۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کمبود سیمان در بازار خراسان جنوبی؛ نیازی که صادرات می شود
گزارش بازار؛

کمبود سیمان در بازار خراسان جنوبی؛ نیازی که صادرات می شود

بیرجند- شهروندان خراسان جنوبی برای تأمین سیمان مورد نیاز برای ساخت و ساز با مشکلاتی رو به رو هستند و برخی از کارخانه‌ها به واسطه سود بیشتر ترجیح بر صادرات سیمان تا توزیع آن در داخل استان را دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بعد از سال‌ها و با سختی و ذره ذره پس انداز کردن، زمینی خریده‌اند و حالا با هزار امید و آرزو مشغول ساخت و ساز هستند ولی هر روز گرانی یکی از مصالح ساختمانی مانعی برای سرعت بخشیدن به خانه‌دار شدنشان ایجاد می‌کند.

یک روز سخن از گران‌شدن آهن و در و پنجره است و روزی هم کمبود سیمان و شایعه گران شدن آن موجب نگرانی‌شان می‌شود.

شایعاتی که شهروندان را نگران می‌کند
مدتی است که مردم در خراسان‌جنوبی برای تهیه سیمان با مشکلاتی رو به رو هستند و از طرف دیگر شایعاتی که هر روز از گران‌شدن قیمت سیمان به گوش می‌رسد موجب نگرانی آن دسته از افرادی می‌شود که در حال ساخت و ساز خانه هستند.

چندی پیش مشکلاتی که در زمینه سوخت نیروگاه ها و به تبع آن قطعی برق کارخانه های سیمان به وجود آمد کل کشور و همچنین خراسان‌جنوبی را در حوزه سیمان با کمبودهایی مواجه کرد که رفع آن همت و تلاش مسئولان را می‌طلبد.

جلیل چاجی نائب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار در این زمینه اظهارکرد: متأسفانه به واسطه قطعی برق کارخانه‌های سیمان سفارشات انباشته شد و برای مدتی در استان در زمینه تأمین سیمان با مشکل رو به رو شدیم.

وقتی صادرات سودآورتر از تأمین نیاز داخل است!
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت سیمان کیسه‌ای ۲۲ هزار تومان است، بیان‌کرد: کارخانه‌های سیمان در مقطعی سیمان تحویل نمی‌دادند و اینطور که شنیدیم، می‌گفتند وقتی که ما هر تن سیمانی را ۶۰۰ هزار تومان صادرات می‌کنیم چرا با نصف قیمت در داخل استان توزیع کنیم.

نائب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با بیان اینکه با همکاری سازمان صمت و استانداری این مشکل را حل کردیم، گفت: در حال حاضر یکی از کارخانه‌های سیمان می‌گوید کوره ما خراب شده و برای همین سیمان تحویل نمی‌دهد.

چاجی اظهارکرد: البته به نظر من این موضوع نیز یک بهانه برای تحویل ندادن است چرا که مگر ممکن است یک کارخانه سیمان دپوی محصول نداشته باشد.

وی در زمینه تأثیر کاهش سیمان در بازار بر ساخت و سازها یادآور شد: هر چند سیمان در ساخت و ساز یک آیتم و مؤلفه مهم است ولی نه آنقدر که بتواند کار را به تعطیلی بکشاند و موضوعات مهمتری به جز سیمان در کاهش ساخت و سازها تأثیر دارد.

علیرضا اکبری مطلق مدیرعامل و عضو هیئت مدیره یکی از کارخانه‌های سیمان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: ما هیچ کاهش تحویلی نداشته‌ایم و در حال حاضر روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن سیمان تحویل می‌دهیم.

شنیده‌هایی از ترجیح سود بر تأمین نیاز هموطنان
وی گفت: هر چند ما هم شنیده‌ایم برخی از کارخانه‌های سیمان به واسطه سود بیشتر ترجیح بر صادرات سیمان تا توزیع آن در داخل استان دارند ولی مجموعه ما اینگونه نبوده است چرا که به واسطه برخی مشکلات حمل و نقل تا چندی پیش اصلا صادرات نداشته‌ایم.

مدیر عامل یکی از کارخانه‌های سیمان خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ممکن است برخی از نمایندگی‌ها اعلام کنند که ما نسبت به گذشته سیمان کمتری تحویل می‌گیریم که این مسئله به واسطه آن است که دیگران زودتر وارد سامانه شده‌اند.

اکبری مطلق با بیان اینکه قطعی برق کارخانه‌ها برای مجموعه ما نیز مشکلاتی ایجاد کرد، یادآور شد: با این حال تلاش کردیم در تولید و توزیع مشکلی به وجود نیاید.

قطعی برق و کمبود سیمان
الیاس جویبان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به جهت برخی از مسائل سیمان خراسان‌جنوبی از سایر استان‌ها نیز تأمین می‌شود، بیان‌کرد: به جهت مشکلاتی که در تأمین سوخت نیروگاه‌ها وجود داشته، نیروگاه‌ها با قطعی برق رو به رو شدند و سوخت مورد نیاز کارخانه‌های سیمان در کل کشور با مشکل رو به رو شد.

اینکه قرار است قیمت هر کیسه سیمان به ۴۰ هزار تومان برسد تنها یک شایعه است و هرگونه افزایش قیمت سیمان باید در کارگروه تنطیم بازار کشوری تأیید و سپس ابلاغ شود

وی ادامه داد: البته این مشکل در خراسان‌جنوبی رفع شده است و کارخانه‌های سیمان ما مطابق توزیعی که در ماه‌های گذشته داشته‌اند در حال حاضر نیز توزیع دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: برخی از کمبودها نیز مربوط به سایر استان‌های کشور بوده است که به طور طبیعی تا حدی استان ما را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

قیمت سیمان در استان افزایش نمی‌یابد
جویبان با اشاره به اینکه قیمت سیمان در داخل استان هیچ تغییری نکرده است، یادآور شد: اینکه قرار است قیمت هر کیسه سیمان به ۴۰ هزار تومان برسد تنها یک شایعه است و هرگونه افزایش قیمت سیمان باید در کارگروه تنطیم بازار کشوری تأیید و سپس ابلاغ شود.

وی گفت: در حال حاضر در کارگروه تنظیم بازار کشور افزایش قیمت سیمان در دستور کار نیست.

مشیرالحق عابدی، معاون امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با بازار اظهارکرد: مشکلی که در حوزه سیمان برای خراسان‌جنوبی به وجود آمد به علت قطعی برق کارخانه‌های سیمان بود.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی نیز مشمول قطعی برق کارخانه‌های سیمان به صورت مقطعی بود، بیان‌کرد: امیدواریم با رفع مشکل تولید سیمان در سطح کلان و در خراسان‌جنوبی به روال قبل برگردد و این مشکل در حال پیگیری است.

پیگیری مشکل یکی از کارخانه‌های سیمان
گفتنی است استاندار خراسان‌جنوبی چندی پیش در سفر به درمیان و بازدید از یکی از کارخانه‌های سیمان خراسان‌جنوبی از آزادسازی ۱۸۶ میلیارد تومان از وثایق این کارخانه در راستای رونق تولید سیمان در استان خبر داد و گفت: این اقدام به نوعی بازگشت سرمایه به خزانه این مجموعه است.

وی با تشکر از سرمایه گذارانی که با فعالیت خود به تولید و اقتصاد استان کمک می‌کنند گفت: اگرچه بانک‌ها هم به دنبال سود خود هستند اما در راستای صرفه و صلاح استان، کمک به تولید، اشتغالزایی و از همه مهمتر ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این وثایق آزاد شد.

لازم به ذکر است که تنها تولید این کارخانه در حال حاضر روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن است.

 مردم اگر بخواهند برای تأمین مسکن خود خانه‌ای اجاره‌ای کنند با افزایش بی‌سابقه اجاره خانه‌ها رو به رو می‌شوند، اگر بخواهند خانه‌ای بخرند باز هم قیمت خانه‌ها با موجودی پس اندازشان جور در نمی‌آید و اگر بخواهند زمینی خرید و ساخت و ساز کنند باز هم مشکلاتی چون گرانی و کمبود مصالح ساختمانی بر سر راه آنان به وجود می‌آید.

در این میان مسئولین تدبیر کنند که مردم برای خانه دار شدن خود باید چه راه و مسیری را پیش بگیرند که به راحتی سرپناهی برای خود تهیه کنند.

موضوع و مشکل تنها سیمان نیست بلکه شهروندانی که در حال ساخت و ساز هستند هر روز با گرانی و کمبود یکی از مصالح ساختمانی رو به رو می‌شوند و معلوم نیست این مشکل قرار است تا کی ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۷۷٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha