۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
چشم انداز روابط ایران و چین در سال ۱۴۰۰
معاونت پژوهش های سیاسی صداوسیما منتشر کرد؛

چشم انداز روابط ایران و چین در سال ۱۴۰۰

باتوجه به منافع متقابلی که برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین برای دو طرف دارد انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی توافق تهران و پکن نهایی شود.

به گزارش بازار، ایران و چین، صاحبان دو تمدن کهن آسیایی از دیرباز دارای روابط تجاری و اقتصادی بوده اند و هر دو کشور از منافع حاصل از این تعامل منتفع شده اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست «نه شرقی، نه غربی» به اصل اساسی سیاست خارجی ایران تبدیل شد و ایران انقلابی تلاش کرد بجای اتکای به ابرقدرت‌ها به خود اتکا کند و مناسبات خود را با کشورهای موسوم به جنوب که جمهوری خلق چین نیز یکی از آن‌ها بود، گسترش دهد.

با وجود اینکه روابط ایران و چین در ابتدای انقلاب بیشتر فرهنگی بود، پکن با نقص تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی، تسلیحات در اختیار ایران قرار داد. پس از پایان جنگ تحمیلی نیز مناسبات دوستانه ایران و چین برقرار بود، ولی هیچ گاه تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به سطح قابل انتظار نرسید.

در دهه گذشته و پس از اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ملت ایران، مراودات تجاری ایران و چین هر روز ابعاد وسیع‌تری یافت و چین امروز بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود. طرح راه ابریشم جدید به نام «ابتکار کمربند و راه» فرصت جدیدی برای گسترش همکاری‌های ایران و چین فراهم آورده است. در همین راستا دو کشور مصمم هستند با نهایی کردن یک برنامه جامع راهبردی ۲۵ ساله، شراکتی پایدار برای چندین دهه پیش رو ترسیم کنند.

دریافت فایل کامل گزارش

کد خبر: ۷۶٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ولی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      با سلام باتوجه به حربه تحریم غرب بهتر گزینه تغییر روابط بسوی چین و روسیه وتوجه به تولید داخل