۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
استراتژی واکسنی آمریکا در آسیا؛ «کواد» ابزار مهار واکسن چینی
گلوبال تایمز بررسی کرد

استراتژی واکسنی آمریکا در آسیا؛ «کواد» ابزار مهار واکسن چینی

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، دولت بایدن از اهرم فشار برای متحد کردن شرکایش برخوردار نیست.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «لی حیدونگ» استاد موسسه روابط بین الملل دانشگاه امور خارجه چین با عنوان «استراتژی واکسن ایالات متحده آمریکا اهداف استراتژیک آن را نشان می دهد» منتشر نموده است. ترجمه آن در ادامه می آید.

ایالات متحده آمریکا با سایر اعضای گفتگوی امنیتی چهار ضلعی - ژاپن، هند و استرالیا - در حال توسعه طرحی برای توزیع واکسن COVID-۱۹ به کشورهای آسیایی به عنوان بخشی از استراتژی گسترده تر برای مقابله با نفوذ چین است.

بنابر گزارشها کاخ سفید در هفته های اخیر با سایر اعضای گروه مذاکراتی انجام داده است و برنامه استفاده از توزیع واکسن برای مقابله با تلاش های پکن از جمله اقداماتی است که کشورها امیدوارند به زودی اعلام شود.

این طرح نشان می دهد که در منطقه آسیا و اقیانوسیه، دولت بایدن از اهرم فشار برای متحد کردن متحدانش برخوردار نیست. در این زمینه، ایالات متحده آمریکا در تلاش است با استفاده از بیماری همه گیر، سیستم اتحاد خود را احیا کند.

ویروس کرونا ویروس دشمن همه بشریت است - به این معنا که هر کشوری برای مبارزه با بیماری باید با دیگر کشورها همکاری کند. حتی در این صورت، دولت بایدن در تلاش برای مقابله با برخی از کشورها از جمله چین، بهانه ای برای تحکیم اتحاد خود یافته است. چنین ذهنیتی باعث ایجاد تفرقه و بی اعتمادی بیشتر به جهان می شود و مانع از مبارزه مشترک جهانی علیه همه گیری می شود. این تجسم ذهنیت جنگ سرد دولت بایدن است.

برنامه آمریکا برای بهره برداری از بیماری همه گیر برای مقابله با نفوذ چین مضحک است، زیرا چین واکسن هایی را برای تعدادی از کشورهای منطقه از جمله نپال، فیلیپین و اندونزی تهیه کرده است تا به آنها کمک کند از این بیماری عبور کنند.

کواد Quad یک گروه امنیتی غیر رسمی است که متشکل از ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا با تمرکز بر امنیت نظامی است. این گروه همچنین به عنوان یک اتحاد شبه نظامی توصیف می شود. در بیشتر موارد، هرگونه اتحاد نظامی یا شبه نظامی فقط زمانی می تواند تحکیم شود که اعضای آن دشمن مشترکی داشته باشند یا ایجاد کنند.

شروع Quad به طور گسترده ای به عنوان پاسخی به قدرت اقتصادی و نظامی به اصطلاح افزایش یافته چین تلقی می شد. اما اکثر کشورهای همسایه چین، چه از نظر نظامی و چه اقتصادی، چین را دشمن خود نمی دانند.

تلاش های دولت بایدن در سایر کشورها برای مقابله با چین در این برهه مهم نه تنها مانعی برای مبارزه جهانی با بیماری همه گیر است، بلکه برای خود ایالات متحده نیز بد خواهد بود. بدون ایده های تازه، دولت بایدن فقط مسیر قدیمی ایالات متحده آمریکا برای متحد کردن متحدان خود برای درگیری را دنبال می کند.

دولت بایدن Quad را به هسته اصلی پویایی سیاست آسیا تبدیل می کند. اگرچه بایدن تازه به قدرت رسیده، اما به نظر می رسد از نظر سیاست در قبال چین و همچنین منطقه آسیا و اقیانوسیه، ذهنیت جنگ سرد را به ارث برده است.

اگر دولت بایدن کواد را تا حد یک ناتوی آسیایی گسترش دهد، بدون شک تفرقه و تقابل در آسیا دیده می شود. این خبر نه تنها برای مردم چین و سایر کشورهای آسیایی خبر بدی خواهد بود زیرا باعث ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه خواهد شد - بلکه برای آمریکایی ها نیز بد خواهد بود، زیرا این بدان معنی است که ایالات متحده منابع زیادی را صرف تلاش برای حفظ هژمونی جهانی خود خواهد کرد - به جای بهبود رفاه آمریکایی ها. به جای پرداختن به مشکلات داخلی ایالات متحده آمریکا، ذهنیت جنگ سرد بایدن علیه چین مشکلات بیشتری را برای جهان ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۷۷٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha