۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
اولین واکسن تک دوزی در چین تایید شد
به دنبال تایید واکسن جانسون و جانسون در امریکا؛

اولین واکسن تک دوزی در چین تایید شد

چین اولین کشوری بود که خبر از تولید واکسن تک دوزی برای مبارزه با کرونا داد و در روز گذشته این واکسن برای استفاده اضطراری در چین تایید و توزیع شد. واکسن مذکور حداقل تا شش ماه در برابر کرونا کارایی دارد و چین توان تولید ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن را دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در روز گذشته کشور چین اولین واکسن یک دوزی تولید این کشور را برای استفاده اضطراری تایید کرد. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه بیزینس تودی، واکسن  Ad5-nCoV  در کشور تایید شد و به بازار کشور ارایه شد.

گلوبال تایمز در این مورد نوشت: «فاز اول مطالعات بالینی این واکسن در روز ۱۶ مارس سال قبل شروع شده است  و در آن زمان نام این واکسن به عنوان اولین واکسن تک دوزی کرونا در دنیا ثبت شد. این  واکسن تنها واکسن تک دوزی کرونا است که در چین مجوز استفاده گرفته است و می تواندرقیبی جدی برای واکسن جانسون و جانسون در بازار جهانی باشد.»

رسانه های چینی در مورد کارایی این واکسن اطلاعاتی را ارایه نداده اند ولی در گزارشهای رسمی اعلام شد ۱۴ روز بعد از دریافت این واکسن، ایمنی بدن در برابر کرونا افزایش پیدا می کند.بدن افراد واکسینه شده تا شش ماه در مقابل کرونا ایمن است و بعد از این زمان  در صورتی که مطالعات نشان داد سطح آنتی بادی های بدن افراد کاهش یافته است، می توان دوز بعدی واکسن را تزریق کرد. مطالعات نشان داد بعد از تزریق دومین دوز از این واکسن در فاصله شش ماه از دوز اول کرونا، سطح آنتی بادی های موجود در بدن افراد ۱۰ تا ۲۰ برابر می شود.

تا کنون پنج واکسن کرونا برای استفاده اضطراری در چین تایید شده است که این واکسن ها عبارتند از واکسن سینوفارم، واکسن سینوواک، واکسن کانسینوبیو و واکسن تولید شده  توسط موسسه بیوتکنولوژی ووهان.چین اعلام کرد ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن تک دوزی را در هر سال دارد که این میزان برای واکسینه کردن ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور کفایت می کند.

واکسن تک دوزی چین توسط چه شرکتهایی تولید شده است
طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه چاینا دیلی این واکسن که از ویروس ضعیف شده ساخته شد،  توسط  شرکت بیوتکنولوژی کان سینو و پژوهشگران  موسسه مطالعات نظامی-پزشکی  چین  تولید شده است و این ویژگی را دارد که  با گذر زمان قدرت و کارایی آن کاهش پیدا نمی کند. 

پژوهشگران این طرح در مورد این واکسن گفتند:«تا کنون از پایان سومین مرحله از مطالعات بالینی شش ماه گذشته است و ما می دانیم واکسن حداقل تا شش ماه در مقابل ویروس کارایی ایجاد می کند ولی در مورد تاثیر آن در دوره بیش از شش ماه اطلاعاتی در دست نیست.

به همین دلیل است که احتمال می دهیم بعد از این بازه زمانی نیاز به تزریق دوباره واکسن باشد. البته انتظار ما این است که بعد از شش ماه کارایی واکسنی که تزریق شده است بیشتر شود و نیازی به تزریق دوباره نباشد و به همین دلیل مطالعاتمان را ادامه می دهیم. در زمان فعلی می توان این طور بیان کرد که واکسن ایمن و کارآمد است و مردم می توانند با دریافت واکسن  سطح آنتی بادی های موجود در بدن  خود را افزایش دهند.»

این واکسن برای ایجاد ایمنی در بدن جمعیت ۱.۴ میلیون نفری چین می تواند کمک بزرگی باشد زیرا تنها با تزریق یک دوز می تواند افراد را ایمن کند. از طرف دیگر این کشور در ماه های اخیر حجم زیادی واکسن به کشورهای دیگر صادر کرده است و واکسن های زیادی را نیز به  کشورهای در حال توسعه اهدا کرده است و هدف چین از اجرای این طرح رها سازی دنیا از بحران کرونا و ایجاد ایمنی جمعی در دنیا ذکر شد.

هند و چین دو رقیب بزرگ در صادرات واکسن در دنیا
اما در این روزهایی که گزارشهای زیادی در مورد دیپلماسی واکسن در کشور چین منتشر می شود و ادعا می شود چین از طریق صادرات واکسن و اهدای واکسن به دیگر کشورها در تلاش است تا رابطه سیاسی و دیپلماتیک خود را  با آنها تقویت کند، خبرهای زیادی در مورد افزایش صادرات واکسن از هند به گوش می رسد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یکی از جلسات خود در مورد دیدگاه وزارت خارجه در مورد افزایش صادرات واکسن از هند و تبدیل شدن این کشور به یک رقیب بزرگ برای چین در این عرضه گفت: «ما از این شرایط بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم که این سیاست به یک رفتار جهانی تبدیل شود. باید بدانیم در صورتی می توانیم از این بحران خارج شویم که تمامی مردم در مقابل کرونا ایمن شوند و ایمن شدن یک یا چند کشور خاص نمی تواند باری از مشکلات دنیا بردارد.»

 وی ادامه داد: «توزیع عادلانه واکسن در دنیا، عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه و تلاش برای افزایش سطح دسترسی مردم دنیا به واکسن می تواند کمک بزرگی به جهان بکند و چین از تمامی کشورهای تولید کننده واکسن می خواهد که صادرات و اهدای واکسن را در دستور کار قرار دهند.»

کد خبر: ۷۶٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha