۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
تحمل بازار سرمایه برای حفظ ثبات شاخص پایین است
تحلیل روزانه بورس؛

تحمل بازار سرمایه برای حفظ ثبات شاخص پایین است

در شرایط فعلی تحمل بازار سرمایه برای این‌که بتواند از ثبات شاخص در محدوده مثبت حمایت کند فوق‌العاده پایین است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: با وجود اینکه دیروز شاخص کل به زور کمک دامنه نامتقارن که اجازه قرمز شدن پیدا نکرد اما صف فروشی که از دیروز شکل گرفته بود؛ باعث شد تا امروز در کل شاخص کل بیش از ۸ هزار واحد کاهش پیدا کند.

امروز در حالی که بازار سرمایه با فشار فروش نسبتا شدیدی دست به گریبان بو و برخلاف روز گذشته که اندک انگیزه ای را برای سهامداران ایجاد کرده بود، بار دیگر به تنظیمات اصلی دو هفته اخیر برگشت و نماگر اصلی بازار  در پایان معاملات ۸ هزار و ۳۰۱ واحد ریزش داشت و در نهایت روی عدد یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۹۷۵ واحد ایستاد.

شاخص کل هم وزن هم که در ابتدای معاملات روندی خلاف جهت نماگر اصلی داشت به خاطر فشار فروشی که از سهم‌های شاخص ساز به سهام جزئی تر نیز سرایت کرده بود دچار شیب نزولی شده و در نهایت ۳۷۹ واحد ریخت و عدد ۴۳۱ هزار و ۲۵۳ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی هم با سرخ رنگ شدن نمادهای فولادی  ۱۰ هزار و ۴۴ واحد ریزش را تجربه  کرد و به ۸۷۵ هزار و ۸۴۵ واحد رسید.

در معاملات روز جاری، نمادهای «شستا»، «برکت»، «بوعلی »، «ثامید»، «آبادا»، «فملی» و «وتجارت» پرتراکنش‌ترین‌های بورس بودند و در این میان، نمادهای «فملی»، «فارس»، «شستا»، «فولاد»، «شپنا»، «تاپیکو» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی  را داشتند.

نمادهای فولادی امروز حال و روز خوبی را نداشتند؛ و به جز نماد «فولاد» و «فولاژ» که یک رشد نسبی حداقلی را داشتند، بقیه نمادهای همگی نگ قرمز پررنگ را برای خود برگزیدند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص میزان تاب‌آوری بورس در مدار مثبت اظهار کرد: در شرایط فعلی تحمل بازار سرمایه برای این‌که بتواند از ثبات شاخص در محدوده مثبت حمایت کند فوق‌العاده پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه برای برون‌رفت از ترس دسته‌جمعی که در بازار سهام ایجاد شده دستورالعمل جذاب و کارآمد، قوانین و مقررات و حتی حمایت‌هایی زبانی هم وجود ندارد. بنابراین در بین سرمایه‌گذاران هم امیدی به رشد بازار نیست.  وی‌ افزود: به طور معمول در دوره پایان سال اغلب شرکت‌های حقوقی اقدام به تسویه حساب در قالب حقوق و پاداش می‌کنند و بر این اساس به صورت سنتی در این برهه از سال فشار عرضه برای تسویه تشدید می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی بازارهای موازی بازار سرمایه نیز از جذابیت بیشتری نسبت به بازار سرمایه برخوردارند. اکنون بازار اوراق از شرایط مطلوبی بهره‌مند است و سود بدون ریسک در حال حاضر جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را دو چندان می‌کند.  به اعتقاد صادقین بازار ارز دیجیتال به یک رقیب پرقدرت برای بازار سرمایه کشور مبدل شده است و بخشی از سرمایه‌ها به‌ویژه از سوی حقیقی‌ها به سمت رمزارزها در حال حرکت هستند.

نوروزی تأکید کرد: مجموع عوامل مطرح شده باعث شده که نقدینگی، ورود پول و انگیزه برای خرید در بازار سهام با کاهش همراه شود، بنابراین افزایشی مانند رشد روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران تداوم نخواهد داشت و مجددا بازار پس از مدتی با فشار عرضه روبه‌رو خواهد شد. بنابراین در چنین بازاری با این نوع هیجان و رویکرد سرمایه‌گذاری، به‌رغم این‌که اغلب نمادها از لحاظ بنیادی در محدوده ارزندگی قرار دارند، تاب‌آوری مثبت بازار حداقل تا ۲۰ اسفندماه دور از انتظار خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه پالس‌های مثبتی در بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که هیچ خبر خوبی در بازار شنیده نشود، بازار با همین روند کجدار و مریز به مسیر خود ادامه خواهد داد، ولی بازار باید مورد حمایت قرار گیرد تا سهامداران دوباره برای خریداری سهام انگیزه بگیرند.

کد خبر: ۷۷٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha