۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
«قاچاق» پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ ضرورت حمایت از تولید کنندگان
بازار از مشهد مقدس گزارش می دهد؛

«قاچاق» پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ ضرورت حمایت از تولید کنندگان

مشهد- شب عید فرا رسیده و بازار پوشاک مشهد به همین واسطه از تحرک بیشتری برخوردار است و لذا برخی از فروشندگان و البته سایت‌های اینترنتی نیز این فرصت را غنیمت شمرده و با تزریق پوشاک بی اصل و نسب و قاچاق برای خود جیبی دوخته‌اند!

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است.

گزارش‌ها حاکی از این مطلب است که میزان واردات پوشاک به کشور یک و نیم برابر متوسط جهانی است بطوریکه با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم ۶ میلیارد دلار، حدود نیم تا یک‌میلیون شغل در کشور از بین رفت.

براین اساس، ۷۵ درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی قرار دارند.

خراسان رضوی نیز از حیث صنعت نساجی به‌ویژه پوشاک، جزو استان‌های دارای مزیت کشور است، بااین‌حال ارزش کالاهای قاچاق کشف‌شده در این استان  نشان می‌دهد که منسوجات با ۲۶۶ میلیارد ریال در صدر قرار دارد.

خارجی‌های گران
امید یکی از فروشندگان کت و شلوار در راسته خیابان احمد کت های اسپرت چروک شده ای را به معرض فروش گذاشته است که در خصوص علت چروک بودن آن می گوید: این کت ها از ترکیه و به صورت مسافری و به صورت قاچاق وارد می شود لذا به این روز افتاده است.

«قاچاق» پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ ضرورت حمایت از تولید کنندگان

اگر چه وی قیمت های نجومی هم دارد اما به ما می گوید: این کت کار ترک است و اصلا پارچه اش در ایران نیست برای همین قیمتش فرق دارد.

این فروشنده بیان می کند: ما این کار ها را در مغازه نمی فروشیم و مشتری هایش تازه همین کار در بازار هم گیرتان نمی اید و باید

فروش اینترنتی
در همین راستا ابراهیم خوافی یکی از عمده‌فروشان پوشاک در بازار ۱۷ شهریور مشهد به ما می‌گوید: موضوع فروش کالای قاچاق به‌ویژه پوشاک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکل این روزهای صنف پوشاک است که تاکنون مسئولان نظارتی راهی برای مقابله با آن در پیش نگرفته‌اند.

وی اظهار می‌کند: توزیع پوشاک قاچاق در حال حاضر در قالب بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان کسب‌وکار اینترنتی رونق دارد و لذا تمامی همکاران بنده از توزیع کالای غیرمجاز و قاچاق در این شبکه‌ها و حتی دست‌فروشان گلایه‌مند هستند.

این عمده فروش پوشاک اظهار می‌کند: در شرایطی که تولیدکنندگان پوشاک و عرضه‌کنندگان آن‌ها در تلاش هستند تا تولید را رونق ببخشند اما با فروش کالاها قاچاق در این فروشگاه‌های مجازی به‌ویژه در بستر تلگرام و اینستاگرام، تمام تلاش تولیدکنندگان داخلی به هدر می‌رود.

وی با تأکید بر این موضوع که مسئولان باید فکری به حال توزیع پوشاک قاچاق در فضای مجازی بکنند اظهار می‌کند: پوشاک قاچاق علاوه بر آسیب رساندن به تولید داخل، فرهنگ پوشش را تحت‌الشعاع قرار داده است به‌طوری‌که اکثر پوشاک خارج از عرف همان پوشاک قاچاقی هستند که وارد بازار عرضه می‌شوند.

ضرورت حمایت از تولیدکننده
نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: فروش پوشاک قاچاق در واحدهای صنفی به‌هیچ‌وجه از چشم بازرسان دور نمی‌ماند و بسیاری از کسبه نیز با توجه به جرائم و محدودیت‌هایی که این موضوع برای آن‌ها به همراه دارد از این موضوع تا حد ممکن پرهیزدارند.

سید مهدی لسان طوسی  بابیان اینکه با شاره به اینکه درمجموع تعداد ۱۲ هزار عضو در این اتحادیه شامل ۱۰ هزار عضو دارای پروانه کسب و هم‌چنین تعداد دو هزار عضو در حال اقدام برای پروانه در مشهد داریم بیان می‌کند: واردات پوشاک قاچاق و آسیب‌هایی را که این مشکل بر تولید دارد به‌هیچ‌وجه قابل کتمان نیست.

وی می افزاید: پوشاک کالایی است که همواره به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود اما فروش و عرضه آن بیشتر در فروشگاه‌های زیرزمینی و یا در حال حاضر در فروشگاه‌های اینترنتی است.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد بابیان اینکه در فروشگاه‌هایی که پروانه دار هستند واحد بازرسی اتحادیه نظارت کافی بر روی اجناس داخل فروشگاه دارد عنوان می‌کند: البته ممکن است در بعضی از موارد اجناس قاچاق از نگاه بازرسین ما دور بماند اما معمولاً عرضه چنین مواردی را در فروشگاه‌های زیرزمینی و شوهای خانگی شاهد هستیم که به فروش می‌رسانند و البته این کار ممنوع است و به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

«قاچاق» پنبه صنعت پوشاک را می‌زند؛ ضرورت حمایت از تولید کنندگان

لسان طوسی بابیان اینکه  مشهد دومین قطب تولید پوشاک کشور است بیان می‌کند: برای حفظ این جایگاه نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری  و تشویق‌های امیدبخش از طرف دولت هستیم.

وی یادآور می‌شود: امیدوارم دولت نگاه بهتری به تولیدکنندگان داشته باشد تا توسعه در این صنعت ایجاد شود.

پوشاک در زمره بیشترین گردش‌های مالی خراسان رضوی
در همین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بخشی از مشکلاتی که امروز گریبان گیر حوزه نساجی و پوشاک است را متوجه بخش دولتی دانسته و می‌گوید: باید با پیگیری نهادهای متولی و مطالبه گری مستمر بخش خصوصی این مشکلات را رفع کرد.

محمدرضا مس‌فروش ۵۶ درصد گردش و درآمد مالی خراسان رضوی را مربوط به حوزه صنعت عنوان کرده و می‌گوید: در این میان صنعت پوشاک و نساجی پس از صنایع غذایی بیشترین اشتغال‌زایی و مصرف را از سوی مردم دارد.

وی اذعان می‌کند: باید بپذیریم که بخشی از فرصت‌های ما در حوزه نساجی و پوشاک ازدست‌رفته و رقبا و همسایگان در بعضی از بازارهای هدف، از ما سبقت‌گرفته‌اند و حتی خراسان به‌عنوان به مقصدی برای محصولات قاچاق این بخش، از کشورهای دیگر تبدیل‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: تأکید ما این است که با تشدید نظارت‌ها و همکاری بخش خصوصی، باید مانع از این بحث در سطح کشور و به‌خصوص در مشهد بشویم.

وی بر ضرورت همگرایی بخش خصوصی فعال در حوزه پوشاک و نساجی تأکید داشته و معتقد است قیاس کشور ترکیه و ایران درزمینهٔ نساجی مناسب نیست و ما باید کشورمان را با موارد مشابه مقایسه کنیم تا نقاط ضعف بهتر شناسایی و احصاء شوند.

مس فروش معتقد است۱۲ هزار واحد صنفی که امروز در حوزه پوشاک در مشهد فعال‌اند باید نقش خود را در حوزه مطالبه گری برای حصول نتیجه و رفع موانع، ایفا کنند.

راه گذر
بهترین راه گذار از این وضعیت با توجه به شرایط فعلی کشور و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز اشاره‌کرده‌اند رونق تولید است اگر دولت در حوزه تولید حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان انجام دهد و بانک‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سایر ادارات مرتبط امکانات و همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان داشته باشند ما ظرفیت تولید انواع پوشاک در ایران راداریم و نیازی به واردات نداریم .

وقتی شرایط مساعد نیست عده‌ای افراد سودجو از شرایط سوءاستفاده می‌کنند و اجناس را به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و لذا بهترین راهکار این است که تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به کار ببندند و واحدهای تولیدی نیز که به هر دلیلی تعطیل‌شده‌اند مجدد راه‌اندازی شوند و نیاز داخلی را تأمین کنیم.

کد خبر: ۷۶٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha