۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بانک اطلاعاتی نیازهای اقتصادی سوریه به زودی رونمایی می‌شود
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه:

بانک اطلاعاتی نیازهای اقتصادی سوریه به زودی رونمایی می‌شود

کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اعلام کرد: به‌زودی بانک اطلاعاتی که دربرگیرنده اصلی‌ترین نیازهای اقتصادی روز سوریه است رونمایی خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همایش «فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه» به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، برگزار شد. در این همایش، علاوه بر مقام‌های ایرانی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران، رئیس اتحادیه اتاق‌های صنایع سوریه و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز حضور داشتند.

وضعیت امنیتی سوریه و روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، فرصت‌های تجاری و نیازهای کالایی و خدماتی سوریه، نحوه حضور در بازار سوریه و ارتباط با ساختارهای تجاری سوریه، خطوط اعتباری ایران و سوریه و راهکارهای نقل و انتقالات پول، خطوط و انواع روش‌های حمل‌ونقل بین ایران و سوریه، مناقصات و خریدهای دولتی سوریه مهم‌ترین محورهای برگزاری این نشست بود.

همچنین در این نشست تأکید شد سیاست‌های تجاری در سوریه باید بر بخش خصوصی این کشور متمرکز شود.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه به ارائه گزارشی در خصوص چالش‌ها، فرصت‌ها و پیشنهادهایی برای توسعه روابط با سوریه پرداخت و گفت: به‌رغم تأکیدی که برای توسعه روابط سیاسی وجود دارد اما هنوز روابط اقتصادی دو کشور قابل‌قبول نیست.

او در همین زمینه تصریح کرد: سوریه هم مانند ایران تحت تحریم است و همین امر اقتصاد سوریه را کوچک کرده است. از طرفی در سوریه تسلط ارگان‌های دولتی را در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم که ازیک‌طرف خوب است و از طرفی نامطلوب.

او تأکید کرد: متأسفانه به‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل اما هنوز کوتاه‌ترین و سریع‌ترین دسترسی به سوریه فراهم نیست و در بخش ترددها و پروازهای هوایی نیز چالش‌هایی وجود دارد که البته امیدوار هستیم با رایزنی‌های صورت گرفته تعداد پروازهای مستقیم به سوریه افزوده شود.

کاشفی در تشریح مهم‌ترین اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از تهیه بسته‌های مشاوره‌ای برای فعالان اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی بانک اطلاعاتی که دربرگیرنده اصلی‌ترین نیازهای اقتصادی روز سوریه است رونمایی خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری پاویون تخصصی ایران در نمایشگاه حلب تأکید کرد که این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را دربر می‌گیرد و فرصت خوبی برای حضور فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای توسعه روابط با سوریه تا ۱۴۰۲
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت برگزاری این همایش را مقدمه‌ای برای توسعه روابط ایران و سوریه در سال ۱۴۰۰ دانست و گفت: صحبت کردن درباره سوریه هم سخت است و هم آسان. اشتراکات عقیدتی و سیاسی دو کشور را به هم نزدیک کرده اما آن‌طور که باید از فرصت‌های موجود بین ایران و سوریه استفاده‌نشده است و آمار و ارقام اقتصادی مطلوب نیست.

او افزود: با اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه به‌خصوص راه‌اندازی مرکز دفتر تجاری در این کشور زیرساخت‌های توسعه روابط شکل‌گرفته است اما بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها باید توسط فعالان بخش خصوصی انجام گیرد.

زادبوم درباره موافقت‌نامه تجارت آزاد با سوریه توضیحاتی داد و گفت: این اقدام نیز یکی از اقدامات برای توسعه تجارت بین دو کشور است که توسط وزارت صنعت زمینه آن فراهم شد و علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری فعلاً تجارت آزاد ندارد ایران با کشور سوریه موافقت‌نامه تجارت آزاد دارد و لذا این اقدامات زیرساخت‌های خوبی است؛ اما به میزان فعالیت بخش‌های نامبرده در سوریه، فعالان اقتصادی نتوانسته‌اند بهره بگیرند.  

زادبوم توضیح داد: در این موافقت‌نامه فقط ۸۸ قلم کالا مستثنی شده است و بقیه کالاها آزاد است اما تجارت آزادی است که تعرفه آن روی ۴ درصد بسته‌شده است اما در حال تلاش هستیم تا با کمک مجلس و موافقت طرف سوریه تعرفه‌ها گمرکی این کالاها را از ۴ به صفر برسانیم و ۸۸ قلم کالا را نیز تا حد امکان کاهش یابد.  

او همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه روابط با جمهوری سوریه تا سال ۱۴۰۲ خبر داد که جزئیات آن در سایت سازمان توسعه تجارت نیز قابل‌مشاهده است.

زادیوم بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های حقوقی تأکید کرد و از آمادگی سازمان توسعه تجاری برای تجهیز این امر و همچنین تبادل هیئت‌های تجاری خبر داد.

معاون وزیر صنعت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارهای تحریمی و شرایط کرونایی و بسته شدن مرزها در ۲ الی ۳ ماه ابتدای سال در ۱۱ ماهه سال جاری صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته  کلاً ۱۹ درصد  ازنظر ارزشی کاهش داشته است و واردات ما نیز حدود ۱۴ درصد کاهش‌یافته است لذا بخشی از محدودیت‌های تجاری مربوط به شرایط ناشی از کرونا بود.  

او ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۰ روابط تجاری ایران با همه کشورها و ازجمله سوریه حرکت جدیدی خواهد کرد.

زادبوم تصریح کرد: ما معتقدیم با همکاری ستاد توسعه اقتصادی ایران و سوریه یک تشکیلات سه‌جانبه بین اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایجاد شود.  

بعدازآن، حسن دانایی‌فر دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران سوریه و عراق نیز بر اهمیت حضور بخش خصوصی در توسعه روابط ایران و سوریه تأکید کرد.

او روند مشارکت بخش خصوصی در بازسازی سوریه را به دو مرحله ساماندهی و بهره‌برداری تقسیم کرد و توضیح داد: در طول دو سال گذشته و با برگشت آرامش قابل‌توجه در سوریه و فراهم کردن مقدمات بازسازی سوریه، سنگ بنای مرحله سازمان‌دهی و ساختار سازی شروع‌شده است. در همین زمان مرکز تجارت ایرانیان در سوریه و از آن مهم‌تر، اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه راه‌اندازی شد.

او افزود: موضوع حمل‌ونقل و ترانزیت همیشه موردتوجه بوده است و امیدوار هستیم از دونقطه خسروی و مهران به مرزهای زمینی سوریه با حداکثر سرعت و کمترین قیمت متصل شویم.

او معتقد است: رابطه ایران و سوریه درواقع رابطه دو دولت با یکدیگر است که پایدار نخواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این رابطه پایدار بماند باید بخش خصوصی دو کشور وارد کار شوند و از طرفی دولت‌ها هم این بخش‌ها حمایت کند.

دانایی‌فر افزود: کشتیرانی، راه ترانزیت و حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به تهاتر دارند در دستور کار ما قرار دارد و لذا تلاش‌هایی را برای اعطای برخی از مشوق‌ها داشته‌ایم و صحبت‌هایی نیز  دراین‌باره با معاون اول رئیس‌جمهور جهانگیری، رئیس بانک مرکزی، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزرای مربوطه بخصوص وزارت صنعت و همچنین وزیر راه و شهرسازی انجام‌شده است.

در همین راستا، کاهش سقف تعهدات ارزی ازجمله موضوعاتی است که به گفته دانایی‌فر برای تقویت مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

ایران و سوریه باید با همکاری هم به جنگ اقتصادی پایان دهند
فهد محمود دوریش، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه با تأکید بر این موضوع که هر دو کشور سوریه و ایران در جنگ اقتصادی قرار دارند، ابراز امیدواری کرد تا همکاری دو کشور بتواند به این جنگ پایان دهد.

او خواستار اجرایی شدن تفاهم‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه شد که در سال ۲۰۱۱ به امضا رسیده اما هنوز عملیاتی نشده است. تشکیل کمیسیون مشترک باهدف استانداردسازی مشترک و تأسیس شرکت‌های مشترک ازجمله مهم‌ترین دیگر موضوعاتی بود که از سوی رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه مطرح شد و تأکید کرد که ضروری است این موضوعات در همایش امروز به نتیجه رسد.

در این نشست، تیمور بشیر گنبدی، مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی نیز به ارائه توضیحاتی درباره کمیته عالی روابط اقتصاد ایران و سوریه پرداخت.

او افزود: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در بهمن ۹۷ برگزار شد و در آن اجلاس ۱۱ سند همکاری به امضا رسید که مهم‌ترین آن موافقت‌نامه همکاری‌های راهبردی بین ایران و سوریه است. این موافقت‌نامه زمینه حقوقی بسیار مستحکمی را برای حضور بلندمدت بخش‌های خصوصی دو کشور در بازار دو کشور فراهم می‌کند یعنی اینکه ما ازلحاظ جایگاه حقوقی هیچ مشکلی نداریم و این موافقت‌نامه به امضای دولت‌ها رسیده و در پروسه تصویب مجالس قرار دارد.  

او اعلام کرد: در حوزه حمل‌ونقل عراق به کنوانسیون تیر پیوسته است و در حال عملیاتی کردن این موافقت‌نامه است و به‌عنوان گام بعدی ۵ عدد از دروازه‌های مشترک را بر روی ترانزیت بازکرده است.

بشیر گنبدی از انعقاد تفاهم‌نامه با طرفین سوری در حوزه احداث، خدمات فنی و مهندسی خبر داد که مقرر شده تا برای هدایت راهبری پروژه‌های زیربنایی، شرکت‌ مشترکی بین ایران و سوریه تاسیس شود.

کد خبر: ۷۶٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha