۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
بانک‌های مرکزی ایران و ارمنستان از مکانیزم تهاتر کالا بین ۲ کشور حمایت کنند
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان:

بانک‌های مرکزی ایران و ارمنستان از مکانیزم تهاتر کالا بین ۲ کشور حمایت کنند

کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مهم‌ترین راهکار افزایش تبادلات تجاری ایران و ارمنستان را «تهاتر کالاها» عنوان کرد و بر ضرورت حمایت بانک‌های مرکزی دو کشور از این مسئله تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، گاگیک ماکاریان، رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان باهدف بررسی ظرفیت‌های اقتصادی پیش روی ایران و ارمنستان با محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ابراز امیدواری کرد با توجه به نگاه مثبت دولتمردان ایران و ارمنستان به تقویت روابط دو کشور، ظرفیت‌های پنهان به بهره‌برداری رسد و فعالان اقتصادی ایرانی و ارمنستانی حداکثر استفاده را از این فرصت کنند. بعدازآن، او به معرفی اقدامات اتاق ایران و همچنین اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در راستای تقویت روابط دو کشور پرداخت.

کرباسی توضیح داد: ۴۵۰ تشکل ملی و استانی در زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران فعالیت می‌کنند که به‌صورت تخصصی در حوزه‌های تولیدی و تجاری متمرکز هستند. این ظرفیت به‌عنوان بازوهای اجرایی اتاق ایران در بازارهای بین‌المللی و همچنین توسعه تولید در داخل کشور استفاده می‌شود.

او با اشاره به تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان و اقدامات این اتاق مشترک بازرگانی، یافتن ظرفیت‌های پیش روی اقتصادی ایران و ارمنستان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این اتاق عنوان کرد.

کرباسی افزود: در جمهوری اسلامی ایران توان بسیار بالایی از تولید و ظرفیت‌های بازرگانی و کشاورزی وجود دارد که می‌تواند مکمل ظرفیت‌های ارمنستان باشد و از آن‌ها می‌توان به شکل مطلوب در راستای منافع دو کشور بهره برد.

او با اشاره به عضویت فعال ارمنستان در اتحادیه اوراسیا و همچنین عضویت ابران در بخش تعرفه‌های ترجیحی این اتحادیه، فرصت پیش‌آمده را برای بهره‌برداری مطلوب دو کشور استثنایی توصیف کرد.

کرباسی همچنین تأکید کرد: ارمنستان برای ایران تنها شاهراه زمینی به‌منظور دسترسی به کشورهای عضو اوراسیا است و در همین زمینه با تأسیس شرکت‌های مشترک در حوزه حمل‌ونقل می‌توان از این ظرفیت برای انتقال سریع کالاها به اوراسیا استفاده کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین با اشاره به موافقت‌نامه ارمنستان و اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاری مشترک در منطقه و صادرات به اتحادیه اروپا را موردتوجه قرارداد.

او معتقد است دو حوزه کشاورزی و دام‌پروری ازجمله حوزه‌های بلااستفاده میان ایران و ارمنستان است. کرباسی همچنین از اعلام آمادگی ایران برای تولید مشترک در حوزه آبزیان خبر داد.

او در ادامه بر اهمیت توان شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی تأکید کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی در حوزه اجرای خدمات فنی و مهندسی توانمندی بسیار بالایی دارند و بارها اعلام شده که آماده اجرای پروژه‌های مشترک با طرفین ارمنی هستند.

کرباسی در تشریح مهم‌ترین راهکارهای افزایش تبادلات تجاری ایران و ارمنستان، «تهاتر کالاها» را موردتوجه قرارداد و بر ضرورت حمایت بانک‌های مرکزی ایرانی و ارمنی برای تحقق این امر تأکید کرد.

در ادامه، گا گیک ماکاریان، رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان توضیحاتی درباره چرایی تأسیس و عملکرد اتحادیه کارفرمایان ارمنستان ارایه داد. او اهداف این اتحادیه را در همکاری تنگاتنگ با دولت ارمنستان عنوان کرد و همکاری‌های بین‌المللی و توسعه صادرات را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های این اتحادیه عنوان کرد.

او تبادل دانش فنی میان ایران و ارمنستان را از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ارمنستان عنوان کرد و ظرفیت‌های ایران در این حوزه را حائز اهمیت دانست.

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان از معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران خواست تا با تهیه فهرستی، اسامی شرکت‌های علاقه‌مند برای فعالیت در ارمنستان معرفی شوند. او تأکید کرد کارخانه‌های غیرفعالی که در حال حاضر در ارمنستان وجود دارد با همکاری با این شرکت‌ها می‌تواند مجدد آغاز به کار کند و تولید کالاهای مشترک و صادرات آن‌ها با همکاری طرفین ایرانی و ارمنی شکل گیرد.

کد خبر: ۷۷٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha