۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
افزایش بهای نفت برنت
در پایان معاملات امروز رقم خورد؛

افزایش بهای نفت برنت

بهای نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال)، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز دوشنبه با توجه به اینکه نشست گروه نفتی اوپک پلاس، در پیش است افزایش یافت.

به گزارش بازار، در پایان معاملات روز کاری لندن، بهای نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال)، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه آوریل با یک و ۲۴ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۵ دلار و ۲۲ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمدییت)، ‌برای تحویل ‌در ماه آوریل با یک و ۳۳ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۲ دلار و ۳۲ سنت رسید.

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت (دریای شمال) و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک، در پایان معاملات روز کاری پنجشنبه به ترتیب به هر بشکه ۶۷ دلار و ۷۰ سنت و ۶۳ دلار و ۸۱ سنت رسید. از هشتم ژانویه سال گذشته تاکنون سابقه نداشت که بهای نفت تا این اندازه افزایش یابد.

شرکت مشاور مدیریتی و تحلیل ‌های آماریآکسی تریدر (AxiTrader) که در زمینه بازار انرژی و نوسانات آن خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد در این باره گفت: تصویب طرح بزرگ بازیابی تولید ناخالص داخلی و نجات اقتصادی در کنگره آمریکا که نمایندگان دموکرات اکثریت کرسی‌های آن را در اختیار دارند، نقش مهمی در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی داشته است. اعتبار برنامه بهبود اوضاع اقتصادی که دولت بایدن در نظر دارد از طریق ارائه مشوق‌های مالی شامل اعطای وام به شرکت‌های تولیدی - خدماتی آسیب دیده از کرونا و همچنین اعطای وجه نقد به خانوارها و مصرف کنندگان آمریکایی، به اجرا گذارد بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد دلار است.

کارلو آلبرتو دو کازا Carlo Alberto De Casa از شرکت بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اکتیوتریدز ActivTrades در تحلیل اوضاع حاکم بر بازار و سمت و سوی آن ‌گفت: با وجود کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات روز جمعه، گرایش کلی بازار مثبت است. زیرا سرمایه گذاران و کارگزاران بازارهای نفت و انرژی همچنان امیدوارند که رشد اقتصادی و رونق کسب و کار ها، به یُمنٍ تسریع در روند کارزار واکسیناسیون در برابر ویروس کووید-۱۹، از سرگرفته شود.

از سوی دیگر گروه نفتی اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه، نیز قرار است به زودی نشست خود را برگزار کنند. ۲۳ کشور تولید کننده نفت که با هم گروه نفتی اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه، را تشکیل داده اند، قرار است درباره میزان تولید نفت خود از ماه آوریل به بعد در این نشست تصمیم گیری کند. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این گروه نفتی در این نشست تصمیم می‌گیرد که تولید خود را بین یک و نیم تا دو میلیون بشه در روز افزایش دهد.

طبق توافقی که گروه نفتی اوپک پلاس، در پنجم ژانویه به دست آورد میزان کاهش عرضه نفت از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به هفت میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز در ماه فوریه رسید. سپس رقم این شاخص در ماه مارس به هفت میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رسید. بر اساس این توافق روسیه و قزاقستان مقدار اندکی به تولید خود می‌افزایند، اما دیگر کشورهای عضو این گروه نفتی در تولید خود هیچ گونه تغییری اعمال نخواهند کرد.

کد خبر: ۷۶٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha