخش فناوری آمریکا است، در ماه آوریل به رأی‌گیری برسانند.

چین طبق برنامه پنج‌ساله جدید، توانمندی ضعیف خود را در اجزای اصلی، نرم‌افزار، مواد و سیستم‌های بنیادی اصلاح خواهد کرد. پکن گفته که یک زنجیره ارزش صنعتی ایجاد خواهد کرد که نوآورانه‌تر، ایمن‌تر و با ارزش افزوده بالاتر باشد که به تقویت رقابت در راه‌آهن سریع‌السیر، تجهیزات الکتریکی، انرژی‌های جدید و کشتی‌سازی کمک می‌کند. همچنین تاکید شده که بخش‌های اصلی زنجیره ارزش باید در داخل چین باقی بمانند.

پیش‌نویس برنامه ارائه‌شده به کنگره خلق چین همچنین پیش‌بینی می‌کند صنایع نوپا ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته باشند و ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به خود اختصاص دهند.

کد خبر: ۷۷٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha