۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
بازفعال سازی واحدهای صنعتی غیرفعال در کشور
در نشست اعضای فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک تاکید شد

بازفعال سازی واحدهای صنعتی غیرفعال در کشور

نشست مشترک اعضای فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این نشست که با حضور رئیس، اعضای هیأت رئیسه و کارگروه‌های تخصصی فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مدیرعامل و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان در حوزه توسعه خوشه‌های کسب و کار، ارتقاء کمی و کیفی شهرک‌های صنعتی و بازفعال سازی واحدهای صنعتی غیرفعال در کشور پرداختند و پس از آن به سئوالات نمایندگان پاسخ دادند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح جزئیات این نشست اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نشست درخصوص شناسایی خوشه‌های کسب و کار، پیاده سازی پروژه‌های توسعه‌ای، اولویت‌ها، زیرساخت‌های فراهم شده برای خوشه‌ها در شهرک‌های صنعتی و برنامه‌های بازفعال سازی و ارتقاء صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، به طرح سئوالات خود پرداختند.

علی رسولیان افزود: در ادامه، پس از معرفی خوشه‌های کسب و کار، به تشریح مدل جهانی یونیدو که در کشورهای مختلف و از جمله نزدیک به دو دهه است در ایران پیاده سازی شده و اهداف مشخصی را از طریق شبکه سازی دنبال می‌کند، بر اساس احصاء زنجیره ارزش، نقاط فشار، گلوگاه‌ها و حلقه‌های مفقوده شناسایی و با کمک شبکه‌ها، BDS ها و سرویس دهنده‌های کسب و کار به ارتقاء بهره‌وری صنایع پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: سپس در پاسخ به درخواست نمایندگان حاضر در نشست، به مصادیق و نمونه‌های مختلفی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موفق شد در یک زنجیره کسب و کار، حلقه‌های مفقوده را شناسایی و نقاط فشار را برطرف نماید اشاره شد که مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: پس از آن چگونگی انتخاب خوشه‌های کسب و کار و تدوین نقشه خوشه‌های صنعتی استان‌ها تشریح و مقرر شد نمایندگان پس از دریافت اطلاعات کامل، نسبت به پیگیری و فعال سازی نهادهای هماهنگ کننده مربوط با استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی اقدام نمایند.

رسولیان بیان کرد: وضعیت خوشه‌های صنعتی استان‌ها نیز در ادامه این نشست مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی از ۳۴ پروژه توسعه خوشه‌ای در دست اجرا و ۱۱۰ خوشه خاتمه یافته ارائه شد و پس از آن چگونگی اجرای پروژه بر اساس مداخله سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، آموزش عاملین توسعه و برنامه‌های عملی طول دوره پروژه مانند نمایشگاه، آموزش، ایجاد مراکز نوآوری و طراحی و ... تبیین شد.

وی گفت: در ادامه این نشست توضیح داده شد که در شهرک‌های صنعتی تخصصی رویکرد این است که کل زنجیره را ببینیم، ولی تا امروز برای یک خوشه صنعتی شهرکی ایجاد نکرده‌ایم، اما مصادیقی وجود دارد که برخی از کسب و کارها، از جمله خوشه مبلمان، خوشه محصولات کنجدی و ... زون‌های تخصصی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درخصوص رفع مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی نیز با اشاره به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته و همچنین محدودیت‌های قانونی موجود در هزینه کرد شهرک‌های صنعتی واگذار شده به شرکت‌های خدماتی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست شد با رفع ایرادات و تصویب نهایی قانون مالیات بر ارزش افزوده، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در ارتقاء کیفی شهرک‌ها و نواحی صنعتی یاری‌گر باشند.

رسولیان اضافه کرد: در بخش دیگر این نشست به تشریح برنامه واگذاری اراضی فسخ شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخته و از طرحی خبر داده شد که شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها بتوانند زون‌های صنعتی یا مجتمع‌های کارگاهی را تجهیز نمایند تا واحدهای فناور که بنیه مالی کمتری داشته یا فضای کمتری را نیاز دارند، در این اراضی مستقر و به ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه بپردازند.

وی ادامه داد: درخصوص راه اندازی و فعالیت کلینیک‌های کسب و کار در شهرک‌های صنعتی نیز گزارشی ارائه شد که بر اساس آن، کلینیک‌ها در ۹ حوزه تخصصی و با استفاده از ظرفیت ۶۰۰ مشاور در ۲۸ استان کشور، خدمات مشاوره‌ای لازم را به کسب و کارها ارائه و از این طریق پایش واحدهای صنعتی نیز انجام می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: در این نشست همچنین به بازنگری اساسنامه این سازمان و سیر مراحل پایانی آن برای تصویب در هیأت دولت نیز اشاره شد تا از آن طریق موضوع مشارکت و سرمایه گذاری با بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تحقق و بخشی از مشکلات موجود مرتفع شود.

رسولیان با اشاره به برنامه جامع ساماندهی و استقرار بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، از جمله صنوف آلاینده، مزاحم، مشاغل پرترافیک، برخی از عمده فروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های بزرگ چند منظوره و نمایشگاه‌های خودرو در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنفی، از برنامه‌ریزی سازمان متبوع خود برای شناسایی، مکان یابی و تهیه طرح‌های توجیهی و نقشه جامع استقرار اصناف بر اساس مدل زنجیره ارزش به منظور تغییر طراحی‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود و یا احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی ویژه اصناف با هدف انتقال و استقرار اصناف، تأمین و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود و تخصصی ویژه اصناف در این نشست خبر داد.

گسترش مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی از صنایع کوچک و متوسط به صنوف و تشکل‌های صنفی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی، ضمن خدمت و مهارتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، بهبود فنآوری، توسعه بازار و صادرات، صدور مجوز احداث و ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی ویژه اصناف برای متقاضیان بخش خصوصی، نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی و همکاری در زمینه تأمین مالی SME ها، از دیگر مباحث مورد گفت‌وگو در نشست فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

کد خبر: ۷۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha